31 August 2010

53 tahun MERDEKA ke ?


Siapa kata aku tak patriotik?. Nostalgia - Aku dan Abg. Samsuddin Ason

Malam tadi lebih kurang jam 11.00, aku ditemani isteri sesaja memandu ke seksyen 7 Shah Alam untuk pekena teh tarik di Restoran Hakim atau pekena burger di Mo'men sambil melihat suasana ambang merdeka pada tepat 12.00 malam.

Dalam perjalanan kesana, terdapat kesesakan disimpang menghala ke i-city. Aku pasti sambutan merdeka mesti disini. Kesesakan disebabkan bukan sahaja oleh kereta dan mat mat motor tetapi juga oleh budak budak yang menunggang basikal.

Kebetulan aku terserempak dengan 20-30 orang bebudak yang aku lihat rata rata nya berumur antara 7 hingga 12 tahun. Menunggang basikal dalam keadaan bahaya tanpa lampu. Sebahagian nya menyelitkan bendera besar jalur gemilang dibelakang basikal masing masing. Patriotik sungguh budak budak ni ye!. Emak bapak diaorang mesti bangga.

Akhir nya aku lepak di tingkat 1 Restoran Mo'men pekena burger ayam sebab Restoran Hakim penuh. Tepat pukul 12.00 malam, berdentum dentam lah percikan bunga api dari i-city. Memang cantik.




Koleksi gambar sila ke fotomedia.com.my(zul78)

Dalam pada itu aku tertanya tanya untuk apa menyambut merdeka malam ini, esok dan hari hari seterus nya:

1. Merdeka kah kalau bersepah kondom yang telah digunakan kerana anak anak gadis dan anak anak muda yang mahu kan kemerdekaan terutama nya anak anak melayu ?

2. Merdeka kah kalau majoriti rakyat akan kembali pening kepala memikirkan kesempitan hidup akibat kenaikan harga barang dan ditambah pulak dengan persediaan hari raya yang sudah menjadi wajib ?.

3. Merdeka kah kalau kehidupan dicengkam rasa tidak selamat?.
- Ada anak, takut kena rogol,culik,dibunuh.
- Ada duit,kereta dan harta takut kena curi, samun dan rompak
- Ada rumah takut nak tinggalkan, takut dimasuki pencuri, penyamun dan perompak
- Ada rumah nak tidur pun tak lena takut penyamun dan perompak

Akhir kata, buat pejuang pejuang kemerdekaan tulin, yang nama nya cuba dipinggir dan dipadam, yang bukan nya bersetongkol dengan penjajah yang memberi kemerdekaan ini, yang gugur di medan perang, yang berkorban segalanya untuk kemerdekaan ini, tidak kira di mana jua pusara kalian… aku mengucapkan sekalung terima kasih dan aku sedekah kan Al-Fatihah untuk kalian. Amin.

Sekian

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

29 August 2010

Sama tapi tak serupa: Yang mana lebih memalukan?


Klik gambar untuk paparan lebih jelas

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

28 August 2010

Bagaimana Lori treler ini boleh berani berada di atas jalanraya ?





Petang tadi dalam perjalanan ke Putrajaya untuk berbuka puasa dirumah anak saudara aku, sempat aku snap 2 gambar lori treler diatas di jalan berhampiran Klang Sentral. Apabila aku ternampak saja lori treler yang mungkin membawa muatan kabel ini, aku dah nampak ada banyak yang tidak kena dengan nya. Pada pendapat aku, antara nya ialah:

1. Lori ini tidak stabil kerana muatan yang dibawa terlalu tinggi dan platform untuk gelung kabel juga tidak stabil dan tidak berkedudukan rata dengan lantai lori. Cuba bayangkan apa akan terjadi jika sedikit kesilapan apabila mengambil selekoh yang tajam.

2. Setahu aku dan yang pernah aku nampak dulu dulu, kalau lori treler bawa muatan sebegini, dibahagian belakang nya mesti ada kain merah atau lampu merah.

3. Selalu nya lori bermuatan begini hanya dibenarkan bergerak waktu malam kerana malam kurang kenderaan di jalan raya.

4. Tidak kah nampak macam lebih muatan saja?.

5. Rasa nya patut kena ada kereta pengiring dibelakang lori tersebut.

Persoalan nya ialah ada kah tuan punya syarikat pengangkutan bersaiz besar ini tahu atau tidak bahawa mereka melakukan kesalahan ?.

1. Mereka yang terlibat memang tahu bahawa mereka melakukan kesalahan tetapi tak kesah sebab mungkin kalau kena saman pun bukan nya banyak mana pun.

2. Mereka yang terlibat mungkin sudah 'kautim' dengan pihak berkuasa. So dont worry !.....lu jalan, sapa pun takda kacau.

Tu yang kadang kadang aku terfikir betapa murah nya nyawa nyawa kita semua apabila berada dijalan raya.

Sekian...berhati hati dijalan raya dan raya pun tak lama lagi

Selamat berpuasa dan Selamat Hari Raya Aidilfitri

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

27 August 2010

Afghan war through the eyes of the Taliban mujahideen

* A must see video at the end

The Afghan war from behind enemy lines: Documentary-maker follows Taliban as they attack U.S. soldiers

A documentary made by a Norwegian journalist embedded with Taliban fighters has provided a rare glimpse of the other side of the Afghanistan conflict.

The raw footage - captured by Paul Refsdal - shows the Afghan militants attacking U.S. convoys on a road below their mountainous hide-out and celebrating hits with a high-five.

The men also show their softer side to the Norwegian journalist by singing, reciting verses from the Koran and even brushing their long hair as he quietly records their day-to-day activities.


Concern: Taliban fighters refuse to show their faces to documentary-maker Paul Refsdal as he films Behind Enemy Lines while embedded with a group fighting U.S. soldiers in east Afghanistan

But the venture is far from risk-free as Refsdal reveals during his narration of the 20-minute film entitled Behind Enemy Lines.

At one stage, the small band of mujahaideen come under fire from a fearsome U.S. AC130 gunship - a converted transport plane equipped with powerful machine gun and rockets.

And at the end of the documentary, the journalist explains how in a bid to capture further footage he is kidnapped by a separate group, but is released unharmed six days later.


Discussion: The men spend much of their time talking and even joking, much like soldiers they are fighting against, the documentary shows

The film begins with Refsdal saying how he spent seven weeks waiting in Kabul for permission to join Dawran, a commander in the east of the country.

There are tense scenes as he first comes into contact with the group, when fighters cover their faces from the cameraman.

He describes it as the 'point of no return' and says: 'At that point I had to greet them and trust they were not fanatics.

'The Taliban are fighting tall white men and I am a tall white man with a camera.

'If the Taliban suspect me of being a spy they will execute me.'

Heavily-armed men are then seen scowling at the camera in tense scenes, but by day two they have settled into their normal routines.

The commander of the group, bearded and long-haired Dawran, is then introduced and shown living in a hand-built clay house with his wife and three young children.

He is seen leading his men in ideological discussions, a prayer session and a talk on tactics before gun fire is heard in the valley below.

A lighter moment is provided by a fighter declaring 'I put it in the wrong way' as they load their weapons in preparation for an attack on U.S. vehicles.

The attack itself involves a radio discussion with another unit closer to the Tarmac road which American army men are forced to use everyday.

Over the radio, a commander says: 'Allah make our enemies perish. I seek refuge in you. Alllah make the mujahaideen victorious.'

Then the man's voice can be heard saying: 'Use the rocket launcher Rafiq, fire the launcher.'

Meanwhile, Dawran's men are using a heavy-calibre machine gun to fire on the Humvee armoured vehicles, apparently destroying one.

They celebrate with a high-five and moments later singing can be heard over the radio.


Celebration: Taliban fighters perform a high five after the man in the centre who is operating a heavy machine gun claims he has hit an American vehicle


Family man: Dawran sits with his daughter who lives with him in the mountains. It is believed she was later killed by U.S. jets during a raid

Dawran claims 80 fighters were involved in the attack, before showing his young son and daughter to the camera as he gently plays with them.

Next, a bizarre sequence in which one Taliban fighter, clad in eye make-up, brushes his long hair whihc has been died with henna as a comrade sings.

Refsdal informs viewers that a price of $400,000 has been placed on Dawran's head, and the commander himself tells the story of how he was almost killed by a traitor.

Later their perilous position is exposed when the men become concerned by the sight of the U.S. gunship flying nearby.

The narrator says: 'One aircraft that scared them is a transport plane transformed into a gunship.

'When this was in the air Dawran was very concerned.'

During the night, the fighters flee into the mountains when it becomes apparent their hide-out is to be attacked.


Devout: The deeply-religious fighters pray before an attack and speak throughout the piece of their Islamic faith

And the next day U.S. special forces achieve a successful raid on the house of Dawran's deputy, killing him and a dozen fighters and relatives.

This action ends Refsdal's filming of the unit, and he is told to go back to Kabul.

But at the end of the film, the documentary-maker reveals he was tempted back to the hills by another fighter called Omar, and kidnapped, but released six days later.- www.dailymail.co.uk



Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

25 August 2010

PERHATIAN: Berhati hati dengan paderi MELAYU

DIKEMASKINI 28/8/2010

Risalah bersumberkan ruangan foto akaun pengguna Facebook ini yang menafikan laporan awal berkaitan dengan isu ini.

Sekian, Terima Kasih



--------------------------------------------------------------------------------------------



PADERI MELAYU YANG BARU TIBA DARI SINGAPURA BERADA DI SINI SEKARANG - RAZMAN ZAKRI

: PADERI MELAYU PLEASE FORWARD THIS MESSAGE TO OTHER MUSLIMS..

SEKARANG KRISTIAN SEDANG AKTIF DI SEREMBAN 1900 ORANG PADERI MELAYU YANG BARU TIBA DARI SINGAPURA BERADA DI SINI SEKARANG.

MEREKA MENGGUNAKAN SIHIR.

BERHATI- HATI DENGAN AIR MINERAL JENAMA:-

1. AL -BARAMKAH

2.AL-MANSORI

3. AL-BISTARIA

P/S : Sama ada di perolehi secara PERCUMA atau dijual murah, semua air air ini telah dicampur dengan 'HOLY WATER'.

TOLONG SEBARKAN MESSAGE INI KEPADA SEMUA UMAT ISLAM/SAHABAT/SAHABIAH & DLL.

Sesungguh nya kita tak termampu memegang senjata untuk menegakkan AGAMA ISLAM, akan tetapi kita boleh lakukan dengan send message nie.... SEMOGA JASA BAIK INI DIRAHMATI OLEH ALLAH SWT..- http://ustazazhargroup.blogspot.com

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

23 August 2010

Murid nyaris diculik depan sekolah



TELUK INTAN – Tindakan bijak dua orang murid sebuah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) di sini yang memaklumkan kepada pihak pengurusan selepas curiga dengan dakwaan seorang lelaki mengatakan datuk salah seorang daripada mereka terlibat kemalangan dapat menyelamatkan kanak-kanak tersebut daripada diculik.

Kejadian pukul 4 petang kelmarin itu berlaku ketika kanak-kanak perempuan berusia 11 dan 12 tahun tersebut didatangi seorang lelaki dengan menaiki sebuah kenderaan ketika mereka sedang menunggu ahli keluarga masing-masing untuk pulang.

Ketua Polis Daerah Teluk Intan, Asisten Komisioner Goh Kok Liang berkata, ketika itu kanak-kanak tersebut berada di pekarangan sekolah dengan suspek terus datang dengan wajah cemas mengatakan datuk salah seorang mereka terlibat kemalangan berdekatan sekolah.

“Suspek mengatakan yang dia sanggup membawa kanak-kanak itu ke hospital untuk menemani datuk mereka hingga membuatkan salah seorang mangsa mempercayainya.

“Bagaimanapun, selepas berfikir sejenak, rakannya telah mencadangkan supaya hal itu dimaklumkan kepada pihak pengurusan sekolah dan mereka kemudian telah menemui seorang guru di pejabat,” katanya kepada pemberita di sini semalam.- kosmo.com.my

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

21 August 2010

Mari belajar mengeja! - bah. 2



Pada siri mari belajar mengeja bah.1, kesilapan yang jelas ialah sabutan yang sepatut nya di eja sambutan dan Al Murabak yang sepatut nya di eja Al Mubarak

Pada siri kali ini, gambar yang aku cilok dari http://biaqpila.blogspot.com, nampak nya lagi teruk kesalahan ejaan nya atau memang mereka yang di pertanggungjawabkan untuk menempah kain rentang ini tak reti mengeja. Bila dah siap main terima dan terus gantung saja.

Macam mana AHLAN WASAHLAN boleh menjadi AHLAN WASAHLAM dan yang paling lucu sekali ialah RAMADHAN @ RAMADAN boleh menjadi RAMADAHAN.

Kesian & Sekian


Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

20 August 2010

Russian military academy: Brutal mass brawl

This is the moment a brutal mass brawl broke out at a Russian military academy.

Up to twenty recruits can be seen throwing punches in the horrifying footage, secretly filmed on a mobile phone at the academy just outside of Moscow.

The brawl lasted nearly half an hour before senior officers finally managed to break it up.

The incident happened last month - but was kept secret until the mobile phone footage was leaked on to the internet last week.
Why the fight erupted remains a mystery - but at least two commanders are being forced to resign for their failure to stop it.

Three recruits are due to appear in court for their part in the brawl.-www.dailymail.co.uk



Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!

19 August 2010

Mari belajar mengeja! - bah. 1



Dapat dari forum Tranungkite. Terdapat 2 kesalahan ejaan yang tak boleh dimaafkan. Syarikat yang buat papan tanda ini hentam keromo saja. Sah!, silap silap tak dapat bayaran...

Kepada anda yang rajin, cari lah 2 kesalahan besar tersebut. Yang kecil kecil tak payah cari.

Sekian.

Kredit untuk scazi

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

18 August 2010

Kerajaan Negeri P.Pinang bagi bonus raya RM400 kepada kakitangan awam nya.



Syabas dan tahniah kepada Kerajaan Negeri P.Pinang yang dipimpin oleh Lim Guan Eng diatas keprihatinan membayar bonus RM400 kepada kakitangan awam kerajaan negeri sempena menyambut hariraya Aidilfitri yang akan menjelang tak lama lagi.

Walau pun tak sebanyak mana tetapi cukup bererti dan sedikit sebanyak dapat membantu meringankan beban untuk persediaan menyambut Aidilfitri.

Bagaimana pula dengan kerajaan di lain lain negeri terutama nya negeri negeri yang dikuasai oleh BN ?. Aku tanya sebab mereka ini, sikit sikit tak main la....kurang kurang pun RM1000, baru lah mereka nak bagi bonus. Kalau tak, baik tak payah bagi.

Teringat macam mana DS Shahrizat Jalil pelekeh pemberian RM100 (lump sum) kepada warga emas (baca sini). Nak dengar juga apa kata beliau tentang pemberian bonus ini, nak pelekeh juga ke....

Sekian



Semua 3,577 kakitangan awam di Pulau Pinang akan menikmati bonus istimewa RM400 bagi menyambut Aidilfitri.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan dari Pejabat Ketua Menteri, geran kewangan istimewa yang membabitkan perbelanjaan RM 1.5 juta diluluskan oleh exco kerajaan negeri Pulau Pinang hari ini.

Pembayaran RM400 itu akan dibuat pada 3 September ini, iaitu kira-kira seminggu sebelum Aidilfitri.

“Pembayaran istimewa sekaligus sebanyak RM400 sempena Aidilfitri tahun ini menunjukkan bahawa kerajaan negeri Pulau Pinang menghargai perkhidmatan awam negeri Pulau Pinang.

“Exco negeri Pulau Pinang berharap penjawat awam negeri akan terus berazam untuk bekerja lebih gigih untuk meningkatkan lagi kualiti sistem penyampaian dan memberi perkhidmatan lebih baik,” kata ketua menterinya, Lim Guan Eng.

Menurut Lim, sejak Pakatan Rakyat mengambil alih pentadbiran, usaha yang jitu lagi berterusan dilaksanakan bagi mencorakkan penjawat awam profesional ke arah bertaraf dunia.

Katanya, Pulau Pinang tidak mampu untuk melonjak kepada status Bandaraya Antarabangsa tanpa usaha penjawat awam negeri memacu ke arah menjadi penanda aras antarabangsa.

Tindakan populis ini bukan yang pertama diambil oleh Lim sejak DAP menerajui kerajaan negeri Pulau Pinang.

Sebelum ini, kerajaan negeri turut menghadiahkan RM500 dan anugerah negeri kepada pekerja bawahan yang bekerja keras membersihkan longkang dan parit di negeri itu. Selain itu, bayaran RM100 juga dibuat kepada semua warga emas berusia 60 tahun ke atas di negeri itu.- malaysiakini.com


Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

17 August 2010

30% ekuiti bumiputera: Lakonan UMNO & MCA ?

Mutaakhir ini kelihatan nya parti komponen dalam BN iaitu UMNO dan MCA saling serang menyerang antara satu sama lain dalam mempertahan kan kaum masing masing.

Ia nya bermula apabila Kongres Ekonomi Cina Malaysia menuntut ekuiti bumiputera sebanyak 30 % dalam semua sektor ekonomi dikurangkan secara berperingkat (malaysiakini.com). Kemudian nya berbalas balas kenyataan untuk bagi panas sehingga TS Muhyiddin mengungkit peristiwa 13 mei 1969. DS Chua Soi Lek kemudian nya mengingatkan TPM, TS Muhyiddin Yassin bahawa keadaan sosio-ekonomi Malaysia telah berubah dan sehubungan itu, tidak perlu mengungkit lagi pertumpahan berdarah 13 Mei 1969 (malaysiakini.com).

Untuk pengetahuan, sebelum ini syarikat-syarikat yang mahu disenaraikan di Bursa Malaysia perlu memenuhi syarat pegangan saham awam sebanyak 25 peratus, mengikut Peraturan Penyenaraian Bursa Malaysia dan syarat 30 % ekuiti bumiputera di bawah garis panduan FIC (baca sini). Ekuiti 30% bumiputra tersebut telah pun dimansuhkan. Siapa yang mansuhkan?. Tak lain tak bukan oleh PM DS Najib. Beliau mengumumkan pemansuhan garis panduan Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC) yang diwujudkan sejak 36 tahun lalu dengan mewajibkan pemilikan sekurang-kurangnya 30 peratus ekuiti bumiputera bagi Tawaran Awal Permulaan (IPO). Ada tak yang bising ?. PERKASA yang konon nya juara melayu langsung tak bersuara. Haloo PERKASA !, yang mansuhkan bukan orang cina tapi orang melayu sendiri, mengapa tak buat apa apa.

Sebenar nya aku rasa dan ramai diluar sana juga tahu bahawa isu ini hanyalah lakonan semata mata untuk meraih kembali sokongan kaum masing masing. Setelah berbagai cara digunakan, sama ada cuba menghuruharakan Pakatan Rakyat terutama di 4 negeri yang diperintah, isu UMNO bergabung dengan PAS, namun masih gagal.

Ke dua dua orang pemimpin BN ini sengaja memainkan isu perkauman untuk dapat sokongan kaum masing masing semula. DS Chua nak ambik hati orang cina kembali kepada MCA dan Tan Sri Muhyiddin pula mahu kan orang melayu kembali menyokong UMNO.

Dulu dulu zaman Tun M perintah, bila ada masaalah sokongan orang melayu terhadap UMNO, beliau akan pura pura bergaduh dengan Singapura iaitu Lee Kuan Yew. Kemudian Tun M dan menteri menteri dari UMNO akan meminta orang melayu agar bersatu dan menyokong penuh kerajaan yang dipimpin oleh Tun M.

Diharap rakyat jangan terperangkap dengan lakonan puak-puak ini dulu kini dan selama nya.


Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

14 August 2010

Janji Pakatan Rakyat jika berjaya ke Putrajaya

DAP mengumumkan bahawa parti itu akan memberikan beberapa imbuhan sekiranya Pakatan Rakyat membentuk kerajaan persekutuan yang baru pada pilihan raya umum akan datang.

1. Bayaran RM1,000 dalam bentuk tunai kepada semua warga emas yang berusia 60 tahun ke atas. (Tiap tiap tahun atau sekali seumur hidup, tidak dapat di pastikan.)



2. Akan menghapuskan amalan saman ekor yang menyenarai-hitamkan pemilik kenderaan daripada memperbaharui cukai jalan mereka.


3. Akan membekalkan wifi percuma di seluruh Malaysia


Dengan secara tak langsung, DAP yang mewakili Pakatan Rakyat telah pun memukul gendang mengajak UMNO/BN menari mengikut lagu Pakatan Rakyat. Apa kah UMNO/BN berani menyambut nya?.

Dalam pada itu aku nak juga dengar komen komen dari pihak UMNO/BN tentang janji janji DAP tersebut sebab dulu masa Kerajaan Negeri Selangor yang dibawah Pakatan Rakyat nak bagi air percuma, macam macam mereka tohmah. Setelah MB Tan Sri Khalid Ibrahim kata siapa yang tak mahu air percuma boleh isi borang dan hantar pada beliau dan mereka akan dikecualikan dari mendapat air percuma, baru lah senyap sikit puak puak tersebut. Sebenar nya bukan apa, puak puak tu geram duit nilai air percuma itu dapat kepada rakyat Selangor dan bukan dapat kepada puak puak mereka. Itu sebab mereka jaki.

Rasa aku dalam keadaan sekarang UMNO/BN tidak akan berani mengulas sebarangan. Takut nanti silap ulas jatuh tertumus di PRU13. Mengapa aku kata begitu?. Sebab ketiga tiga janji yang dibuat DAP itu tidak pernah pun disuara atau dicadang oleh kerajaan UMNO/BN. Rakyat sudah tentu boleh membuat percaturan untuk sama ada kekal dengan BN atau bertukar kepada Pakatan Rakyat. Mungkin dengan janji DAP ini, kerajaan BN terpaksa melaksana kan paling tidak pun satu dari janji tersebut itu. Ini adalah untuk mengekalkan sokongan tipis rakyat kepada BN. Janji DAP yang paling relevan untuk di laksana kan oleh kerajaan BN buat masa ini ialah memansuh kan saman ekor. That's it...BINGO!

Kesimpulan nya, janji DAP ini memeningkan pemimpin BN yang sudah sedia pening. Aku harap pemimpin kerajaan BN jangan sesekali memperlekeh kan janji janji tersebut. Aku amat yakin Pakatan Rakyat mampu mengotakan janji tersebut. Kalau tak sekali gus pun, dengan cara berperingkat peringkat.

Sekian

---------------------------------------------------------------------------------------------

DAP hari ini mengumumkan bahawa parti itu akan memberikan beberapa habuan sekiranya Pakatan Rakyat membentuk kerajaan persekutuan yang baru pada pilihan raya umum akan datang.
Pada sidang media yang pasti menimbulkan kontroversi, Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng berkata mereka akan membuat bayaran RM1,000 dalam bentuk tunai kepada semua warga emas yang berusia 60 tahun ke atas. Katanya, jika menguasai Putrajaya, kerajaan Pakatan Rakyat juga akan menghapuskan amalan saman ekor yang menyenarai-hitamkan pemilik kenderaan daripada memperbaharui cukai jalan mereka. "Kami juga akan membekalkan wifi percuma di seluruh Malaysia,” kata Lim yang juga adalah Ketua Menteri Pulau Pinang.

Katanya, Pakatan menjangkakan keputusan itu akan menyaksikan kerajaan Pakatan Rakyat terpaksa membelanjakan RM2.1 juta setiap tahun tetapi ia bagi membuktikan “penghargaan dan pengiktirafan sumbangan warga emas kepada negara”.

Ditanya, bagaimana Pakatan akan mendapatkan wang itu, Lim berkata jumlah itu kecil jika dibandingkan dengan wang negara yang hilang akibat rasuah. “Diramalkan Malaysia kehilangan sekurang-kurangnya RM28 bilion akibat rasuah setiap tahun. Kita bukan bercakap mengenai kemampuan menghapuskan rasuah sepenuhnya tetapi cuba mengurangkan sebahagian daripadanya,” katanya pada sidang akbar selepas mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa pusat DAP di Kuala Lumpur.

Lim menolak persepsi tindakannya itu sebagai percubaan membeli undi. “Se
karang ini bukan pilihan raya, macam mana nak beli undi? Lagipun tak salah beri wang kepada rakyat,” katanya.

Beliau juga menafikan tindakan itu bersifat 'populist' kerana ia juga sudah dilaksanakan di kebanyakan negara, seperti Thailand, katanya sambil menunjukkan majalah mingguan perniagaan The Economist.

“Kita juga tidak mahu fokus terlalu banyak terhadap kesilapan Barisan Nasional, tetapi kita mahu ketengahkan apa yang mampu kita tawarkan,” kata Lim.

Menurut beliau lagi, persetujuan juga sudah didapatkan dari parti Pakatan yang lain seperti PKR dan PAS berhubung tindakan berkenaan dan mereka tudak mempunyai sebarang bantahan. “Saya bercakap kepadanya (Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim) dan beliau berkata OK lah,” kata Lim.

“Kita mahu membuktikan bahawa DAP bukan anti-Melayu ataupun anti-Islam atau juga bukan sebuah parti komunis. Kita tidak mempunyai sebarang hubungan dengan parti komunis di dunia, tidak seperti Umno yang baru menadatangani perjanjian dengan parti komunis China,” katanya.

Umno baru-baru ini memeterai memorandum persefahaman dengan Parti Komunis China bagi pertukaran pemimpin belia agar “kedua-dua negara lebih memahami pembangunan sosial dan ekonomi Malaysia dan China”.- http://www.malaysiakini.com

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

13 August 2010

Empangan Bakun: Projek yang membaham wang rakyat untuk kroni


Empangan Bakun

Akhir akhir ini projek empangan bakun di war-warkan oleh media pro kerajaan apabila siap nanti akan memberikan masa depan yang cerah kepada rakyat Sarawak. OK !, cerah pun cerah lah tetapi bagaimana dengan penyelewengan yang berlaku yang menyebabkan wang rakyat dibazirkan dan dilesapkan.

Orang yang paling mendapat untung atas angin pada pendapat aku ialah Tan Sri Ting Peck Khing, Pengerusi Ekran Berhad. Ekran Berhad ada lah peneraju utama
syarikat usahasama yang menjalankan projek Bakun. Ekran Berhad ada lah sebuah syarikat yang langsung tidak ada pengalaman dalam pembinaan empangan dan projek ini diserahkan tanpa tender. Tan Sri Ting Pek Khing, diketahui ramai mempunyai hubungan rapat dengan perdana menteri ketika itu Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad.

Setelah segala balak dan kayu kayan ditebang untuk projek empangan tersebut, akhir nya Ekran menyerahkan nya semula kepada kerajaan. Tak kan kayu kayan yang ditebang itu dibuang begitu sahaja. Senang sungguh 'mereka' dan 'kawan kawan mereka' buat duit.


Baru baru ini DS Anwar Ibrahim berkata, kos setakat ini sudah pun mencecah RM7.3 bilion dan sebahagian besarnya dibiayai oleh wang rakyat melalui pinjaman berjumlah RM5.75 bilion, diberikan oleh Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP). (
baca sini)

Sekian



Tan Sri Ting Peck Khing, Pengerusi Ekran Berhad.

Dibawah ada lah Artikel lama dan laporan polis mengenai Empangan Bakun

Adakah anda masih ingat akan kisah Empangan Bakun? Jika ada yang telah terlupa, saya ingin memberikan anda peluang untuk mengimbau kisah tersebut. Empangan Bakun adalah sebuah empangan berskala besar yang bertujuan untuk menjanakan tenaga elektrik menggunakan teknologi elektrik hidro.

Pada tahun 70′an, telah terdapat sebuah empangan bersaiz besar iaitu Empangan Temenggor di Perak yang dibina dimana bermanfaat menjanakan sehingga 384 MW tenaga elektrik. Empangan Temenggor dibina dengan cara mengepung air sungai yang menyebabkan kawasan berhampiran ditenggelami air sehingga membentuk Tasik Temenggor (Tasik Banding). Teknik yang digunakan ini amatlah tidak mesra alam dimana kemusnahan hutan secara kekal telah berlaku.

Kemudian pada awal tahun 1990 pula Tenaga Nasional Berhad membina satu lagi empangan yang tidak mengganggu alam sekitar dimana aliran air sungai disekat dan dipindahkan kedalam satu sistem terowong bawah tanah yang canggih (stesen penjana hidro terletak di dalam tanah) yang dikenali sebagai Empangan Sg Piah di Sungai Siput Perak. Empangan ini bina dengan oleh Ret Ser Engineering Agency (Ret Ser) serta Kerjaya Balfour Beatty Cementation (KBBC) International dengan kawalselia sebuah syarikat dari Kanada (Shawinigan-Lavalin). Empangan ini berjaya menjanakan tenaga elektrik sehingga 54 MW pada Sg Piah Lower Power Station dan 14.6 MW pada Sg Piah Upper Power Station.

Projek Empangan Sg Piah sememangnya berjaya dan menjadi satu model kepada sebuah lagi empangan iaitu Empangan Pergau di Kuala Yong, Kelantan. Namun pembinaan Empangan Pergau tercalar dengan satu insiden peringkat antarabangsa yang mana melibatkan Kerajaan Britain dan Malaysia. Empangan Pergau yang menjanakan kuasa sehingga 600 MW telah menjadi satu insiden yang memalukan kerajaan Margaret Thatcher kerana nilai bantuan sebanyak 234 Juta Pound untuk projek tersebut adalah datangnya dari perbuatan “tumbuk rusuk” (rasuah) dalam pembelian jet pejuang Hawk yang bernilai 1.3 Bilion Pound pada bulan March 1988. Pada November 1994, Mahkamah Tinggi Britain telah menetapkan bahawa tindakan menyalurkan 234 Juta Pound tersebut (oleh Setiausaha Luar Britain Douglas Hurd) adalah salah dari segi undang-undang British.

Teknik pembinaan yang sama juga digunakan sebahagiannya untuk membina sebuah lagi empangan di Sarawak iaitu Empangan Bakun. Rekabentuk empangan tersebut menggabungkan kedua-dua konsep empangan iaitu Empangan Temenggor dan Empangan Pergau. Namun kos yang dicadangkan untuk membinanya amatlah tidak rasional kerana bernilai lebih dari 7 Bilion Dolar yang mana secara tidak langsung akan menyebabkan ianya akan menjadi empangan yang paling besar di Asia Tenggara (2400 MW janaan elektrik). Konsesi pembinaannya diberikan secara terus kepada Konsortium Ekran Berhad yang juga dianggotai oleh Kerajaan Sawarak, TNB, SESCO, MMC dan beberapa syarikat lain. Ekran Berhad pula kemudiannya dengan keizinan Kerajaan Malaysia telah melantik syarikat Asea dari Sweden dan Brown Boveri dari Switzerland (yang akhirnya membentuk syarikat ABB) untuk menyelia dan menjalankan kerja kejuruteraan dan agihan tenaga pada bulan Jun 1996.

Pihak ABB pula telah meminta sebuah syarikat iaitu Companhia Brasileira de Projetos e Obras (CBPO) dari Brazil untuk menjalankan kerja-kerja kejuruteraan awam, malah projek ini dijalankan dengan seliaan perundingan dari syarikat Lahmeyer dari Jerman dan Harza dari Amerika Syarikat.

Atas bantahan beberapa pihak termasuklah aktivis alam sekitar dan kegawatan ekonomi 1997, projek Empangan Bakun ini terhenti sehingga menyebabkan pihak ABB telah membuat “write off” sebanyak 100 Juta Dolar atas suku ketiga akaun mereka. Pada Disember 1997, Anwar Ibrahim (Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan pada masa itu) telah mengeluarkan arahan supaya pemberhentian semua projek mega demi untuk menyelamatkan aliran tunai dan kewangan negara.

Pada penghujung 1999 projek Empangan Bakun ini dimulakan semula dengan segala beban diletakkan dibawah Tenaga Nasional Berhad (TNB).
Malah beberapa siri pembayaran pampasan telah dilakukan oleh Kerajaan Malaysia kepada Bakun Hydroelectric Corp (diketuai oleh Ekran Berhad) sebanyak lebih dari 250 Juta Dolar. Namun kemudiannya projek tersebut terhenti sekali lagi sehingga diambil alih oleh Kumpulan Sime Darby Berhad dengan kerjasama dari Malaysian China Hydro Consortium pada Ogos 2003. Malah sebuah konsortium lain iaitu Gulf International Investment Group (GIIG Capital) juga telah meletakkan deposit sebanyak 500 Juta Dolar untuk mengambil 60 % kepentingan dalam empangan ini.

Kini Empangan Bakun diserahkan pula kepada Synergy Drive Berhad (November 2007)
sebagai usaha (kononnya) untuk mengerakkan projek berskala mega yang beberapa kali terbengkalai ini. Projek ini sejak dari awal lagi tidak pernah menepati keperluan alam sekitar (EIA) dan membahayakan kepentingan kaum Penan di Sarawak.

Dari apa yang dapat kita lihat, kemungkinan Synergy Drive Berhad akan membuat beberapa siri pembayaran pampasan lagi kepada beberapa pihak yang seterusnya menunjukkan bahawa tindakan ini tidak lebih dari satu usaha untuk mengaburi mata rakyat akan satu proses “bail-out” sekali lagi. Malah kini dengan dana yang amat besar adalah dikhuatiri Synergy Drive Berhad akan menjadi seperti Khazanah Nasional atau Danaharta yang memungkinkan akan menyebabkan rakyat (secara umumnya) akan menjadi rugi sekali lagi.

Yang pastinya pihak yang akan untung dalam insiden Empangan Bakun ini tidak lain dan tidak bukan ialah Ekran Berhad dan beberapa kroni yang berkaitan.
Nilai pampasan yang telah mereka terima selama ini sebenarnya tidak wajar diberikan kepada mereka jika dibandingkan dengan kerja yang telah mereka lakukan.

Jika salah percaturan Synergy Drive Berhad akan pastinya terjual kepada pihak lain seperti yang pernah saya tulis dalam artikel sebelum ini. Temasek Group memang menunggu peluang dengan meletakkan beberapa orang kepercayaan mereka didalam beberapa industri tempatan dan bersedia untuk memindah-milikkan aset dan kepentingan Synergy Drive Berhad pada bila-bila masa. Malah proksi Temasek Group kini dikenalpasti telah berada didalam Synergy Drive Berhad. - http://ketuaperusuh.wordpress.com


Laporan Anwar pada 12.11.1999 di Balai Polis berhubung dengan skandal Projek Empangan Bakun yang melibatkan anak-anak KM Sarawak, anak bekas PM ke 4 dan proksi orang-orang politik tertentu.

TUN HS LEE 30375/99
12.22 tengahari, 12 Nov 1999

Laporan Polis
Mahkamah Persekutuan
K. Lumpur

Saya ingin mengemukakan dokumen surat-surat dari Tan Sri Ting Peck King kepada Tun Daim Zainuddin dan kepada Dato' Seri Dr Mahathir Muhammad serta nota arahan Dato' Seri Dr Mahathir kepada saya selaku Menteri Kewangan supaya segera meluluskan pembayaran kepada Tan Sri Ting tanpa mematuhi peraturan dan prosedur kewangan atau merujuk terlebih dahulu kepada Syarikat Juruaudit Price Waterhouse yang telah dilantik meneliti permohonan pampasan dari Syarikat Ekran yang menyelenggara pembinaan projek Empangan Bakun di Sarawak.

Permohonan bayaran gantirugi telah dibuat oleh Tan Sri Ting terus kepada Tun Daim meskipun beliau tidak berkaitan dari segi bidang kuasa atau otoriti meluluskannya. Permohonan juga dibuat terus kepada Dato' Seri Dr Mahathir yang sekali lagi membuktikan cara beliau mengendalikan projek-projek mega seperti Perwaja, Putrajaya dan KLCC. Projek Bakun telah beliau luluskan tanpa mematuhi Prosedur Penswastaan atau tender. Beliau melancarkan projek tersebut sebelum kabinet meluluskannya. Sapertimana juga dalam laporan polis saya yang terdahulu bersabit projek Perwaja, beliau menjalin perhubungan langsung dengan Tan Sri Ting dan mengenepikan kementerian dan agensi berkaitan. Kabinet hanya menggerakkan kemudiannya dan meminta saya mengawasinya selaku Pengerusi Jawatankuasa Kabinet Bakun. Bahkan dalam kes permohonan pampasan tersebut sapertimana yang tertera dari surat-surat yang disertakan, saya diketepikan samasekali meskipun pada ketika itu saya adalah Menteri Kewangan dan Pengerusi Jawatankuasa Kabinet Bakun. Ketegasan saya serta keengganan meluluskan peruntukan dengan sewenang-wenangnya tanpa mematuhi peraturan kewangan dan dasar berhemat menyebabkan saya dicurigai.

Kepentingan terbesar projek Bakun dipegang oleh Syarikat Ekran yang dikuasai oleh sahabat karib Dato' Seri Dr Mahathir dan rakan seperniagaan Tun Daim iaitu Tan Sri Ting Peck King.. Rasip Haron, rakan perniagaan Tun Daim turut memegang ekuiti. Rasip Haron dan Robert Tan Hua Choon, seorang lagi rakan perniagaan Tun Daim menguasai syarikat Jasa Kita. Jasa Kita terlibat dalam skandal Saham STM (Telekom) kerana penyalahgunaan pengagihan saham yang kononnya diperuntukkan oleh Tun Daim ketika menjadi Menteri Kewangan kepada masyarakat India. Tetapi disebaliknya, saham-saham tersebut disalorkan kepada tiga syarikat yang mempunyai hubungan dengan Dato' Samy Vellu. Ini termasuk Syarikat Clearway di mana pemandu Robert Tan, Baharuddin M. Arip adalah pengarah Clearway dan Jasa Kita.

Syarikat Robert Tan lainnya, Spanco kemudiannya dengan secara terburu-buru mendapat kelulusan penswastaan kenderaan Kerajaan, oleh unit Penswastaan Jabatan Perdana Menteri. Perkhidmatan syarikat dipertikai sebagai lemah dan mengenakan kos yang mahal, bahkan saya telah meminta beberapa peruntukan perjanjian diteliti semula. Oleh kerana Tun Daim umumnya mempunyai kepentingan, segala teguran dan bantahan diketepikan oleh Dato' Seri Dr Mahathir.

Projek Bakun memerlukan dukungan penuh Kerajaan Negeri Sarawak. Maka syarikat Ekran telah mendapatkan penyertaan dua orang putera Tan Sri Abdul Taib Mahmud, Ketua Menteri iaitu Mahmud Abu Bakir dan Sulaiman Abdul Rahman sebagai pemegang ekuiti dalam Ekran dan Pacific Chemicals. Maka Ekran dengan mudah memperolehi konsesi ribuan hektar balak disekitar kawasan Empangan, meskipun masyarakat asli tempatan dan pertubuhan alam sekitar membantah keras. Selain itu, anak Dato' Seri Ling Liong Sik turut dilantik dalam pengurusan projek dengan ganjaran lumayan.

Denga restu dan kelulusan Dato' Seri Dr Mahathir, keputusan dan projek serta kontrak diluluskan tanpa merujuk kepada Lembaga Pengarah Syarikat Bakun atau Kementerian Kewangan. Diketika itu, tatkala viabiliti projek dicurigai, Perdana Menteri telah mengarahkan supaya HICOM Holdings, KWSP dan TNB turut memegang ekuiti. Syarikat-syarikat tersebut bersama SESPO Sarawak terus-menerus membantah kerana Tan Sri Ting mengambil keputusan bersendirian "dengan persetujuan Perdana Menteri" " tanpa mendapat kelulusan Lembaga Pengarah terlebih dahulu. Kontrak dianugerahkan dengan sewenang-wenang kepada syarikat-syarikat yang berkaitan dengan Ekran. Umpanya, Pacific Chemicals memperolehi kontrak pembalakan kawasan Bakun seluas hampir 20 000 hektar. FCW Holdings dijanjikan kontrak 4 billion ringgit pembinaan kabel submarine dasar laut yang turut melibatkn kepentingan syarikat anak Dato' Seri Dr Mahathir.

Dan akhirnya setelah nyata projek tesebut akan gagal dan buntu serta akan mengulangi pengalaman kerugian Perwaja yang terpaksa ditanggung oleh kerajaan, saya menggunakan alasan krisis ekonomi yang melanda ketika itu untuk membatalkan projek tesebut. Lagi pun terlalu banyak keputusan didapati tidak telus dan menimbulkan masalah dengan Bursa Saham Kuala Lumpur dan Suruhanjaya Sekuriti. Tindakan terhadap Ekran gagal diambil kerana perlindungan yang diberikan oleh Perdana Mentei dan Tun Daim. Pembatalan projek bukan sahaja menimbulkan kemarahan mereka berdua tetapi juga keluarga dan syarikat kroni yang berkepentingan.

Permohonan pampasan sebanyak 2.2 billion ringgit adalah keterlaluan sepertimana yang terpapar dalam surat Tan Sri Ting kepada Yun Daim bertarikh 11 Julai 98 (Eksibit Satu). Surat beliau kepada Dato' Seri Dr Mahathir menyebut mengenai pembayaran awal sebanyak 120 juta ringgit. Perdana Menteri dalam notanya bertarikh 12 Ogos '98 mengarahkan saya membayar tanpa merujuk kepada peraturan dan prosedur kewangan (Eksibit Dua).

Saya sedar bahawa beberapa laporan polis terdahulu beserta dokumen dan surat terutama yang melibatkan Dato' Seri Dr Mahathir dan Tun Daim tidak disiasat dan diambil tindakan. Seolah-olah pemimpin-pemimpin tersebut adalah kebal dari siasatan dan tindakan. Disebaliknya, pemimpin-pemimpin parti alternatif terdedah kepada tindakan dan tekanan berlebihan. Saya menggesa agar pihak polis berkhidmat secara profesional. Sekali lagi saya mengemukakan dokumen dan surat yang menunjukkan bahawa wujudnya percanggahan kepentingan, rasuah dan penyalahgunaan kuasa yang melibatkan Dato' Seri Dr Mahathir dan Tun Daim. Kami masih menunggu siasatan dan tindakan pihak polis dan Badan Pencegah Rasuah.

Disertakan Eksibit Satu dan Eksibit Dua.

Terima kasih.

Wassalammualaikum WarahmatuLlah.

(tandatangan : Anwar Ibrahim)


Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

12 August 2010

Peranan PR/PAS & KASE, Senarai hitam saman ekor ditarik balik



Atas desakan dan kesalahan/kesilapan yang makin terserlah oleh pihak kerajaan, polis dan JPJ, akhir nya kabinet hari ini memutuskan untuk menarik balik tindakan menyenarai hitam kesalahan di jalan raya, buat sementara waktu bagi membolehkan orang ramai memperbaharui lesen memandu dan cukai jalan, bermula hari ini hingga 28 Feb tahun depan. (baca sini)

Syabas dan tahniah kepada PR/PAS serta Jawatankuasa Bertindak kempen anti saman ekor (KASE) dan kepada semua yang terlibat dalam usaha mengetengah kan isu ini bersungguh sungguh. Kalau tidak dengan peranan mereka mereka ini, rasa rasa nya pihak kerajaan, polis dan JPJ sudah tentu tidak akan memperdulikan suara suara rakyat yang memprotes.

Nampak gaya nya apa yang cuba diperjuangkan oleh PR/PAS dalam isu saman ekor semakin membuah kan hasil. Walau pun hanya menarik balik senarai hitam secara sementara, itu sudah cukup membuktikan bahawa pihak kerajaan, polis dan JPJ memang melakukan kesalahan. Kalau rakyat diam, mereka buat tak tau saja.

Satu lagi, selalu kita dengar orang kata, menteri pun ada kata, orang UMNO/BN apa tah lagi. Mereka kata "apa yang PAS buat selain dari asyik membangkang saja". Ini nak bagi tau bahawa penarikan tersebut adalah hasil sumbangan PAS. Mana orang nak tahu, dalam TV nak pernah cerita, dalam surat kabar pun tak cerita, dalam radio haram tak de tapi bila PAS buat kecoh...., haaaa..yang ini berbulan bulan diaorang putaq ligat dalam semua media.

Lepas ini apa yang PR/PAS & Jawatankuasa Bertindak kempen anti saman ekor (KASE) perlu buat ialah memberikan tekanan kepada kerajaan supaya memansuhkan terus saman ekor yang terang terang mengainaya pengguna jalanraya. Nanti ada orang bodoh dan bahlol cakap dah buat salah mesti lah kena saman. Aku kata memang lah kena saman tetapi bukan saman ekor tapi saman berdepan. Tembak kamera laser had laju dan lepas itu tahan pemandu yang melanggar hadlaju itu dihadapan. Dulu boleh buat, apasal sekarang tak boleh atau memang malas nak buat kerja.

Sekian

Artikel berkaitan:


Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

11 August 2010

Islamic Fashion Festival: Siapa Penasihat nya?


Muka depan laman web Islamic Fashion Festival. Ayat & model Cantik kan!, tak ada cacat cela.

Kalau budak budak yang berorientasi kan sekolah agama yang selalu nya jual kaset, CD, kalendar dan buku buku agama cepat saja orang ramai kutuk, kata mengguna kan agama lah, menjatuhkan maruah agama lah, mengeksploitasi budak budak lah dan macam macam tuduhan. Mungkin juga sesetengah tuduhan itu betul.

Yang ini semua nya bukan budak budak. Mereka adalah orang dewasa/tua/veteran. Mereka adalah penasihat yang 'carefully selected' di panggil 'Islamic Fashion Festival Style Council'. Tolak yang lelaki, kesemua penasihat perempuan nya sama ada tak tutup aurat langsung atau tutup tapi nampak jambul. Akupun hairan lah juga macam mana mereka mereka ini semua boleh jadi penasihat kepada festival ini.

Nanti ada pulak yang bising. "Apa hal yang kau Sebok sebok ni".


Penasihat di panggil 'Islamic Fashion Festival Style Council' (klik untuk besarkan)

Bagi aku penganjuran 'Islamic Fashion Festival' itu bagus. Yang cacat nya ialah dari kalangan penasihat festival. Kalau festival tersebut tidak menggunakan nama Islam, lantak lah sebab setahu aku Islam tidak membenarkan pemakaian tudung yang dikatakan menutup aurat tetapi nampak jambul. Jangan guna 'Islamic Fashion Festival', guna lah 'KL, Jakarta & Dubai Fashion Festival' ke, tak de lah orang bising.

Benda benda macam ini kalau dibiarkan tanpa ada yang menegur, lama kelamaan nanti orang beranggapan Islam ini serba boleh. Keadaan sebegini juga lah yang membuatkan generasi muda keliru dalam menunai kewajipan beragama.

Aku cuma menunaikan kewajipan aku setakat yang aku mampu.

Sekian, selamat berpuasa & sendiri mau ingat la.....

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

10 August 2010

Selamat menyambut Ramadhan 1431H & Selamat berpuasa


Poster ehsan Islamic Artworks by IPIJ Teknologi

Umat Islam akan mula berpuasa pada 11/8/2010 (rabu). Selamat menyambut bulan Ramadhan dan selamat menunai kan ibadah puasa. Kepada yang mempunyai penyakit yang hanya datang di bulan puasa, sudah sudah lah tu...., takut nanti tak sempat untuk menempuh bulan Ramadhan tahun hadapan.

Disini aku mengambil kesempatan mengucapkan selamat berpuasa kepada seluruh muslimin dan muslimat yang singgah di blog aku atau tidak, yang mengenali aku atau tidak, yang ada parti atau tidak semoga ibadah puasa tahun ini lebih baik dari bulan Ramadhan tahun lepas.

Maaf zahir dan batin. Sekian.

Wassalam!


Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

08 August 2010

Saman ekor: Apa yang rakyat pertikai & Siapa yang makin tersepit ?



Mula mula aku tulis entry pasal saman ekor pada february 2010 dengan tajuk 'Tolong semak, anda ada saman atau tidak?'. Tak sangka pulak isu ini menjadi besar dan berlanjutan. Kalau kerajaan silap percaturan, isu saman ekor ini boleh menjadi satu dari elemen-elemen yang akan menyebab kan BN tersungkur pada PRU13.

Sebelum PR/PAS masuk campur dan bersungguh dalam isu saman ekor ini, pihak polis dan JPJ buat 'pekak badak' aje. Tindakan saman ekor akan diteruskan kata polis (ulasan aku baca sini).

Entry kali ini aku nak ucap syabas dan tahniah kepada PR/PAS serta Jawatankuasa Bertindak kempen anti saman ekor (KASE) dan tak lupa juga kepada pemuda UMNO, walau pun lembab dan lewat tetapi 'better late then never'. Kalau mereka-mereka ini tidak 'highlight' kan isu ini bersungguh sungguh, rasa rasa nya pihak kerajaan, polis dan JPJ sudah tentu tidak akan memperdulikan suara suara rakyat yang memprotes.

Mari kita imbas kembali apa kata-kata dan kenyataan orang-orang besar dan pihak yang terlibat mengenai isu saman ekor ini.

1. DS Mohammad Nizar Jamaluddin (13/7/10) - Anggota parlimen Bukit Gantang berkata beliau akan membangkitkan isu saman ekor dalam Dewan Rakyat kerana telah menimbulkan banyak masalah kepada orang ramai.(baca sini)

2. Naib Yang Dipertua PAS Parit Buntar Ahmad Azhar Sharin (27/7/10) - Tindakan Pakatan Rakyat Perak memberi khidmat guaman percuma kepada mana-mana rakyat Perak yang mahu membawa isu saman ekor ke mahkamah, mendapat sokongan dari PAS Parit Buntar.

3. DS Najib (10/7/10) - Orang yang memperkenalkan slogan 'rakyat didahulukan...bla...bla...' meminta orang ramai tidak mempertikaikan tindakan saman ekor kerana ia dikuatkuasakan untuk memastikan supaya mereka lebih bertanggungjawab di jalan raya. Cakap macam kita ini semua tak pergi sekolah dan kenyataan nya banyak menyakitkan hati yang memang dah sakit dengan kenaikan harga minyak & gula baru baru ini. (baca sini)

4. DS Hisammuddin (10/7/10) - Hari yang sama juga DS Hisammuddin meminta Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mempertimbangkan alasan orang ramai yang tidak menerima notis saman ekor daripada disenaraihitamkan. Kenyataan yang agak lunak. (baca sini)

5. Khairy Jamaluddin (4/8/10) - Beliau berkata konsep saman ekor yang dilaksanakan adalah bertentangan dengan konsep keadilan sosial kerana mereka tidak mengetahui mengenai saman ekor yang dikenakan dan seterusnya tidak mendapat peluang untuk membuat pembelaan. Kata nya lagi Pemuda UMNO menggesa kerajaan memansuhkan saman ekor serta merta. (baca sini)

6. Datuk Mahfuz Omar (6/8/10) - Pengerusi Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (Kase), Datuk Mahfuz Omar mendakwa Ketua Polis Negara, cuba mengalihkan isu sebenar apabila mencadangkan kepada kerajaan agar mengurangkan kadar bayaran saman ekor. (baca sini)

7. Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad (7/8/10) - PAS berpandangan tindakan saman ekor menampakkan kerajaan begitu kemaruk duit rakyat. (baca sini)

Di bawah ini pula ialah apa yang rakyat pertikaikan (pada pendapat aku):

1. Telus ke tak telus saman ekor ini. Adakah pemandu yang dikenakan saman tersebut adalah pemilik sebenar kenderaan ?

2. Kalau notis saman tidak sampai kepada pemilik kenderaan kenapa tidak dibuat rangkaian dengan JPJ, JPN, Bank dan sebagainya untuk mempastikan notis saman sampai kepada pemilik kenderaan ?

3. Kenapa perlu senarai hitam untuk perbaharui cukai jalan ? Saman kerja Polis dan cukai jalan kerja JPJ. Kalau macam itu, satu hari nanti tak mustahil kalau tak bayar bil telefon ke, bil letrik ke, bil air ke, cukai tanah, cukai pendapatan dan sebagai nya semua nya akan di 'link' kepada JPJ dan selagi tak bayar bil-bil dan cukai maka tak boleh lah nak perbaharui cukai jalan.

4. Bagaimana pula kalau kereta yang di saman menggunakan plet kenderaan palsu ?. Jenis kenderaan dan warna yang sama. Ini selalu dilaku kan oleh pelumba haram di lebuhraya. Mereka tahu sebab tidak ada sekatan polis dihadapan dan yang jadi mangsa saman ekor adalah pemilik kenderaan yang dipalsukan. Aku sendiri pernah kena dan bila berurusan dengan pihak polis, memang menyakit kan hati. Yang disaman memang no. plet nya sama dengan kereta aku, tetapi bila di semak di jabatan trafik Klang didapati motosikal, sedang kan aku tak ada motosikal. Oleh kerana saman dikeluarkan di K.Lumpur, maka aku terpaksa 'settle' di K.L. Aku tanya polis Klang tu kalau kena saman di Pahang dan polis yang buat silap, kalau nak selesai dan betul kan kena pergi Pahang ke?. Dia jawab 'ye'. Pelik, bila nak bayar, semua cawangan trafik boleh pulak terima duit.(ini cerita 5,6 tahun dulu. Sekarang aku tak pasti macam mana)

5. Kenapa gambar kenderaan yang kena saman ekor tidak dihantar bersama notis saman?. Apa kah ini menunjuk kan bahawa memang pihak polis nak penaya pengguna.

Sekian.

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

06 August 2010

Azmil Mustapha di ceramah khas Ramadhan Masjid Al-Ansar, Kapar







Sempena menyambut bulan Ramadhan yang mulia ini, pihak AJK Masjid Al-Ansar dan JKKK Kapar telah menganjurkan majlis yang julung kali diadakan iaitu Tahlil Perdana dan Ceramah Khas Ramadhan. Majlis berlangsung malam tadi (5/8/10) di Masjid Al-Ansar, Kapar. Kedatangan para muslimin dan muslimat agak ramai lah juga kalau nak dibandingkan dengan program program sebelum ini. Mungkin hebahan program tidak begitu meluas.

Ceramah Khas Ramadhan menampilkan bekas pelakon yang dikenali sebagai 'Ali Setan' iaitu Azmil Mustapha. Beliau sekarang sudah di panggil Ustaz Azmil dan penampilan yang amat jauh berbeza. Beliau memberitahu bahawa beliau dalam proses untuk menubuhkan sebuah madrasah. Semoga beliau berjaya, Insyaallah!!!.



Ceramah beliau berkisar tentang penghayatan bulan Ramadhan kerana kata beliau ramai orang Islam kebanyakan nya telah mula terpesong dan menyalah ertikan dalam melaksanakan ibadat di bulan Ramadhan. Beliau beri contoh seperti berbuka puasa di hotel-hotel mewah, membeli berjenis juadah di pasar Ramadhan sehingga membazir. Perokok pula, oleh kerana nak 'cover' balik rokok yang tak hisap disiang hari, sanggup hisap bersambung puntung dari lepas Solat Terawikh sampai sahur.

Beliau juga menyentuh tentang hukum Islam, perlembagaan negara dan peranan kita sebagai umat Islam. Kata beliau, kita hanya merdeka pada nama sahaja sedangkan rujukan kita masih kepada British. Kita tak berani nak buat keputusan sendiri untuk mengubah perlembagaan negara yang ditulis oleh Suruhanjaya Reid yang pengerusi nya bernama Lord William Reid. Tidak seperti Amerika. Amerika juga merdeka dari British pada 4 July 1776, tetapi Amerika tak ikut pun penjajah nya. Mereka benar benar merdeka dan kini menjadi 'polis dunia' pulak.

Ceramah tamat sekitar 10.45 malam. Sekian


Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

03 August 2010

Bekas ADUN BN & pembantu mati dengan kesan tembakan. Siapa tembak siapa dulu?


updated gambar dari myMetro online 4/8/10




TERKINI @ 05:02:48 PM 03-08-2010
August 03, 2010

KUALA LUMPUR, 3 Ogos — Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri kerusi Permatang, Datuk Abdul Aziz Mohd Noh, 64, dan pembantunya Siti Rohana Ismat, 43, ditemui mati dengan kesan tembakan ketika dalam perjalanan di lebuh raya dekat Sungai Buloh hari ini.

Kereta dipandu Abdul Aziz, wakil rakyat Umno-BN dari Selangor, dipercayai terlepas kawalan dan merempuh pembahagi lebuh raya pagi ini.

Polis juga menemui pistol .38 dalam kereta itu, dipercayai milik Abdul Aziz yang merupakan bekas setiausaha politik kepada bekas menteri besar Selangor Tan Sri Abu Hassan Omar.

Abdul Aziz merupakan wakil rakyat Permatang selama dua penggal dan digugurkan pada 2008.

Ketua Polis Selangor Datuk Khalid Abu Bakar dalam Facebooknya memberitahu, siasatan awal menunjukkan kedua-dua mangsa ditembak di bahagian kepala.

Tembakan dipercayai datang dari dalam kereta yang mereka naiki. “Siasatan juga mendapati tembakan dilepaskan dari bahagian dalam kenderaan yang dinaiki mangsa,” kata Khalid.

Beliau berkata wanita yang bersama dengan Abdul Aziz itu merupakan pembantu peribadinya dan siasatan lanjut masih dijalankan berhubung punca kejadian tersebut.

Katanya polis turut menemui sepucuk pistol dalam kereta Abdul Aziz.

Mayat kedua-dua mereka dihantar ke Hospital Sungai Buloh. - THE MALAYSIAN INSIDER

Lagi Gambar:
Bekas Adun, Dato Abdul Aziz Mohd Nor dan Pembantu Peribadi Mati Ditembak


Updated
KUALA LUMPUR, 3 Ogos — Polis tidak menolak kemungkinan kematian bekas wakil rakyat Selangor Datuk Abdul Aziz Mohd Noh bersama Naib Ketua Wanita Umno Bahagian Tanjung Karang Siti Rohana Ismat di sini pagi ini akibat tembakan daripada salah seorang mangsa itu sendiri.

Ketua Polis Selangor Datuk Khalid Abu Bakar berkata berdasarkan siasatan awal, tembakan dilepaskan dari dalam kereta dan tidak melibatkan orang lain.

Katanya, polis juga menemui sepucuk pistol jenis revolver .38 di dalam kereta tersebut yang mengandungi dua peluru hidup dipercayai kepunyaan Abdul Aziz.

Khalid berkata hasil bedah siasat di Hospital Sungai Buloh menunjukkan terdapat dua kesan tembakan pada kepala Siti Rohana dan satu tembakan di kepala Abdul Aziz.

Ketika dihubungi Bernama, Khalid berkata kereta jenis Toyota Caldina berwarna putih itu dimiliki oleh Siti Rohana dan waktu kejadian ia dipandu oleh Abdul Aziz.

Bekas Anggota Dewan Undangan Negeri Permatang yang berusia 64 tahun itu ditemui mati bersama Siti Rohana, 43, kedua-duanya dengan kesan tembakan, dalam kereta yang terbabas di Lebuhraya Utara-Selatan berhampiran Sungai Buloh dekat sini kira-kira 11 pagi.

Kereta tersebut terbabas dari bahagian kiri ke bahagian kanan jalan.

Kedua-dua mangsa meninggal dunia di tempat kejadian dan mayat mereka dihantar ke Hospital Sungai Buloh.

Abdul Aziz, menjadi wakil rakyat dari 2004 hingga 2008 dan pernah menjadi Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Selangor Tan Sri Abu Hassan Omar pada 1997.

Siti Rohana aktif dalam politik dan pernah menjadi pegawai peribadi kepada Abdul Aziz, dan mempunyai sebuah butik pengantin di Tanjong Karang. — Bernama

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!

http://www.emailcashpro.com


02 August 2010

Hishammuddin: Isytihar harta kepada umum tak sesuai



KUALA LUMPUR, 1 Ogos - Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata cadangan untuk meminta semua Menteri Kabinet mengisytiharkan harta kepada umum adalah tidak sesuai untuk dilaksanakan.

Beliau berkata apa yang dilakukan pada masa ini di mana semua anggota Kabinet mengisytiharan harta mereka kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sudah memadai.

"Saya isytihar harta saya kepada Perdana Menteri. Saya tidak mempunyai apa-apa untuk disembunyikan dan saya berpendapat ianya sudah memadai.

"Bagaimanapun, sebarang gesaan seperti itu yang membabitkan dasar kerajaan perlu dibincangkan dalam Kabinet," katanya kepada pemberita selepas menutup Sidang Kemuncak Pemimpin Pelajar Malaysia Keempat di sini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia Datuk Seri Abu Kassim Mohammed yang berhasrat untuk meminta semua anggota kabinet mengisytiharkan harta kepada umum.

Pada Sabtu, Abu Kassim dilaporkan bersetuju dengan cadangan bekas presiden Majlis Peguam Datuk S. Ambiga supaya aset ahli-ahli politik terutama di kalangan anggota kabinet dan kehakiman didedahkan kepada umum untuk menunjukkan ketelusan. - bernama

Aku cuma nak kata:

Datuk Seri Hishammuddin kata cadangan supaya semua Menteri Kabinet mengisytiharkan harta kepada umum adalah tidak sesuai untuk dilaksanakan. Mengapa tidak sesuai ?, tidak pulak diberi tahu. Ada kah tidak sesuai itu sama dengan tidak relevan. Macam pernah dengar aja......

Mungkin takut rakyat tahu mereka banyak harta. Takut rakyat tadah tangan mintak sikit harta mereka sebab subsidi untuk rakyat pun mereka dah tarik sedikit demi sedikit.


Entah macam mana dalam mencari bahan, pakcik google bagi aku artikel seperti dibawah. Walau pun cerita dah lama, tapi jangan lupa pulak, kalau tak ada yang lama tentu tiada yang baru. Kan!...kan!....kan!.


Rasuah & penyelewengan Hishamudin Tun Hussein tak dapat disorokkan lagi
Thursday, September 08, 2005.

Ketua Pemuda Umno, Datuk Hishamudin Tun Hussein telah membolot saham bernilai RM25 juta yang diperuntukan khas untuk Bumiputera. Hishamudin juga didakwa memiliki saham syarikat pembinaan bernilai lebih RM30 juta, sementara kaum keluarganya turut mendapat tender kerajaan bernilai RM1 bilion.

Azmin mendedahkan, Haris Tun Hussein, adik Hishamudin telah mendapat kontrak pembinaan lebuhraya Duke yang menghubungkan antara Hulu Kelang dan Jalan Duta bernilai RM1 bilion.

Selain itu, kata Azmin, Hishamudin juga memiliki sebuah kereta pacuan empat roda berjenama Hummer keluaran General Motor (GM) dengan nombor pendafataran JEN 8, berharga hampir sejuta ringgit. Kenderaan itu sahaja berharga RM960,000 dan hanya terdapat tiga buah sahaja di Malaysia ketika ini, kata Azmin.

Menurutnya, inilah orang yang bercakap tentang semangat DEB dan menuntut 30 peratus saham untuk bumiputera.

Azmin mencabar Ketua Pemuda Umno itu untuk menafikan tuduhan beliau dalam masa 30 hari atau meletak jawatan.


Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...