Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

31 August 2010

53 tahun MERDEKA ke ?


Siapa kata aku tak patriotik?. Nostalgia - Aku dan Abg. Samsuddin Ason

Malam tadi lebih kurang jam 11.00, aku ditemani isteri sesaja memandu ke seksyen 7 Shah Alam untuk pekena teh tarik di Restoran Hakim atau pekena burger di Mo'men sambil melihat suasana ambang merdeka pada tepat 12.00 malam.

Dalam perjalanan kesana, terdapat kesesakan disimpang menghala ke i-city. Aku pasti sambutan merdeka mesti disini. Kesesakan disebabkan bukan sahaja oleh kereta dan mat mat motor tetapi juga oleh budak budak yang menunggang basikal.

Kebetulan aku terserempak dengan 20-30 orang bebudak yang aku lihat rata rata nya berumur antara 7 hingga 12 tahun. Menunggang basikal dalam keadaan bahaya tanpa lampu. Sebahagian nya menyelitkan bendera besar jalur gemilang dibelakang basikal masing masing. Patriotik sungguh budak budak ni ye!. Emak bapak diaorang mesti bangga.

Akhir nya aku lepak di tingkat 1 Restoran Mo'men pekena burger ayam sebab Restoran Hakim penuh. Tepat pukul 12.00 malam, berdentum dentam lah percikan bunga api dari i-city. Memang cantik.




Koleksi gambar sila ke fotomedia.com.my(zul78)

Dalam pada itu aku tertanya tanya untuk apa menyambut merdeka malam ini, esok dan hari hari seterus nya:

1. Merdeka kah kalau bersepah kondom yang telah digunakan kerana anak anak gadis dan anak anak muda yang mahu kan kemerdekaan terutama nya anak anak melayu ?

2. Merdeka kah kalau majoriti rakyat akan kembali pening kepala memikirkan kesempitan hidup akibat kenaikan harga barang dan ditambah pulak dengan persediaan hari raya yang sudah menjadi wajib ?.

3. Merdeka kah kalau kehidupan dicengkam rasa tidak selamat?.
- Ada anak, takut kena rogol,culik,dibunuh.
- Ada duit,kereta dan harta takut kena curi, samun dan rompak
- Ada rumah takut nak tinggalkan, takut dimasuki pencuri, penyamun dan perompak
- Ada rumah nak tidur pun tak lena takut penyamun dan perompak

Akhir kata, buat pejuang pejuang kemerdekaan tulin, yang nama nya cuba dipinggir dan dipadam, yang bukan nya bersetongkol dengan penjajah yang memberi kemerdekaan ini, yang gugur di medan perang, yang berkorban segalanya untuk kemerdekaan ini, tidak kira di mana jua pusara kalian… aku mengucapkan sekalung terima kasih dan aku sedekah kan Al-Fatihah untuk kalian. Amin.

Sekian

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...