10 December 2010

Jamin harga minyak RON 95 kekal - DS Ismail Sabri Yaakob pembohong



KUALA LUMPUR, 9 DIS : Janji-janji pemimpin kerajaan BN ternyata tidak boleh dipegang kerana mereka ternyata hanya sekadar tahu berjanji tetapi tidak pula jujur dan tahu menunaikan segala janji-janjinya kepada rakyat sejak dulu.

Lebih jauh dari itu, slogan yang diwar-warkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sendiri juga, "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan" tidak boleh dipegang oleh rakyat kerana slogan tersebut hanya sekadar slogan, tetapi ia tidak pula dilaksanakan seperti yang digembar-gemburkan itu.

Lapor portal Harakah Daily Online, Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Nuridah Mohd Salleh berkata, realiti itu terserlah apabila kerajaan BN sejak 3 Disember lalu telah mengambil keputusan menaikkan harga barangan keperluan utama rakyat, petrol, diesel, gas dan gula, sehingga menyebabkan rakyat semakin terhimpit walaupun ia telah dijanjikan tidak akan dinaikkan.

"Pada hal, 2 November 2010 yang lalu, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kenaikan RON97 ditentukan oleh syarikat pengeluar minyak. Kerajaan tidak bertanggungjawab terhadap kenaikan harga minyak petrol RON97 kerana harga bahan mentah itu dikawal sepenuhnya oleh pasaran terbuka," katanya.

"Bagaimanapun kerajaan memberi jaminan harga minyak RON 95 tidak akan naik dalam tempoh terdekat. Rakyat juga tidak perlu risau kerana kerajaan juga tidak ada perancangan untuk menaikkan harga minyak RON95 dalam tempoh terdekat," kata Ismail Sobri seperti yang dilaporkan media tempatan.

Malangnya pada 3 Disember lalu, berkuatkuasa pada jam 12.01 minit pagi, harga petrol RON95 telah dinaikkan 5 sen menjadikannya berharga RM1.90 seliter. Dua hari setelah itu, petrol RON 97 naik sebanyak 15 sen kepada RM2.30 seliter. Kenaikan itu dikatakan kerana harga minyak dunia yang diapungkan sejak Julai lalu. lagi....


Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

09 December 2010

Kes Rasuah: Peguam Negara minta Khir Toyo tutup mulut


PUTRAJAYA: Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail semalam menegur Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo supaya jangan terus membuat kenyataan mengenai kesnya yang berkemungkinan boleh ‘memakan diri sendiri’. Beliau berkata, kenyataan keterlaluan yang dibuat bekas Menteri Besar Selangor berhubung kes itu boleh digunakan sebagai bukti terhadapnya dalam perbicaraan, selain subjudis.

Katanya, pihak pendakwaan hanya memerlukan dua atau tiga minggu bagi membuktikan kes terhadapnya dan meminta Dr Mohamad Khir yang didakwa di Mahkamah Sesyen Shah Alam, Isnin lalu berhubung pemilikan dua lot tanah dan sebuah banglo di Seksyen 7, Shah Alam, bersabar sehingga mahkamah membuat keputusan.

Abdul Gani berkata demikian mengulas kenyataan Dr Mohamad Khir yang menyifatkan tuduhan terhadapnya itu sebagai peluang baginya membersihkan nama, selain berterima kasih kepada pendakwa raya kerana memberinya peluang menjelaskan isu berkaitan banglo dan tanah dimilikinya di mahkamah.

Dalam laman blognya, Dr Mohamad Khir turut menyatakan harapan supaya perbicaraan dilakukan secepat mungkin dan tidak ditangguh-tangguhkan bagi menghalang nya daripada bergiat dalam politik.

Kenyataannya itu mendorong pihak tertentu menganggap tuduhan terbabit hanyalah satu sandiwara atau gimik politik yang berkemungkinan menandakan pilihan raya umum akan diadakan tidak lama lagi.

“Ini (pendakwaan) bukan sandiwara, pasukan pendakwaan sudah ada bukti mencukupi dan kukuh bagi menyokong kes kita terhadap Dr Mohamad Khir. Takkan saya sendiri mengetuai pendakwaan jika proses ini hanya untuk mengabui mata rakyat kerana ini juga membabitkan etika dan integriti saya.

“Malah, kita tidak mahu mengaibkan tertuduh sebelum mahkamah membuat keputusan. Apa saja tuduhan akan dibacakan di mahkamah. Itu prosedur sepatutnya. Kita tak boleh buat ‘roadshow’ semata-mata untuk memuaskan hati masyarakat umum, sebaliknya kena tengok pada fakta dan realiti.

“Membuat kenyataan mengenai kes ini, baik melalui media atau laman blog, adalah subjudis dan semakin banyak seseorang itu bercakap, semakin tinggi kemungkinan ia menjejaskan kesnya sendiri,” katanya kepada Berita Harian, semalam.

Dr Mohamad Khir, dalam laman blognya pada hari sama dia dituduh, mendakwa tuduhan terhadapnya secara tidak langsung membuktikan nilai hartanah miliknya ialah RM3.5 juta dan bukan RM24 juta, seperti didakwa sesetengah pihak dan beliau mematuhi semua prosedur termasuk pembelian tanah dan pembinaan rumah.

Abdul Gani berkata, adalah satu kebiasaan bagi ahli politik bercakap begitu tetapi jangan keterlaluan sampai seolah-olah melakukan perbicaraan melalui media sebelum didengar di mahkamah.

Katanya, Jabatan Peguam Negara sudah banyak kali mengingatkan mengenai perkara itu tetapi seolah-oleh tidak diendahkan pihak berkenaan.

“Saya sendiri sebenarnya mahukan perbicaraan yang pantas tetapi kita kena patuh kepada undang-undang, kita kena adil dan saksama kepada semua pihak. Sama ada sesuatu kenyataan itu subjudis atau tidak terpulang kepada mahkamah untuk tentukan.

“Pihak pendakwa tidak akan sekali-kali mencabuli undang-undang. Bagi kami, Dr Mohamad Khir adalah seorang tertuduh, sama seperti mana-mana tertuduh lain yang kita hadapkan ke mahkamah.

“Lihat saja kadar jaminan RM1 juta yang saya cadangkan. Rakan sekerja saya sendiri terkejut,” katanya sambil menegaskan banyak lagi pendedahan akan dilakukan sepanjang perbicaraan itu.

Isnin lalu, Dr Mohamad Khir didakwa mendapatkan untuk dirinya dan isteri, Datin Seri Zahrah Kechik, 45, suatu barang berharga dengan balasan yang beliau ketahui tidak mencukupi, iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah di alamat No 8 & 10, Jalan Suasa 7/1L, Shah Alam, daripada Ditamas Sdn Bhd melalui pengarahnya, Datuk Shamsuddin Hayroni dengan harga RM3.5 juta, sedangkan hartanah itu dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 pada harga RM6.5 juta, manakala Shamsuddin pula mempunyai hubungan dengan kerja rasminya.

ADUN Sungai Panjang yang meletakkan jawatannya sebagainya Ketua Pembangkang di Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, semalam, didakwa mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan. Beliau mengaku tidak bersalah.

Di mahkamah sama, Shamsuddin, 52, turut mengaku tidak bersalah bersubahat dengan Dr Mohamad Khir melakukan kesalahan itu di tempat, masa dan tarikh sama. Shamsuddin, didakwa mengikut Seksyen 109 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 165 Kanun Keseksaan.

Sekurang-kurangnya 16 saksi akan dipanggil, termasuk empat saksi utama, untuk memberi keterangan pada perbicaraan kes itu dan mereka kini diberi perlindungan mengikut Akta Perlindungan Saksi, yang diluluskan Dewan Negara pada 6 Mei lalu.
Sumber: http://www.bharian.com.my


Aku cuma nak kata:

Mengenai berita diatas, ada 2 persoalan. 1. Mengapa kenyataan Khir Toyo begitu yakin yang dia tidak akan didapati bersalah?.
2. Mengapa Peguam negara berani suruh Khir Toyo tutup mulut?.

Disini aku melihat seolah olah ada dua kumpulan yang mempertahankan/menyokong kedua dua pihak. Satu kumpulan beri lampu hijau pada Khir Toyo bahawa dia tidak perlu risau apa apa. Sedang kan disatu kumpulan lain beri lampu hijau supaya Peguam Negara mensabitkan kesalahan Khir Toyo.

Andaikata Selangor tidak jatuh ketangan PR dan Khir Toyo masih menteri besar, agak agak nya berani ke peguam negara suruh Khir Toyo tutup mulut?.

Aku juga berpendapat isu Khir Toyo ini bukan setakat isu rasuah dan pendakwaan semata mata. Ada bungkah ais (aisberg) yang lebih besar dibawah sana.

1. UMNO/BN cukup terdesak dan sedang berusaha untuk kelihatan bersih. Fokus adalah negeri Selangor. Walau apa cara sekali pun, Selangor mesti dirampas dari PR kerana jika PR berjaya mempertahankan Selangor untuk penggal ke-2, UMNO/BN tidak akan berjaya lagi untuk merampas nya untuk satu jangkamasa yang panjang. Bukti nya, lihat saja Kelantan. Sebab itu apabila Terengganu berjaya dirampas oleh PAS, UMNO/BN yang masa itu diterajui oleh Dr.M menggunakan berbagai taktik kotor dan merampas nya semula. Antara taktik kotor itu ialah merampas royalti minyak dan kemudian menukar nya kepada wang ehsan.

2. Perebutan kedudukan didalam UMNO Selangor. Semua pihak menyalahkan Khir Toyo apabila Selangor jatuh ke tangan PR. Sekarang semua bercakap pasal PRU 13 yang semakin hampir dan ini lah masa nya untuk memijak kawan dan lawan supaya boleh dipilih sebagai calun. Dalam konteks PRU 13 ini, Khir Toyo dilihat sebagai liabiliti dan harus dikorbankan.

Sekian

Get Paid To Read Emails.
Free To Join Now! http://www.emailcashpro.com

04 December 2010

Pengurangan subsidi bermakna menaik kan harga barang

Kerajaan sengaja menggunakan istilah lebih lunak supaya rakyat tak perasan dan marah. Diguna lah macam macam istilah seperti Pengurangan subsidi dan penyelarasan harga. Pengurangan subsidi bermakna menaik kan harga barangan. Itu yang aku dan rakyat tahu.

Kerajaan 1 Malaysia yang dipimpin oleh DS Najib yang cukup gah dengan slogan 'Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan' benar benar mengotakan kata nya dengan mendahulukan rakyat dalam kenaikan yang terbaru ini.

Baru saja beberapa hari lepas minyak RON 97 dinaik kan sebanyak 15 sen menjadikan harga nya RM2.30 seliter. Kerajaan seolah olah sengaja menyekat rakyat dari menggunakan minyak RON97 yang lebih berkualiti dari RON95. Juga untuk mengelak kan kemarahan rakyat secara mendadak.

Berkuatkuasa tengah malam tadi, harga minyak RON95 pulak dinaik kan termasuk lah gula. Minyak RON95 naik 5 sen menjadi RM1.90 seliter dan gula naik 20 sen menjadi RM2.10 sekilogram.

Alasan kerajaan. Alasan macam macam boleh bagi. Antara nya untuk mengukuh kan fiskal negara. Aku dan mungkin ramai lagi tak paham apa jadah nya fiskal negara. Alasan biasa dan lapuk apabila terjadi kenaikan harga barang macam biasalah, malas nak tulis.

Aku berpendapat, kerajaan BN terpaksa menaik kan harga secara mendadak begini adalah untuk mendapat kan dana untuk pilihanraya umum ke13 akan datang. BN dah tak punya banyak duit. Dulu boleh lah, sebab semua negeri kecuali Kelantan diperintah oleh BN. Sekarang tidak lagi. 4 negeri sudah tidak diperintah BN. Apatah lagi negeri yang kaya macam Selangor dan P.Pinang tidak lagi dapat diperah duit nya untuk membantu BN. Apa lagi cara untuk mendapat dana kalau bukan dengan menaik kan harga barangan.




KUALA LUMPUR 3 Dis. — Kerajaan hari ini mengumumkan pengurangan subsidi sebanyak lima sen bagi setiap liter petrol RON 95 dan diesel, lima sen setiap kg bagi Gas Asli Cecair (LPG) dan 20 sen satu kg bagi gula berkuatkuasa esok.

Berikutan pengurangan subsidi itu, harga petrol RON95 ialah RM1.90 seliter, diesel RM1.80 seliter, LPG RM1.90 satu kg dan gula RM2.10 satu kg.

Pengumuman tentang rationalisasi subsidi itu dibuat melalui kenyataan bersama Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan dan Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu), Jabatan Perdana Menteri.

Langkah pertama program rasionalisasi subsidi dilaksanakan pada 16 Julai apabila subsidi bagi petrol RON95 petrol dan diesel dikurangkan sebanyak lima sen seliter, 10 sen bagi satu kg untuk LPG dan 25 sen bagi satu kg gula. — Bernama

Get Paid To Read Emails.
Free To Join Now! http://www.emailcashpro.com

02 December 2010

Bas khas untuk wanita - Langkah baik Rapid KL di alu alukan


'Bas Wanita' RapidKL yang dilekatkan dengan Stiker merah jambu seperti di bawah



Dewan Muslimat PAS Pusat sangat mengalu-alukan langkah baik Rapid KL mengadakan perkhidmatan bas khas bagi golongan wanita saja. Langkah ini tepat pada masanya dan amat sesuai dengan senario semasa dimana ramai penjawat awam dan swasta dari kalangan wanita menggunakan perkhidmatan bas untuk pergi balik ke pejabat dan rumah mereka terutamanya di waktu sesak di bandar-bandar besar seluruh negara.

Sedikit masa dulu kita berasa amat selesa apabila KTM memulakan perkhidmatan koc khas untuk wanita pada waktu sesak. Tindakan tersebut mendapat respon yang sangat menggalakkan. DMPP turut turun padang dan membuat kajian rambang serta mendapati perkhidmatan tersebut disokong oleh para pengguna baik dari kalangan wanita mahupun lelaki.

Langkah ini juga sudah lama dinanti-nantikan serta telah beberapa kali disuarakan oleh badan-badan NGO Wanita yang prihatin terhadap keselesaan dan keselamatan golongan wanita di dalam menggunakan pengangkutan awam. Malah di negara-negara maju di Eropah seperti Sweden, langkah-langkah ini telah terlebih dulu dilaksanakan serta terbukti ianya membantu mengurangkan kadar jenayah dan gangguan seksual terhadap wanita.

Jika kita menoleh kebelakang sejenak terhadap manifesto PAS pada PRU 12, Mac 2008, diantara tawaran yang hendak PAS laksanakan adalah menjaga keselesaan dan keselamatan wanita dengan menyediakan pusat rekreasi dan sukan khas untuk wanita. Termasuk juga perkhidmatan pengangkutan awam khusus bagi golongan wanita.

Sehubungan itu tindakan ini dilihat sesuai dari sudut tuntutan Islam dimana Islam telah meletakkan martabat yang tinggi terhadap wanita serta menuntut dipelihara maruah mereka dengan sebaik-baiknya. Tindakan menyediakan perkhidmatan bas khas bagi wanita ini dapat dirasakan kesesuaiannya dengan iktibar dari hadis Rasulullah sa.w. yang diriwayatkan oleh at-Tarmizi; yang mafhumnya; “ Sebaik-baik dikalangan kamu, adalah orang yang paling baik dengan isterinya, dan Akulah dari kalangan kamu yang paling baik dengan isteriku”.

Nuridah Mohd Salleh
Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat
2hb Disember 2010.

Aku cuma nak kata:
Syabas kepada RapidKL kerana prihatin dengan keadaan dan situasi sekarang ini. Dengan mengadakan bas khas untuk wanita, sekurang kurang nya dapat memberi pilihan kepada wanita wanita yang phobia menaiki bas bercampur aduk dengan lelaki.

Kepada wanita yang seronok untuk diraba raba mungkin masih boleh menaiki bas biasa agak nya.


Sekian


Get Paid To Read Emails.
Free To Join Now! http://www.emailcashpro.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...