08 August 2010

Saman ekor: Apa yang rakyat pertikai & Siapa yang makin tersepit ?



Mula mula aku tulis entry pasal saman ekor pada february 2010 dengan tajuk 'Tolong semak, anda ada saman atau tidak?'. Tak sangka pulak isu ini menjadi besar dan berlanjutan. Kalau kerajaan silap percaturan, isu saman ekor ini boleh menjadi satu dari elemen-elemen yang akan menyebab kan BN tersungkur pada PRU13.

Sebelum PR/PAS masuk campur dan bersungguh dalam isu saman ekor ini, pihak polis dan JPJ buat 'pekak badak' aje. Tindakan saman ekor akan diteruskan kata polis (ulasan aku baca sini).

Entry kali ini aku nak ucap syabas dan tahniah kepada PR/PAS serta Jawatankuasa Bertindak kempen anti saman ekor (KASE) dan tak lupa juga kepada pemuda UMNO, walau pun lembab dan lewat tetapi 'better late then never'. Kalau mereka-mereka ini tidak 'highlight' kan isu ini bersungguh sungguh, rasa rasa nya pihak kerajaan, polis dan JPJ sudah tentu tidak akan memperdulikan suara suara rakyat yang memprotes.

Mari kita imbas kembali apa kata-kata dan kenyataan orang-orang besar dan pihak yang terlibat mengenai isu saman ekor ini.

1. DS Mohammad Nizar Jamaluddin (13/7/10) - Anggota parlimen Bukit Gantang berkata beliau akan membangkitkan isu saman ekor dalam Dewan Rakyat kerana telah menimbulkan banyak masalah kepada orang ramai.(baca sini)

2. Naib Yang Dipertua PAS Parit Buntar Ahmad Azhar Sharin (27/7/10) - Tindakan Pakatan Rakyat Perak memberi khidmat guaman percuma kepada mana-mana rakyat Perak yang mahu membawa isu saman ekor ke mahkamah, mendapat sokongan dari PAS Parit Buntar.

3. DS Najib (10/7/10) - Orang yang memperkenalkan slogan 'rakyat didahulukan...bla...bla...' meminta orang ramai tidak mempertikaikan tindakan saman ekor kerana ia dikuatkuasakan untuk memastikan supaya mereka lebih bertanggungjawab di jalan raya. Cakap macam kita ini semua tak pergi sekolah dan kenyataan nya banyak menyakitkan hati yang memang dah sakit dengan kenaikan harga minyak & gula baru baru ini. (baca sini)

4. DS Hisammuddin (10/7/10) - Hari yang sama juga DS Hisammuddin meminta Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mempertimbangkan alasan orang ramai yang tidak menerima notis saman ekor daripada disenaraihitamkan. Kenyataan yang agak lunak. (baca sini)

5. Khairy Jamaluddin (4/8/10) - Beliau berkata konsep saman ekor yang dilaksanakan adalah bertentangan dengan konsep keadilan sosial kerana mereka tidak mengetahui mengenai saman ekor yang dikenakan dan seterusnya tidak mendapat peluang untuk membuat pembelaan. Kata nya lagi Pemuda UMNO menggesa kerajaan memansuhkan saman ekor serta merta. (baca sini)

6. Datuk Mahfuz Omar (6/8/10) - Pengerusi Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (Kase), Datuk Mahfuz Omar mendakwa Ketua Polis Negara, cuba mengalihkan isu sebenar apabila mencadangkan kepada kerajaan agar mengurangkan kadar bayaran saman ekor. (baca sini)

7. Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad (7/8/10) - PAS berpandangan tindakan saman ekor menampakkan kerajaan begitu kemaruk duit rakyat. (baca sini)

Di bawah ini pula ialah apa yang rakyat pertikaikan (pada pendapat aku):

1. Telus ke tak telus saman ekor ini. Adakah pemandu yang dikenakan saman tersebut adalah pemilik sebenar kenderaan ?

2. Kalau notis saman tidak sampai kepada pemilik kenderaan kenapa tidak dibuat rangkaian dengan JPJ, JPN, Bank dan sebagainya untuk mempastikan notis saman sampai kepada pemilik kenderaan ?

3. Kenapa perlu senarai hitam untuk perbaharui cukai jalan ? Saman kerja Polis dan cukai jalan kerja JPJ. Kalau macam itu, satu hari nanti tak mustahil kalau tak bayar bil telefon ke, bil letrik ke, bil air ke, cukai tanah, cukai pendapatan dan sebagai nya semua nya akan di 'link' kepada JPJ dan selagi tak bayar bil-bil dan cukai maka tak boleh lah nak perbaharui cukai jalan.

4. Bagaimana pula kalau kereta yang di saman menggunakan plet kenderaan palsu ?. Jenis kenderaan dan warna yang sama. Ini selalu dilaku kan oleh pelumba haram di lebuhraya. Mereka tahu sebab tidak ada sekatan polis dihadapan dan yang jadi mangsa saman ekor adalah pemilik kenderaan yang dipalsukan. Aku sendiri pernah kena dan bila berurusan dengan pihak polis, memang menyakit kan hati. Yang disaman memang no. plet nya sama dengan kereta aku, tetapi bila di semak di jabatan trafik Klang didapati motosikal, sedang kan aku tak ada motosikal. Oleh kerana saman dikeluarkan di K.Lumpur, maka aku terpaksa 'settle' di K.L. Aku tanya polis Klang tu kalau kena saman di Pahang dan polis yang buat silap, kalau nak selesai dan betul kan kena pergi Pahang ke?. Dia jawab 'ye'. Pelik, bila nak bayar, semua cawangan trafik boleh pulak terima duit.(ini cerita 5,6 tahun dulu. Sekarang aku tak pasti macam mana)

5. Kenapa gambar kenderaan yang kena saman ekor tidak dihantar bersama notis saman?. Apa kah ini menunjuk kan bahawa memang pihak polis nak penaya pengguna.

Sekian.

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...