29 November 2008

World's Biggest Cruise Liner - The Oasis of the Seas

the artist's impressions


The world's biggest cruise ship, the Oasis of the Seas, is one step nearer to making history.



The vessel has been built by STX shipyard which has been building ships for the cruise company for many years.


Work will now continue at the shipyard in Turku, Finland to finish the ship which is currently 65% complete


It will allow the 6,000 guests on board the chance of lounging in the pool by day and returning at night for shows such as acrobatics, synchronised swimming, water ballet and professional high-diving - all with an amazing view of the ocean.




The Oasis has touched water for the first time after its dry dock was filled up with water and it was floated.

Source: http://www.oasisoftheseas.com

Click for World's Biggest Cruise Liner Image gallery
,

28 November 2008

Balasan seksa Nirmala - Hukuman penjara 18 tahun

Nirmala Bonat(Gambar besar) & Yim Pek Ha (Gambar Kecil)

Oleh Murni Wan Omar
murni@hmetro.com.my


KUALA LUMPUR: “Sekali dilakukan adalah kejam, tetapi perbuatan tertuduh berkali-kali mencederakan mangsa adalah lebih kejam,” kata Hakim Mahkamah Sesyen, Akhtar Tahir, ketika menjatuhkan hukuman terhadap suri rumah yang disabitkan bersalah mencederakan pembantu rumahnya, Nirmala Bonat.

Akhtar dalam keputusannya membuat kesimpulan tertuduh, Yim Pek Ha, yang menyebabkan kecederaan terhadap Nirmala. Malah, katanya, hujahan pembelaan bahawa kecederaan pada pembantu rumah dari Kupang, Indonesia itu dibuat sendiri tidak boleh diterima.

“Tidak ada sesiapa melihat Nirmala mencederakan dirinya. Ia hanya kemungkinan yang dikemukakan pihak pembelaan. Saya tidak setuju dengan hanya menghentak kepala ke dinding menunjukkan dia boleh mencederakan diri sendiri.


“Kecederaan dilakukan berkali-kali oleh tertuduh terhadap mangsa menunjukkan tingkah laku penyeksa yang tidak boleh diterima dalam masyarakat,” katanya.


Selepas meneliti rayuan dan hujah pihak pembelaan dan pendakwaan, kata Akhtar, mahkamah menjatuhkan hukuman penjara 18 tahun masing-masing bagi tiga pertuduhan yang dikenakan terhadap Yim.
Beliau berkata, sepatutnya hukuman penjara 54 tahun, namun mahkamah memerintahkan ia berjalan serentak.

“Hukuman setimpal dan memberi pengajaran wajar dijatuhkan terhadap tertuduh serta memberi kepentingan kepada orang awam,” katanya.

Yim, 37, yang juga bekas pramugari, menghadapi tiga tuduhan menyebabkan kecederaan parah terhadap Nirmala, 22, menggunakan seterika dan air panas di rumahnya di 22B-25-6, Villa Putera, Jalan Tun Ismail di sini, pada Januari, Mac dan April 2004.


Dia yang diwakili peguam bela, Jagjit Singh dan Akbardin Abdul Kader, bagaimanapun dibebaskan daripada pertuduhan menyebabkan kecederaan parah terhadap Nirmala dengan menggunakan cawan besi di tempat sama pada jam 3 petang, 17 Mei 2004.

Sebaik mahkamah mensabitkan Yim bersalah atas tiga pertuduhan itu, suri rumah itu menangis dan memeluk suaminya, seorang ahli perniagaan, Hii Ik Tiing, 42, yang berada di galeri awam. Dia yang menangis teresak-esak cuba ditenteramkan Hii, namun mengundang tangisan saudara-mara mereka.

Kedengaran beberapa kali Yim merintih “No justice in this world!” (tiada keadilan di dunia ini) dan “Why all this happen to me” (kenapa semua ini berlaku kepada saya). Sepanjang keputusan dibacakan, Yim hanya menundukkan wajahnya dan ada ketikanya dia dilihat seperti pitam.

Hukuman penjara 18 tahun itu berkuat kuasa serta-merta dan permohonan peguam untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman akan didengar pada tarikh ditetapkan kelak.

Mengimbas keterangan pembelaan, Akhtar menyatakan Yim memulakan keterangan dengan mengatakan keburukan serta kekurangan Nirmala dalam menjalankan tugasnya di rumah.

“Tertuduh memperbesarkan kekurangan Nirmala dalam menjalankan tugas harian. Pada saya, ia bukan alasan untuk dia bersikap kejam. Malah, Yim sendiri mengakui ada menampar Nirmala. Ini menunjukkan Yim mempunyai keupayaan untuk bertindak kasar.

“Dalam keterangannya, Yim menunjukkan dia masih ada kemarahan yang terpendam terhadap mangsa walaupun selepas tiga tahun (kejadian berlaku pada 2004), jadi saya tidak terperanjat jika dia yang menyebabkan kecederaan itu,” katanya.

Beliau turut berpendapat tiada keraguan yang mengatakan Nirmala memberi keterangan yang benar, malah konsisten dengan dokumen dan bukti lain dikemukakan di mahkamah. Katanya, ada dakwaan mengatakan Nirmala melakukan sendiri kecederaan itu kerana wang, tetapi tiada bukti menyokongnya.

“Bukan Nirmala yang menyerah diri, sebaliknya dia ditemui pengawal keselamatan,” tegasnya.

Akhtar berkata, kecederaan dialami Nirmala ada yang tidak dapat dicapai tangan sendiri, oleh itu, dakwaan ia dilakukan sendiri tidak boleh diterima. Terdahulu, Jagjit dalam rayuannya menegaskan Yim mengekalkan pengakuan tidak bersalah dan meminta mahkamah mengambil kira kecederaan yang dialami sudah sembuh.

Timbalan Pendakwa Raya, Raja Rozela Raja Toran, pula berkata mahkamah perlu mengambil kira perbuatan tertuduh yang menggunakan seterika dan air panas serta menyifatkannya sebagai tidak berperikemanusiaan.

Sumber: MyMetro.com

Ulasan : Kadang - kadang harap muka saja cantik molek tapi tingkah laku @ feel @ kelaku sebijik macam binatang. Bagi alasan yang tak masuk akal untuk mempertahankan diri di mahkamah, seolah-olah hakim terlalu bodoh dan boleh ditipu. Aku tengok gambar Nirmala tu saja pun dah terfikir bahawa tak mungkin si Nirmala ini menyiksa diri sendiri bagi mendapatkan wang.

myLot User

Chronology of terror attacks in Mumbai

Mumbai: Four major terrorist attacks have occurred in India's financial capital Mumbai in the last 15 years. Following is a chronology of the major terrorist attacks here:

  • Nov 26, 2008: Several killed and many more injured in seven terror attacks targeting mostly foreigners' hangout places.

  • July 11, 2006: More than 200 people killed in seven blasts on suburban trains and stations.

  • Aug 25, 2003: 46 people killed in two blasts including one near the Gateway of India.

  • March 12, 1993: A series of bomb blasts left 257 dead and around 700 injured. Buildings attacked included the Bombay Stock Exchange, hotels, theatres, passport office, Air India building and Sahar Airport.



  • Related article & Link:
    1. 125 orang terbunuh serangan di Mumbai - Utusan Online
    2. Full coverage: Mumbai terror attack

    myLot User

    27 November 2008

    Mutakhir Serangan di Mumbai: PM India percaya ada 'kaitan pihak luar'

    Khamis November 27, 2008

    Kepulan asap kelihatan keluar daripada tingkap Hotel Taj di Mumbai yang diserang penembak - FotoAP

    MUMBAI
    : Perdana Menteri India, Manmohan Singh berkata, serangan di Mumbai yang mengorbankan lebih 100 nyawa telah dirancang dengan baik dan kemungkinan besar mempunyai "kaitan dengan pihak luar".

    Singh bercakap sebagai saksi dalam modal kewangan India berkata, berlaku tembak menembak antara komando-komando India dengan mereka yang disyaki militan Islam dalam Hotel Taj dan berdekatan Hotel Trident-Oberoi, di mana ramai yang terperangkap dan beberapa ditahan sebagai tebusan.

    Komando-komando juga berkumpul di luar pusat Yahudi di mana seorang rabai dikhuatiri turut menjadi tebusan, tetapi kemudian dilihat memutuskan untuk tidak menyerang.

    "Serangan-serangan yang dirancang dengan baik, kemungkinan besar ada hubungan dengan pihak luar, bertujuan untuk mewujudkan keganasan dengan memilih sasaran berprofil tinggi," katanya ketika bercakap kepada rakyat India yang disiarkan di saluran-saluran TV.

    Beliau berkata, New Delhi amat yakin bahawa wilayah-wilayah negara jiran digunakan untuk melancarkan serangan ke atas India.

    Kerajaan India sebelum ini pernah menyalahkan Pakistan dan kadangkala Bangladesh kerana menyokong atau memberi kebenaran berlabuh kepada kumpulan-kumpulan militan yang melakukan serangan-serangan ini.

    "Terdapat bukti yang menunjukkan kumpulan tersebut yang melakukan serangan ini luar daripada negara, yang telah datang dengan penuh keazaman bagi mewujudkan huru-hara dalam ibu negara komersial," kata Singh.


    BERITA TERDAHULU

    MUMBAI: Komando India berjaya membebaskan tebusan-tebusan di Hotel Taj Mahal hari ini, tetapi pertempuran masih berlaku dengan kumpulan militan Islam bersenjata yang setakat ini telah membunuh lebih 100 orang.

    Kumpulan pengganas itu dilaporkan tiba di Mumbai dengan bot semalam, sebelum menyerang hotel-hotel mewah, sebuah restoran popular, hospital dan stesen keretapi.

    Tujuh belas jam selepas serangan tersebut, tentera dan kumpulan militan masih lagi meneruskan pertempuran dimana lebih 100 orang terperangkap di dalam bilik-bilik hotel terbabit.

    "Mereka yang ditahan di sana telah pun berjaya diselamatkan. Tetapi masih ramai lagi yang berada di dalam bilik-bilik hotel itu...kita tidak tahu berapa ramai," kata Ketua Polis Maharashtra, A.N.Roy kepada saluran berita NDTV.

    Kata Roy, walaubagaimanapun tebusan di Hotel Trident/Oberoi masih lagi belum dapat diselamatkan.

    "Sebab itu kita perlu melakukan operasi ini dengan berhati-hati supaya tiada nyawa yang terkorban," katanya.

    Polis berkata, sekurang-kurangnya enam warga asing terbunuh dan 287 orang lagi cedera di dalam serangan yang didakwa dilakukan oleh kumpulan yang menggelarkan diri mereka Deccan Mujahideen.

    "Bebaskan semua mujahideen, dan semua Muslim di India tidak akan berhadapan masalah," kata seorang ahli militan di dalam Hotel Oberoi yang bercakap dengan sebuah televisyen India menerusi telefon.

    Lelaki yang mengenalkan dirinya sebagai Sahadullah berkata, dia adalah salah seorang daripada tujuh penyerang di hotel tersebut dan mahu agar militan Islam dibebaskan dari penjara India.

    Ledakan kemudiannya didengar di hotel tersebut, kata saksi.

    Dua orang pengunjung hotel tersebut yang terperangkap di dalam hotel masing-masing turut menghubungi beberapa stesen televisyen. Seorang daripadanya berkata pintu kecemasan terkunci dan seorang lagi berkata dia melihat dua mayat di tepi kolam hotel terbabit.

    Menurut saksi, penyerang berkemungkinan mensasarkan kepada warga Britain dan Amerika di hotel dan restoran terbabit.

    Alex Chamberlain, warga Britain yang sedang menjamu selera di Oberoi ketika kejadian memberitahu saluran berita Sky News bahawa kumpulan bersenjatan itu telah membawa 30 hingga 40 orang yang berada di resotran itu ke tingkat atas dan mengarahkan semua mengangkat tangan ke atas di dalam bahasa Hindi atau Urdu.

    Chamberlain berkata, dia berjaya melarikan diri semasa pengunjung restoran yang lain dipaksa ke tingkat atas.

    Motif serangan tersebut belum dapat dikenal pasti, namun Mumbai sebelum ini juga pernah menjadi sasaran serangan pengganas dan mendakwa ia dilakukan oleh militan-militan Islam, termasuklah siri pengeboman pada Julai 2006 yang membunuh 187 orang.


    BERITA TERDAHULU

    MUMBAI: Sekurang-kurangnya 86 orang terbunuh di dalam serangan oleh kumpulan bersenjata di pusat perdagangan India, di sini, malam tadi manakala pasukan keselamatan telah bertindak untuk mengepung dua buah hotel mewah dimana tebusan asing ditahan oleh penyerang.

    Menurut laporan Reuters, kumpulan bersenjata itu melakukan serangan menggunakan bom tangan dan senjata automotik ke atas dua buah hotel dan beberapa lokasi lain di bandar tersebut termasuklah di Kashmir.

    Polis telah menembak mati empat lelaki bersenjata dan setakat ini telah menahan sembilan suspek manakala 12 anggota polis turut terbunuh termasuklah Ketua Polis Skuad Anti-Keganasan Mumbai, Hemant Karkare.

    "Keadaaan di sini masih tegang dan kami masih lagi sedang mengesan pengganas-pengganas lain yang sedang bersembunyi di dalam dua buah hotel tersebut," kata Ketua Menteri Maharashta, Vilasrao Deshmukh.

    Deshmukh di dalam sebuah sidang media berkata, keadaan di situ masih lagi belum dapat dikawal.

    "Sukar untuk berkata berapa ramai pengganas berada di dua hotel itu," tambahnya, walaupun Menteri Dalam Negeri, Shivraj Patil berkata kira-kira empat hingga lima orang pengganas berada di setiap hotel terbabit.

    Kementerian Luar negara Jepun berkata, sekurang-kurangnya seorang warga Jepun turut terbunuh dan seorang tercedera di dalam serangan itu manakala Korea Selatan pula melaporkan 26 mangsa serangan berjaya menyelamatkan diri tanpa sebarang kecederaan.

    Dalam pada itu, menurut laporan Bernama, seorang rakyat Singapura adalah antara beberapa tebusan warga asing yang turut ditahan.

    Kementerian Hal Ehwal Luar Singapura dalam satu kenyataan berkata pihaknya sedang bekerjasama rapat dengan pihak berkuasa India bagi membebaskan tebusan rakyat Singapura itu bersama tebusan-tebusan lain.

    Dalam kenyataan yang sama, kementerian itu berkata kerajaan Singapura mengutuk keras serangan itu.

    "Serangan di Mumbai mengesahkan lagi ancaman pengganas yang sedang dihadapi hari ini. Singapura berdiri kukuh di belakang kerajaan India dalam peperangannya menentang keganasan," menurut kenyataan itu.

    Tambahnya kerajaan Singapura turut menyampaikan ucapan takziah kepada mangsa, keluarga mereka, kerajaan India dan rakyatnya terhadap kejadian itu.

    Menurut saksi, tembakan pistol dan letupan telah didengar di Hotel Taj Mahal dan turut diselubungi asap tebal. Letupan juga turut berlaku di Hotel Oberoi dan tembakan di sebuah hospital.

    "Pengganas melempar bom tangan ke arah kami dari atas bumbung Hotel Taj dan cuba menghalang kami untuk masuk," kata Inspektor Ashok Patil.

    Menurut polis, sekurang-kurangnya 250 orang tercedera di dalam serangan itu yang mana turut mensasarkan stesen keretapi dan Cafe Leopold, sebuah restoran terkenal dan menjadi tumpuan pelancong.

    Sebuah stesen televisyen turut melaporkan bahawa sebuah organisasi yang menggelarkan diri mereka Deccan Mujahideen dikatakan menjadi dalang serangan tersebut.

    "Merka ada bom. Saya rasa mereka sasarkan kepada orang asing kerana mereka meminta pasport rakyat British dan Amerika," kata Rakesh Patel, saksi warga Britain yang tinggal di Hong Kong dan menetap di Hotel Taj Mahal atas urusan perniagaan.

    "Mereka ada bom. Anak muda, mungkin dalam usia 20 hingga 25 tahun dan mempunyai dua pucuk pistol. Mereka muncul dari restoran dan bawa kami ke tingkat atas," katanya yang dipenuhi kesan kotoran asap di muka ketika ditembual NDTV News.

    India sebelum ini pernah dilanda beberapa serangan bom. Kebanyakannya menyalahkan militan-militan Islam, walaupun polis juga turut menahan pelampau Hindu yang dikatakan menjadi dalang di dalam beberapa serangan tersebut.

    Sumber: http://www1.mstar.com.my

    Artikel & Link berkaitan:
    1. Witnesses describe horror of terror attack on Mumbai - CNN
    2. Mumbai: Hostages freed as PM blames 'outsiders' - CNN
    3. Mujahiddin INDIA diduga terkait Serangan MUMBAI - Metrotvnews.com
    4. Gunmen attacks across Mumbai kill at least 101 - CBC News

    myLot User

    Jenayah Sana, Jenayah Sini - Selamat, aman & makmur ???

    Woman who tried to save daughter killed in robbery


    KLANG: A 35-year-old woman died from slash wounds sustained when she tried to save her daughter from being attacked by four robbers at their family furniture shop in Kampung Jawa here yesterday night.


    Yew Sue Tan and her 42-year-old husband and 12-year-old daughter had just returned to the shop at 9.20pm when four men on two motorcycles arrived at the shop. The robbers, all armed with parang, went inside the shop and tried to snatch the girl’s bag.


    Yew rushed to help her and was slashed on the head. Her husband was injured when he tried to fight off the robbers. Yew’s brother Soon Weng, 38, said his brother-in-law carried his wife to the car and drove to the hospital with their daughter.


    Yew was pronounced dead on arrival while her husband was said to be in serious condition.


    In Kuala Lumpur, a nightclub manager died after he jumped out through the first floor window to save himself from a fire at a shoplot in Taman Miharja, Cheras.


    Nyo Bian Chai, 49, from Johor, was having a shower when the fire started at around 7.15pm. His colleague Ah Wei, 31, who lived in the same building said he heard screams of fire and ran out. Nyo however decided to jump out through the window.


    Source: The Star - 27 Nov.08


    Ulasan: Sama ada mahu percaya atau tidak, kita mesti menerima hakikat yang negara Malaysia sekarang menjadi semakin tidak selamat. Kita sebagai rakyat di dalam negara ini seolah olah menunggu giliran samaada untuk dirompak, disamun, dirogol, diliwat, ditembak, ditetak dan bermacam - macam jenayah lain.



    Rumah ahli perniagaan diserang kali keempat
    Oleh BASIR ABU BAKAR basir.
    bakar@kosmo.com.my

    TIGA anggota polis di hadapan rumah yang diserang dengan tembakan rambang di Taman Anggerik, Alor Star semalam.

    ALOR STAR -
    Seorang ahli perniagaan dan keluarganya kini hidup dalam ketakutan setelah banglo mereka diserang dengan tembakan rambang oleh individu yang tidak dikenali di Taman Anggerik pada kira-kira pukul 2 pagi semalam. Difahamkan, kejadian tersebut merupakan kali ke empat berlaku di rumah itu.


    Kejadian terbaru tersebut berlaku dengan pantas dan tidak disedari jiran mangsa ditambah pula ketika itu hujan lebat membuat orang ramai menyangka letupan itu adalah bunyi letupan bunga api sempena Aidiladha.

    Mangsa yang enggan dikenali berada di rumah bersama isteri dan anak-anak menyedari kejadian tersebut terus mengurung diri dalam rumah sehingga hari siang sebelum membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Star.

    Terdapat kesan tembakan pada dua kereta milik mangsa yang diletakkan di hadapan rumah.

    Menurut sumber, suspek terbabit dipercayai menggunakan pistol separa automatik dan melepaskan lapan das tembakan.

    "Empat das tembakan mengenai belakang kereta jenis Honda CRV, dua mengenai belakang kereta jenis Perodua Myvi manakala dua lagi mengenai pintu pagar rumah itu.

    Sumber:
    http://kosmo.com.my - 27 Nov.2008

    Artikel & Link berkaitan:

    1. Serangan awal pagi -
    http://www.hmetro.com.my

    Ulasan:
    Kalau dah kena serang sampai 4 kali, Polis jangan siasat perihal si penyerang itu sahaja. Siasat sekali tuan rumah itu sebab mungkin dia yang jadi penyebab dia diserang. Tak kan lah penyerang tu saja - saja nak pergi serang rumah orang tak tentu pasal dan guna senjata api pulak. Kalau kena tangkap kan ke mandatori gantung sampai mati. Lebih baik penyerang itu pergi rompak bank, dapat juga hasil daripada buat macam cerita Koboi....tembak tak tentu pasal.


    Ditetak penyamun lalok
    Oleh Rudy Fazrunisyam Samarudin
    rudy@hmetro.com.my


    http://www.hmetro.com.my/Thursday/Setempat/20081127094521/mainpix
    TUMPAS...Roslan menunjukkan parang yang digunakan tiga penyamun.

    JOHOR BAHRU: Seorang pekerja kilang yang baru pulang dari berniaga sambilan di Taman Daya menerima 12 jahitan di kepala selepas ditetak dengan parang panjang dalam kejadian samun membabitkan tiga penjenayah yang sedang ‘lalok’ dadah dipercayai jenis syabu, kelmarin.

    Dalam kejadian jam 11.40 malam itu, lelaki berusia 29 tahun itu dihampiri sekumpulan lelaki menaiki sebuah Proton Gen.2 kelabu ketika sedang berjalan kaki untuk pulang ke rumahnya selepas selesai berniaga sambilan di kawasan berdekatan sebelum ditetak dua kali di kepala oleh salah seorang penjenayah ketika cuba menghalang daripada disamun.

    Ketua Polis Daerah Seri Alam, Superintendan Roslan Zainuddin, berkata keadaan penjenayah yang dipercayai berada di bawah pengaruh dadah syabu itu menyebabkan mereka bertindak ganas menetak mangsa yang ketika itu cuba menghalang daripada disamun.

    Bagaimanapun, katanya, penjenayah terbabit menerima padahnya kira-kira sejam selepas melakukan samun apabila kelibat mereka berjaya dikesan oleh kereta peronda yang mendapat laporan berhubung kejadian itu.

    “Selepas bilik kawalan Ibu Pejabat Polis Daerah menerima maklumat kejadian daripada orang ramai jam 12.30 tengah malam, polis melancarkan gerakan mengesan penjenayah membabitkan lebih lima kereta peronda yang sedang membuat rondaan cegah jenayah ketika itu.
    “Polis hanya mengambil masa 15 minit untuk mengesan kelibat penjenayah terbabit apabila kereta yang mereka naiki itu dikesan di Jalan Teratai, Taman Johor Jaya sebelum berjaya memintas mereka di Taman Desa Jaya, Ulu Tiram,” katanya.

    Hasil pemeriksaan ke atas kereta penjenayah terbabit, berjaya menjumpai dua bilah parang panjang yang digunakan dalam kejadian samun itu serta beberapa peralatan untuk menghisap dadah jenis syabu.

    Roslan berkata, turut dirampas ialah tiga telefon bimbit dan beberapa barang kepunyaan mangsa seperti kad pengenalan, kad bank dan sejumlah wang tunai bernilai kira-kira RM600.

    Menurutnya, semua lelaki warga tempatan yang berusia 23 hingga 27 tahun itu kini ditahan bagi membantu siasatan kes yang dijalankan mengikut Seksyen 394 Kanun Keseksaan dan Seksyen 61 Akta Bahan Kakisan 1958.

    “Berdasarkan siasatan awal semua yang ditahan itu tidak mempunyai rekod kesalahan jenayah lampau tetapi kita yakin mereka adalah penagih dadah jenis syabu berdasarkan beberapa peralatan untuk menghisap dadah yang kami temui ketika mereka ditahan,” katanya.

    Roslan berkata, polis percaya melakukan jenayah ketika di bawah pengaruh dadah menjadi satu trend sejak kebelakangan ini kerana ia membantu penjenayah mengatasi perasaan takut.

    “Mereka mengambil dadah untuk mengatasi perasaan takut ketika melakukan jenayah, tetapi mereka juga boleh bertukar menjadi seorang yang bertindak ganas dan mencederakan mangsa kerana hilang pertimbangan,” katanya.

    Katanya, dalam kejadian itu, mangsa bernasib baik kerana mengalami kecederaan dan hanya menerima rawatan sebagai pesakit luar.

    Sumber: http://www.hmetro.com.my

    Ulasan: Sekarang ini di Bolehland ini, situasi sekeliling yang semakin tidak selamat membuatkan kita semakin penat dan letih supaya terus berwaspada dan berhati-hati. Fikirkan dan renungkan lah...di Stesen minyak, pasaraya, lebuhraya hatta di rumah kita sendiri pun tidak ada lagi jaminan keselamatan. Kita terpaksa meletakan 'buruk sangka' dulu sebelum bersangka baik pada sesiapa saja yang tidak dikenali menghampiri kita dan ini lah juga yang kita bagitau pada anak-anak kita kan??. Entah lah........


    myLot User

    26 November 2008

    Photo's of the day: 26 Nov. 08 - Attack on Mumbai


    A fire breaks out of the dome of the Taj hotel in Mumbai on November 26, 2008. Nearly 100 people were killed in a series of shootings and blasts across Mumbai on the night of November 26, 2008. Heavily armed men with automatic weapons and grenades targeted two of Mumbai`s top luxury hotels, the Taj Mahal and Trident, and the main Chhatrapati Shivaji railway station.

    Text and Images: (Copyright PTI, AP, AFP)

    myLot User

    Britain's cruise ship Queen Elizabeth 2 arrives in Dubai


    Photographs courtesy of the World Ship Society, Port of New York Branch

    After 40 years at sea, vessel will be docked and turned into a hotel

    The liner Queen Elizabeth 2 arrives in Dubai, United Arab Emirates, Wednesday, Nov. 26, 2008, to begin a new life as a floating hotel moored off an artificial island.

    More than 60 naval vessels and private boats, led by a mega-yacht owned by Dubai's ruler, have met the 70,000 ton ship in the Persian Gulf on Wednesday.

    Cunard, the cruise ship's owner sold it last year to a state-run conglomerate Dubai World for about $100 million. It will be turned into a hotel and docked along Dubai's palm-shaped island. In 40 years at sea, the QE2 has traveled around 6 million miles (9.6 million kilometers) and carried 2.5 million passengers. (AP Photo/Kamran Jebreili)


    Related article & link:
    1.
    Queen Elizabeth 2 final voyage to Dubai
    2. http://www.msnbc.msn.com/id/27933079

    myLot User

    25 November 2008

    Photo's of the day: 25 Nov. 08 - Anti government protesters, Thailand

    Anti government protesters sit in front of the departure terminal at Suvarnabhumi airport on Wednesday Nov. 25, 2008. The protesters are demanding the resignation of Prime Minister Somchai Wongsawat. (Source: Sakchai Lalit/AP)


    Thai riot policemen patrol inside Suvarnabhumi airport, Bangkok in the early hours of Wednesday Nov. 25, 2008 after anti government protesters besieged the airport. Outbound flights at Suvarnabhumi International Airport were temporarily suspended at 9 p.m. Tuesday, authorities said, shortly before hundreds of demonstrators _ some masked and armed with metal rods _ broke through police lines and spilled into the passenger terminal.

    Airport manager Serirat Prasutanon said airport authorities had tried to negotiate with the protesters "but to no avail." "For the safety for passengers, we have to stop flights out of the airport temporarily until the situation returns to normal," he said in a statement, adding that incoming flights were still operating. The anti government protesters are demanding the resignation of Thailand's Prime Minister, Somchai Wongsawat. (Source: Wason Wanichakorn/AP)

    myLot User

    24 November 2008

    Photo of the day: 24 Nov. 08 - Bangladeshi Girl

    Bangladeshi Girl - The Smile

    by Christopher Rea - Graduate Student

    Click image to view full size

    November 24, 2008

    2008 International Photography Exhibition - 1st Place, People Category. Location: Dhaka, Bangladesh. The subject is a young Bangladeshi girl [who] quickly began showering herself with water as I passed. She was using one of the neighborhood wells as her water source, which is meaningful to me because of my interest in human health as it relates to water issues. The photo was taken because it captures a young girl with a wonderful smile excitedly and happily going about her day in conditions that would be considered dire by Western standards.


    myLot User

    Woman saved in the nick of time


    HULU TERENGGANU 23/11/08: Firemen grabbed a 38-year-old woman just as she jumped off a four-storey building under construction in Jalan Kuala Terengganu-Kuala Berang near Sekayu Junction yesterday.
    The mother of one was spotted standing on the edge of the rooftop at 12.30pm. A passer-by alerted police and the Fire and Rescue Department which sent a team there.

    District police chief Deputy Superintendent Tengku Hamzah Tengku Abdullah said the rescuers managed to grab hold of her just as she stepped off the ledge.


    He said the woman was previously a mental patient. He said she was sent to Sultanah Nur Zahirah Hospital for observation.


    Source: http://www.nst.com.my/Current_News/NST/Monday

    Ulasan Aku: Menurut cerita wanita ini nekad untuk membunuh diri adalah kerana suami nya menjalin hubungan dengan wanita lain. Bagi aku,ini lah realiti yang berlaku di sekeliling kita hari ini. Makin ramai orang yang mudah hilang akal. Makin ramai orang yang tidak dapat mengawal tekanan (stress). Makin ramai yang merasakan bila sesuatu berlaku, maka hidup tidak berguna lagi.

    Aku cuma ingin mengajak untuk kita merenung...., Andai kita menabur benih padi, maka yang akan tumbuh adalah daun nya daun padi, akar nya akar padi dan buah nya pun buah padi tetapi jika kita tabur benih lalang, maka adalah mustahil yang tumbuh itu baka nya dari padi...sudah tentu lah lalang yang akan tumbuh.

    Sekian

    myLot User

    Sembang dengan Ahli Parlimen Kuala Selangor

    Petang semalam jam 5.30 petang aku, sahabat aku Omar Abas dan family pergi ke rumah mewah waris walak dia di Bukit Jelutung. Naim nama nya dan dia buat kenduri doa selamat kerana nak pergi Mekah pada 26/11/2008. Balik dari rumah Naim, lebih kurang jam 10.00 malam kami semua singgah di Restoran Syed Kadir, Seksyen 3 Shah Alam . Sementara nak cari tempat duduk, aku ternampak 'Top Level' PAS Pusat iaitu Dr. Dzulkefly Ahmad.

    Beliau adalah Pengarah Pusat Penyelidikan PAS. Beliau sedang makan dengan seorang rakan. Aku menegur dan memberi Salam. Aku duduk disebelah beliau dan kami bersembang macam rakan yang lama tak berjumpa, pada hal beliau bukan kenal aku pun. Aku memang lah kenal beliau sebab beliau pernah jadi calun Kerusi Parlimen Kapar pada PRU 1999 lawan dengan P. Komaladevi dan aku 'and the gang' kempen untuk beliau tapi kalah.

    Itu lah masalah kalau dah tua...he..he.. Apasal beb ?? Lupa la...

    Boleh aku tak ingat langsung yang beliau adalah Ahli Parlimen Kuala Selangor. Masa dalam kereta nak balik, baru aku teringat. Pada PRU 12 tempohari beliau mengalahkan calun BN iaitu Jahaya Ibrahim. Jahaya Ibrahim ni orang kampung aku iatu Kampung Kuantan dan senior aku masa di Sekolah Menengah Seri Tanjung Kuala Selangor.

    Sebagai orang biasa diperingkat bawahan dan lebih 20 tahun menetap di Kapar, aku dah bertemu dengan ramai ahli-ahli politik samada dari UMNO dan PAS. Aku berpendapat bertemu Ahli Politik PAS lebih mudah dan lebih mesra daripada ahli politik UMNO. Sekarang ini dah tak kuat senang lah sikit nak jumpa atau terjumpa. Kalau dulu masa mereka kuat dan gagah, jangan mimpi la...kalau jumpa pun masa pilihanraya dan semata mata nak kan undi.

    Ini hanya pendapat peribadi berdasar pada pengalaman aku saja. Macam aku cakap pada Dr. Dzul, apabila satu pertubuhan / kumpulan / pasukan / persatuan / Jemaah dan yang seumpama nya maka sudah barang tentu akan ada berbagai perangai dan kerenah ahli - ahli. Kalau dah mesyuarat sesama sendiri pun main baling kerusi dan tumbuk menumbuk............lu fikir sendri la kawan-kawan !!!!....

    Kepada Dr.Dzul, semoga anda di rahmati Allah S.W.T


    Sekian

    Artikel & Link berkaitan:
    1. http://ms.wikipedia.org/wiki/Dzulkefly_Ahmad
    2. Dr Dzulkefly Ahmad Weblog - http://drdzul.wordpress.com/

    myLot User Profile

    23 November 2008

    Photo of the day: 23 Nov. 08 - Romanian police gather to protest about their pay


    Undercover Police

    Romanian police gather to protest about their pay, during a heavy rain storm in Bucharest, Romania. Some hundreds of police officers gathered in the capital to express their demands for a 30 percent pay rise, better working conditions and compensation for their families in cases of injuries or death while on duty. Romania will hold parliamentary elections on Nov. 30, 2008. (VADIM GHIRDA, ASSOCIATED PRESS)


    myLot User

    Harga minyak dijangka turun 15 sen lagi hujung bulan ini

    PUTRAJAYA 22 Nov. — Harga minyak dijangka turun 15 sen lagi pada hujung bulan ini, menjadikan harga minyak di pasaran turun daripada RM2 ketika ini kepada RM1.85 seliter.


    Penurunan harga sebanyak 15 sen itu juga menjadikan harganya lebih rendah daripada RM1.92 seliter sebelum kenaikan pada Jun lalu, sekaligus menjadikan ia harga terendah sejak lebih dua tahun lalu.


    Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad berkata, penurunan perlu dibuat secara berhemah serta tersusun dengan asas-asasnya dan penurunan sebanyak 15 sen itu adalah paling maksimum.


    “Saya jangka harga minyak akan turun 15 sen juga pada hujung bulan ini. Pokoknya, kita akan turunkan harga berikutan harga minyak mentah menurun,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis Hari Keluarga kementerian di sini hari ini.


    Isnin lalu, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan harga minyak petrol RON97 turun daripada RM2.15 kepada RM2 seliter manakala RON92 dan diesel masing-masing daripada RM2.05 kepada RM1.90 seliter.


    Ia merupakan penurunan kali kelima harga bahan api itu selepas mengalami kenaikan tertinggi pada Jun lalu apabila kerajaan menaikkan harga runcit petrol kepada RM2.70 seliter dan diesel kepada RM2.58 seliter ketika harga minyak mentah dunia meningkat sekitar AS$125 setong. - Bernama


    Artikel & Link berkaitan:

    1. Harga minyak RM2, rakyat bayar cukai 38 sen seliter (20/11/08) - http://www.harakahdaily.net


    myLot User

    Gempa bumi di laut dekat Bengkulu



    Peta lingkaran api Pasifik

    JAKARTA 22 Nov. - Agensi Penyelidikan Geologi Amerika Syarikat (AS) melaporkan satu gempa bumi yang kuat menggegarkan perairan barat laut Indonesia, dekat Bengkulu lewat malam ini.


    Agensi itu meletakkan gempa itu berlaku dengan ukuran gegaran 6.8 pada skala Richter di pusat gempa kira-kira 164 kilometer dari Bengkulu, sebuah bandar di Pulau Sumatera.


    Gegaran itu berlaku pada kedalaman 26 kilometer dari dasar laut. Tidak ada laporan kecederaan diterima setakat ini.


    Kedudukan Indonesia yang terletak di “Lingkaran Api Pasifik” menjadikan negara tersebut mengalami letusan gunung berapi dan garisan gelinciran gempa.


    Dalam kejadian pada Disember 2004, kejadian gempa yang kuat menyebabkan berlakunya tsunami memberikan malapetaka besar sepanjang perairan Lautan Hindi.


    Seramai 230,000 penduduk terkorban dalam tragedi itu. - AP


    myLot User

    22 November 2008

    Photo of the day: 22 Nov. 08 - The last Yugo


    KRAGUJEVAC, 22. 11. 2008.

    The last Yugo, manufactured in Zastava Kragujevac on Nov. 11, under the serial number 794428. But, no driver will become its owner, since the company says it will ship it to its museum (Tanjug)


    Related Link & Info :

    1. http://en.wikipedia.org/wiki/Zastava
    2. http://www.zastavanacionale.com

    myLot User

    21 November 2008

    Interesting Comparison...‏Look At The Food They Bought !!


    Look At The Food They Bought For One Week and The Number Of Persons In The Family


    GERMANY:
    The Melander family of Bargteheide - 2 adults , 2 teenagers
    Food expenditure for one week: 375.39 Euros or $500.07



    UNITED STATES:
    The Revis family of North Carolina - 2 adults , 2 teenagers
    Food expenditure for one week: $341.98




    JAPAN:
    The Ukita family of Kodaira City - 2 adults , 2 teenagers
    Food expenditure for one week: 37 , 699 Yen or $317.25




    ITALY:
    The Manzo family of Sicily - 2 adults , 3 kids
    Food expenditure for one week: 214.36 Euros or $260.11



    MEXICO:
    The Casales family of Cuernavaca - 2 adults , 3 kids
    Food expenditure for one week: 1 , 862.78 Mexican Pesos or $189.09



    POLAND:
    The Sobczynscy family of Konstancin-Jeziorna - 4 adults , 1 teenager
    Food expenditure for one week: 582.48 Zlotys or $151.27



    EGYPT:
    The Ahmed family of Cairo - 7 adults , 5 kids
    Food expenditure for one week: 387.85 Egyptian Pounds or $68.53



    ECUADOR:
    The Ayme family of Tingo - 4 adults , 5 teenagers
    Food expenditure for one week: $31.55



    BHUTAN:
    The Namgay family of Shingkhey Village - 7 adults , 6 kids
    Food expenditure for one week: 224.93 ngultrum or $5.03



    CHAD:
    The Aboubakar family of Breidjing Camp - 3 adults , 3 kids
    Food expenditure for one week: 685 CFA Francs or $1.23



    And Mr. George Bush- the so called President of America is crying that the rise in price of food is because of South Asians. Coz , they are consuming more and more food day by day…


    myLot User Profile

    Harga minyak RM2, rakyat bayar cukai 38 sen seliter

    ilustrasi sekadar hiasan

    Wan Nordin Wan Yaacob

    Thu | Nov 20, 08 | 4:28:30 pm MYT


    KUALA LUMPUR, 20 Nov (Hrkh) - Kerajaan disifatkan seperti 'Along' yang memungut hutang apabila hanya menurunkan harga minyak pada kadar RM2 walaupun harga pasaran di pam ialah RM1.62 sen.

    Menurut Ketua Penerangan PAS, Mahfuz Omar kerajaan berbuat demikian hanya untuk mengutip kembali rebat tunai minyak yang pernah diberikan ketika harga minyak melambung beberapa bulan lalu.


    "Kini kerajaan umpama Along, turunkan harga minyak jadi RM2, sedangkan Menteri KPDNHEP, Dato' Shahrir Samad mengakui harga sepatutnya di pam ialah RM1.62 sen tanpa subsidi kerajaan," kata Mahfuz ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.


    Menurut Mahfuz, dengan harga minyak RM2 juga, rakyat terpaksa membayar cukai kepada kerajaan sejumlah 38 sen seliter, dan inilah cara kerajaan mengutip kembali rebet yang pernah diberikan.


    Tidak dinafikan kerajaan masih terus memberikan rebet tersebut hari ini apabila rakyat memperbaharui cukai jalan, namun sedikit demi sedikit kerajaan mengutipnya dengan cara cukai 38 sen seliter, dakwa Mahfuz.


    Sementara itu, Pengarah Pusat Penyelidikan PAS, Dr Dzulkifly Ahmad bersetuju dengan fakta bahawa rakyat membayar harga minyak pada kadar RM2 seliter ini dengan turut membayar cukai kepada kerajaan.


    Beliau berkata demikian ketika mencelah dalam penggulungan perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2009 bagi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna di Parlimen padi tadi.


    Mengulas lanjut perkara yang ditimbulkan di Dewan Rakyat itu, Dr Dzulkifly menyatakan, penyelididkan yang dibuat PAS mendapati rakyat sebenarnya tidak lagi perlu dibayar oleh kerajaan untuk menanggung harga minyak.


    "Satu tong minyak mentah yang ada 159 liter tergantung kepada convertion ratio nya menunjukkan samada kita guna minyak mentah pada harga USD 60 atau USD 70 satu tong,


    "Kedua-dua nya menunjukan harga pada pam (stesen minyak), kalau diambil kira USD 60 setong harga di pam ialah RM1.32 sen seliter, kalau harga ambil USD 70 setong maknanya RM1.64 sen seliter," katanya.


    Kini harga minyak berada pada sekitar USD 60 hingga USD 70 setong, justeru kata Dr Dzulkifly menyatakan kerajaan tidak lagi beri subsidi kepada rakyat.


    Sebaliknya pada harga minyak di pam seliter RM2.00 yang diumumkan kerajaan hari ini makanya rakyat lah yang membayar cukai kepada kerajaan, katanya.


    Dalam jawapannya, Menteri KPDNHEP, Dato' Shahrir Samad mengakui hakikat yang dinyatakan Dr Dzulkifly bahawa harga minyak pada harga pam hari ini menyebabkan rakyat membayar cukai.


    Ujar Shahrir, apapun yang dilakukan dalam perkiraana ia harus dimasukkan margin, seperti mana sebenarnya pada 17 November bila kita buat perkiraan harga purata mengikut USD 63.1 dan harga tanpa subsidi dalam RM1.62,


    "Saya dah maklumkan, dan sebenarnya juga pada Oktober dua minggu pertama harga pada peringkat USD85.48 dan dua minggu akhir Oktober ialah pada 76.45 USD.


    "Kalau kita lihat Oktober sahaja harga tanpa subsidi RM2.26 sen, ini bermakna harga komersil,. dan ketika itu dalam Oktober kita turunkan pada RM 2.15 sen," jelas Shahrir.


    Menurut Shahrir pada September harga tanpa subdsidi ialah pada RM2.77 sen tetapi harga di pam 2.45 sen sementara pada Ogos RM 2.85 sen namun kerajaan turunkan kepada RM2.55 sen.
    Ujar Shahrir lagi, bagi bulan Ogos, September dan Oktober harga yang di pam ialah lebih rendah daripada harga komersil.

    Dalam keadaan itu kerajaan memberikan subsidi yang dijanjikan di bawah skim penstrukturan semula subsidi, katanya.
    Tetapi pada bulan Oktober harga minyak turun dengan cepat, subsidi yang ditawar kerajaan untuk petrol sahaja telah kurang daripada RM344 juta Spetember kepada RM15 juta.

    Dalam kes penurunan pada bulan November hari ini harga pada RM2 bukanlah subsidi yang dibayar rakyat kepada kerajaan sebaliknya ialah cukai.


    Sumber: http://www.harakahdaily.net

    myLot User Profile

    Photo of the day: 21 Nov. 08 - Singapore tourism advertisement


    A Muslim woman is silhouetted against a tourism advertisement Friday, Nov. 21, 2008 in Singapore. The Singapore government reported that tourism numbers have decreased due to the global economic slow down. (Wong Maye-E/AP)

    myLot User Profile

    20 November 2008

    Indian Navy sinks Somali pirate vessel



    Indian Navy’s warship INS Tabar

    Gulf of Aden, Nov 19: Within days of preventing the hijack of an Indian merchant vessel, India Navy’s warship INS Tabar, after exchange of fire, sank a pirate vessel off the Somali coast.

    The stealth frigate INS Tabar, which is currently in the pirate-infested Gulf of Aden for Anti-Piracy Surveillance and Patrol Operations, was fired at by pirates on board a ship suspected to be the 'mother vessel' late Tuesday.

    “INS Tabar encountered a pirate vessel in south-west of Oman with two speedboats in tow. This vessel was similar in description to the 'mother vessel' mentioned in various piracy bulletins. INS Tabar closed in on the vessel and asked her to stop for investigation,” Indian Navy spokesperson Neerad Sinha said. Following repeated calls, the vessel threatened to blow up the INS Tabar if it closed in.

    “Pirates were seen roaming on the upper deck of the vessel with guns and rocket propelled grenade launchers. The vessel continued threatening calls and subsequently fired upon INS Tabar.

    “On being fired upon, INS Tabar retaliated in self defence and opened fire on the mother vessel. As a result, fire broke out on the pirate vessel and explosions were heard, possibly due to exploding ammunition that was stored on the vessel,” Sinha said. Amidst all the action, two speedboats broke off to escape.

    “INS Tabar chased the first boat which was later found abandoned. The other boat made good its escape into darkness,” Sinha added.
    The Indian warship, the INS Tabar, was dispatched to the Gulf of Aden in October after a spike in piracy and hijackings off the coast of Somalia, which is caught up in an Islamic insurgency and has had no functioning government since 1991.

    19 November 2008

    Memalukan dan dimalukan - Kesian PM Aku dan KITA

    Abdullah Ahmad Badawi dan Islam Karimov (berdiri kanan) menyaksikan majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) antara Hassan Merican dan Ergash Shaismatov (duduk kanan) di Kediaman Presiden (Durmen) di Tashkent, semalam.- Bernama


    Jalur Gemilag yang sebenar (original)

    Kepada yang membaca posting ini, foto paling atas adalah sebahagian dari aturcara atau program semasa lawatan rasmi empat hari Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ke Uzbekistan.

    Apa yang ingin aku fokus kan ialah anda semua perasan tak..? cuba anda lihat dan renung betul-betul pada Bendera Malaysia..? Cuba anda kira ada berapa bucu bintang pada Bendera Malaysia di belakang Pak Lah tu..? Sekali pandang kalau tidak ada jalur merah dan putih, bendera itu saling tak tumpah macam bendera MCA


    Kemana perginya bulan sabit? mungkin terlindung atau mungkin memang tak ada bulan sabit tertera pada bendera tersebut. Kalau aku la.sebagai PM, tak tahu dimana nak letak muka aku kerana insiden ini amat memalukan bagi sebuah negara berdaulat. Mungkin akan ada yang kata itu kesilapan teknikal dan tak perlu di perbesarkan. Amat malang lah kalau ada rakyat atau pemimpin yang berfikiran begitu. Orang yang bersikap begini adalah orang yang tidak mempunyai maruah.

    PM kita pernah bengang apabila ada blogger yang mencetuskan kontroversi kerana melancarkan kempen di talian supaya bendera Malaysia dikibarkan secara terbalik. Kempen tersebut telah menarik perhatian Perdana Menteri, yang menyifatkan tindakan itu sebagai 'kurang ajar'. Blogger tersebut ditahan dan dibebaskan 3 hari kemudian. Bagaimana reaksi PM berkaitan insiden ini ???

    Apa peranan Duta Malaysia ke Uzbekistan, Abdul Aziz Harun. Aku tidak lah tahu sangat peranan sebenar atau 'scope of work' seorang DUTA, jauh sekali untuk mempertikaikan nya, tetapi dalam konteks lawatan PM ini, paling tidak pun pasti kan lah protokol nya diatur dengan baik dan rapi. Begitu juga dengan persedian yang dibuat oleh kakitangan Wisma Putra. Apa yang mereka buat ??..mengapa mereka tidak boleh memasti kan bahawa bendera tersebut adalah Jalur Gemilang yang sebenar atau mereka memang berpakat dengan orang-orang tertentu yang berkepentingan untuk mensabotaj lawatan PM tersebut ???..........

    Pada pendapat dan pandangan kurang cerdik aku, sebagai simbol sebuah negara berdaulat dan kalau ada maruah, Pak Lah sebagai Ketua Negara tidak sepatut nya memberi 'green light' untuk Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas, Tan Sri Hassan Marican menandatangani memorandum sebelum bendera yang nyata salah itu ditukar. Tindakan juga perlu diambil kepada pihak yang bertanggungjawab kepada insiden yang memalukan itu supaya perkara yang sama tidak berulang.

    * Teringat kepada lawatan Almarhum Sultan Selangor ( ayahanda Sultan sekarang) ke S.J.S.S.A.A. Kerenah pegawai protokol istana untuk memasti kan segala protokol dipatuhi boleh menyebab kan kita di serang sakit jantung....


    Artikel & Link berkaitan :

    1. Malaysia hab eksport Uzbekistan-(17/11/08)

    myLot User Profile

    18 November 2008

    Somali pirates seize tanker carrying oil worth $100m

    A large, Saudi-owned crude oil carrier Sirius Star has been captured by pirates in the Arabian Sea. The tanker was attacked 450 nautical miles southeast of Mombasa, Kenya Photograph: Caters News Agency Ltd

    Capture of huge Saudi ship hundreds of miles out to sea demonstrates that gangs have resources and audacity to disrupt one of world's busiest shipping lanes

    1. guardian.co.uk, Tuesday November 18 2008 00.01 GMT
    2. The Guardian, Tuesday November 18 2008
    3. Article history
    Somali pirates yesterday seized a Saudi supertanker carrying up to 2m barrels of oil worth around $100m in an audacious attack several hundred miles out to sea. Two Britons are among the 25 crew of the Sirius Star, which was captured 450 miles south-east of the Kenyan port of Mombasa. The US navy, which has been tracking the ship, said last night it was close to anchoring in the notorious pirate haven of Eyl on Somalia's north-eastern coast.

    "Both the size of the vessel and the distance from the coast where the hijackers struck is unprecedented," said Commander Jane Campbell, a spokeswoman for the US Fifth Fleet, based in Bahrain. "It shows how quickly the pirates are adapting."


    Another spokesman, Lieutenant Nate Christensen, said: "We don't know the condition of the crew on board or the nature of the pirates' demands. In cases like this what we typically see is a demand for money from the ship owners but we haven't had that yet. We don't know exactly where they are taking it but we know the town of Eyl is a pirate stronghold."
    Eyl is in the northern Puntland region of Somalia and has become notorious for pirate activity.

    Nato and other international warships have increased patrols around northern Somalia to try to deter the heavily armed Somali pirate gangs who have seriously disrupted one of the world busiest shipping lanes. The pirates are holding about a dozen vessels hostage and more than 200 foreign crew. They are believed to have already netted more than £20m in ransoms this year.


    Most of the captured ships were attacked in the Gulf of Aden, which connects the Red Sea to the Arabian Sea. But the seizure of the Sirius Star, a new ship more than 300 metres long and weighing three times as much as a typical aircraft carrier, took place in unpatrolled waters hundreds of miles south of Somalia, at a latitude intersecting with Tanzania.


    Owned by Saudi Aramco, the state-run oil company, the ship was on course to sail around the Cape of Good Hope to the US when it was seized on Saturday. The oil on board represents more than a quarter of Saudi Arabia's daily output. News of the hijacking caused the price of oil to jump by more than a dollar a barrel.


    The US navy would not comment on a possible rescue operation, saying only that it was evaluating the situation.


    A spokesman for the Royal Navy said he could not say whether British servicemen were involved in any attempts to rescue the vessel. "It is our policy not to discuss operational matters," he said.


    The Foreign Office confirmed that two Britons were on board the ship. The other seamen are from Croatia, Poland, Saudi Arabia and the Philippines. The pirates seldom harm crew members as they wait for ransoms to be paid. Full News : http://www.guardian.co.uk/world/2008/nov/18/piracy

    myLot User Profile
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...