29 September 2010

Australian jumper dies in fall from Alor Setar tower, Malaysia


Malaysian rescuers and police carry the body of Australian base-jumper Marion Tantikey at the foot of Alor Setar Tower in Alor Setar, 460 kilometres north of Kuala Lumpur. Photo: Reuters

KUALA LUMPUR, Malaysia 29/9 – An Australian woman fell to her death in Malaysia when her parachute failed to open after she jumped off a tower to practice for a parachuting event, organizers said Wednesday.

Kylie Tanti Marion, 42, was performing her third jump Tuesday while practicing at the Alor Setar Tower in northern Malaysia _ the second-highest tower in the country _ when she plunged to her death, tower management said in a statement.

"I saw her struggling to pull open the parachute but her attempt failed," witness Mohamad Zaidi Zainol Abidin, who was standing nearby the scene, told The Star newspaper.

Marion, an experienced skydiver, died instantly, according to officials from Telekom Malaysia, which owns the 541-foot-high (165-meter-high) Alor Setar Tower. She was among 24 foreign and local participants preparing for the KL Tower International Jump on Oct. 7, a BASE-jumping event that began in 2000. BASE stands for the places such jumpers usually leap from: buildings, antennae, spans and earth.

The KL tower is the tallest in Malaysia and ranks 18th in the world.

Management said it had taken all safety measures and would help in any police investigation. - AP



Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com/?r=amizie

27 September 2010

Cuba jangan gelak

Sesekali bagus jugak relax dari cerita politik, jenayah dan macam macam yang boleh buat kita stress. Dalam pada itu aku rasa ada juga pengajaran yang boleh diambil dari klip video yang dipapar.
Antara nya:
1. Budak kecil yang takut takut berani lebih berhati hati
2. Budak besar (orang dewasa) ni kadang kadang lagak nya bukan main, sedangkan dia bukan nya tahu apa pun. Tu yang jadi bahan gelak.
3. Kalau dah jenis majal. Buat macam mana pun majal juga, sampai kesudah.

OK cuba jangan gelak....agak agak boleh tak?



Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

26 September 2010

Berhati hati sindiket penipuan cyber: Maybank2u.com Account Update‏

Berhati hati jika anda mendapat e-mail seperti dibawah ini. Aku baru dapat tadi. Lama dah sindiket ini berehat dan kini dia kembali semula. Kepada yang mudah lupa, tolong beringat ingat sebelum kena. Nanti tak pasal pasal duit dalam bank yang berjuta juta hilang sekelip mata.


Sila klik gambar untuk paparan lebih jelas

Artikel berkaitan: hati-hati dengan email 'maybank'

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

19 September 2010

Tuanku Faris Petra, Tuan Guru Nik Aziz & Zahid Md Arip

Foto-foto di bawah diambil selepas Solat Jumaat pertama Tuanku Faris sebagai Sultan Kelantan di Masjid Muhammadi. Yang menarik ialah bagaimana baginda memberi penghormatan kepada Tuan Guru Nik Aziz dan bandingkan lah dengan caci maki oleh orang yang bernama Zahid Md Arip dalam klip video dibawah sekali dalam posting ini. Sumber foto: www.perisik-rakyat.com


Photo 1: Tuanku Faris berada dihadapan sebelah kanan Tuan Guru Menteri Besar ketika para makmum mula bersalaman dengan Tuanku dan para pimpinan Kerajaan Negeri Kelantan sebaik selesai solat sunat selepas solat Jumaat...


Photo 2: Menyedari Tuan Guru Menteri Besar berada agak terkebelakang, dengan segera Tuanku Faris memanggil Tuan Guru Menteri Besar agar bersama dengan Baginda dihadapan agar mudah para makmum bersalaman dengan mereka... "Tok Guru mari dok sebeloh kito sini"


Photo 3: Tuanku Faris memberikan laluan kepada Tuan Guru Menteri Besar supaya berada bersama Baginda di hadapan...


Photo 4: "Sebeloh ni Tok Guru", kata Tuanku Faris kepada Tuan Guru Menteri Besar sambil Baginda Tuanku Faris dan yang lainnya mempersilakan Tuan Guru kehadapan...


Photo 5: Gabungan 3 posisi penting dalam pentadbiran Negeri Kelantan... Tuanku Sultan Kelantan Tengku Faris Petra, Imam Besar Masjid Muhammadi dan juga Tuan Guru Menteri Besar Kelantan...


Photo 6: Para makmum beratur mengikut giliran untuk beramah mesra dengan 3 orang penting dalam Negeri Kelantan...

BANDINGKAN & NILAI LAH SENDIRI

Dibawah adalah klip video ceramah yang memaki hamun Tuan Guru Nik Aziz (march 2010) yang bertempat di Klang Jalan Kebun anjuran UMNO Bahagian Kota Raja oleh cucu saudara Allahyarham Tun Ghafar Baba bernama Zahid Md Arip. Klip video ini memang dah lama berada di youtube.

Siapa dia ni?. Dia adalah ahli UMNO yang kemudian meninggalkan UMNO, masuk PKR. Dapat jawatan Timbalan Ketua Pemuda PKR. Kemudian keluar PKR masuk semula UMNO dan menjadi penceramah UMNO tegar dan dia juga adalah Ahli Dewan Tertinggi PERKASA. Di pendekkan cerita, dia ini lebih kurang sama dengan Dato' Ibrahim Ali dalam bab lompat melompat. Seorang yang tidak ada pendirian yang tetap. Macam Abdullah bin Ubai pun ada jugak dia ni....



Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!

18 September 2010

Mari belajar mengeja! - bah. 3



Bukan nak cari salah, tetapi perkara salah ejaan pada ayat yang terlalu biasa sepatut nya tidak berlaku. Mustahil tidak ada yang perasan perkataan amalam itu salah yang sepatut nya amalan. Apa salah 'touch-up sikit 'M' tu jadi 'N', bukan susah pun.....guna liquid paper dengan marker pen hitam pun boleh. Ini menunjukan bahawa orang yang dipertanggungjawabkan atas urusan 'banner' ini ambil mudah. Mula mula ambil mudah perkara kecil, lama kelamaan ambil mudah perkara besar.

Bila cerita bab salah eja ini aku teringat kepada satu program yang sepatutnya dilancarkan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang terpaksa dibatal ekoran kesilapan ejaan pada risalah dan sepanduk. Lim Guan Eng membatalkan majlis pelancaran 30,000 risalah dan sepanduk bagi penyebaran program penghargaan warga emas berikutan berlaku kesilapan ejaan di bahagian muka hadapan risalah.

Arahan pembatalan itu dikeluarkan serta-merta oleh Guan Eng selepas ditegur beberapa wartawan yang menyedari kesilapan berkenaan, antaranya ejaan ”kearaajaan” (sepatutnya dieja kerajaan) dan penghinaaan (penghinaan). Berita lanjut boleh rujuk sini: Utusan Malaysia 5/5/2010

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

13 September 2010

Kebakaran Tom Yam di Kg.Baru

Satu kebakaran berlaku di sebuah Tom Yam dekat Jalan Raja Alang, Kampung Baru, Kuala Lumpur. Tragedi berlaku pada Hari Raya pertama Aidil Fitri 10 September 2010 sekitar jam 3.30 petang. Rumah-rumah berhampiran restoran tersebut turut terkena tempias kebakaran.



dan dibawah ini adalah gambar Tom Yam 3000 sebelum ini



Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

09 September 2010

Terrible F1 Accident




SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Maaf Zahir dan Batin

Terkasar bahasa tersilap bicara ampun maaf dipinta.

Kepada yang akan pulang Berhari raya,

berhati hati di jalan raya dan Lebuhraya jangan nanti tak sempat raya.



Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

08 September 2010

Rakaman CCTV Kapal persiaran mewah Pacific Sun dipukul ribut


Kapal persiaran mewah The P&O cruise ship, Pacific Sun

WELLINGTON - Satu rakaman kamera litar tertutup (CCTV) menunjukkan suasana dalam sebuah kapal pesiaran mewah semasa ribut melanda 400 batu di luar pantai New Zealand.

Semasa ribut itu melanda, ombak besar yang kuat menghentam kapal setinggi dek kelima menyebabkan sejumlah kakitangan dan tetamu kapal Pacific Sun 'berterbangan' dan mereka cuba untuk memegang sebarang benda yang boleh mengelak diri daripada terjatuh.

Beberapa kakitangan penyambut tetamu memegang meja dan komputer semasa ombak besar membadai kapal tersebut.

Sebahagian meja dan kerusi bertaburan selepas kapal itu dibadai oleh ombak besar.

Terdapat sejumlah penumpang yang cedera kerana terkena meja dan kerusi yang menggelongsor.

Ekoran kejadian itu, pihak pengendali kapal tersebut menawarkan diskaun 25 % kepada penumpang yang mahu belayar pada masa depan.

Terjemahan bebas. Berita asal
http://www.channel4.com




Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

07 September 2010

Tan Sri Musa Hassan, bersara lah dengan aman.


Orang pertama KPN baru Tan Sri Ismail Omar, orang kedua KPN lama Tan Sri Musa Hassan & orang ketiga Datuk Seri Hishammuddin

Biasa lah.... Ini ada lah lumrah kepada orang yang bekerja makan gaji. Lebih lebih lagi kepada yang ada pangkat dan kuasa. Masa ada pangkat dan kuasa tak kan lah nak buka mulut. Kalau buka saja mulut sudah pasti lah akan melayang pangkat dan kuasa tersebut. Kalau awal awal lagi Tan Sri Musa Hassan buka mulut, kemungkinan kontrak nya sebagai Ketua Polis Negara sudah lama ditamatkan. Sudah tentu beliau tidak mahu mengambil risiko ini.

Jadi mana lebih penting untuk dijaga dan dijunjung?. Berpegang pada prinsip ketelusan, memberitahu kebenaran, tidak bersetongkol dengan kejahatan atau menjaga agar pangkat dan kuasa tidak terlucut?. Akhir nya beliau memilih jalan selamat dengan mendiamkan saja apa yang beliau dakwa campur tangan pihak ketiga. Oleh itu apa yang diperkatakan oleh Pakatan Rakyat bahawa pihak Polis tidak telus, tindakan yang berpilih pilih, bias dan macam macam lagi memang ada kebenaran nya.

Sekarang beliau dipenghujung jalan karier nya sebagai anggota polis. Aku berpendapat lebih baik lah beliau diam dan buat lah apa yang patut sebagai seorang yang pencen. Beliau pun ada kata bila bersara dapat lah berehat panjang, meluangkan masa dengan cucu dan melawat rakan rakan. Tolong jangan jadi macam ada satu dua kerat orang tu, dah lama pencen tapi cara dan gaya mengalahkan orang baru dapat kerja.

Bagus lah kalau begitu. Aku cuma nak tambah sikit. Buat lah amal jariah dan bertaubat lah kepada Allah memandang selama 41 tahun dalam polis tentu ada banyak salah silap semasa bertugas apatah lagi bila beliau kata ada campur tangan pihak ketiga, bermakna ada orang yang menjadi mangsa. Kalau boleh pergi lah minta maaf kepada mangsa mangsa tersebut.

Akhir kata, kalau lepas bersara nanti, ada syarikat menawarkan jawatan pengerusi atau yang seumpama nya, berhati hati, jangan lah main terima saja macam bekas ketua polis yang dulu, syarikat judi 'offer' pun dia terima....err nama nya lupa lah pulak!.

Sekian...Selamat bersara & sayonara



Ada campur tangan 'orang ketiga' dalam PDRM


Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, kebelakangan ini "semacam ada tekanan kepada pasukan polis, sama ada dari pihak politik atau orang-orang tertentu". Menurutnya, mereka cuba memberi tekanan, mungkin kerana kurang selesa dengan tindakan yang beliau arahkan.

"Jadi, ada juga arahan yang diberikan terus kepada pegawai-pegawai bawahan saya tanpa pengetahuan pengurusan atasan," kata Musa dalam wawancara dengan Mingguan Malaysia hari ini.

"Bagi saya, ini merupakan satu trend yang salah kerana dalam pasukan polis, terdapat perintah dan kawalan.

"Yang hanya boleh memberi arahan adalah KPN kalau ikut undang-undang," katanya sambil menegaskan bahawa Seksyen 4 Akta Polis 1957 mengatakan bahawa semua arahan dan kawalan PDRM adalah di bawah KPN.

"Maka kalau ada mereka yang cuba campurtangan, ini boleh merosakkan polis. Kerana pada masa itu, anggota akan merasa serba salah kerana terdapat autoriti lain yang memberi arahan kepada mereka," tegasnya.

Musa menjelaskan, kalau ada seorang ketua yang memberi arahan, maka ketua berkenaan akan bertanggungjawab terhadap arahan itu.

"Dalam polis, jika ketua memberi arahan yang salah, maka dia perlu bertanggungjawab terhadap arahan itu," katanya sambil menambah bahawa tindakan undang-undang boleh diambil terhadap mereka.

"Tetapi jika orang ketiga yang memberi arahan dan kita tidak tahu siapa mereka, kemudiannya pegawai pula menjalankan kerja yang salah, jadi pegawai saya yang akan menjadi mangsa. "Ini kerana kesalahan yang dilakukan, mengikut arahan yang tidak sepatutnya. Jika orang yang memberi arahan kemudiannya nafi memberi arahan tersebut, maka ia akan merosakkan pasukan polis," tegas Musa lagi.

Sehubungan itu, beliau berharap agar perkara sedemikian perlu dihentikan kerana pentadbiran kepolisian dan segala tindakan dan operasi dijalankan adalah di bawah bidang kuasa KPN dan pegawai atasan yang mengendalikan operasi berkenaan.Ketika diminta mengulas mengenai laporan sebuah akhbar yang mendakwa beliau telah menghantar surat peletakan jawatannya, Musa berkata beliau hairan dan terkejut kenapa berita itu boleh keluar. Selanjut nya klik http://www.malaysiakini.com


Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

05 September 2010

Iklan Raya TV3 2010 VS iklan Raya PETRONAS

KEMASKINI 8.15 mlm 5/9/2010
Dalam siaran berita perdana jam 8.00 malam, pihak TV3 telah menarik balik iklan hari raya yang mencetuskan bantahan umat Islam serta berjanji kesilapan seperti itu tidak akan berulang.



Antara adegan yang terdapat dalam iklan Raya Petronas 2010

Heboh di laman laman blog mengkritik dan menghentam iklan Hari Raya Aidilfitri 2010 terbitan TV3 yang konon nya nak tunjukan konsep 1 Malaysia, tetapi tak kena gaya. Dalam iklan tersebut macam iklan raya krismas pun ada. Beza nya kalau Krismas Santa Klaus yang bawak kereta rusa terbang, tapi dalam iklan raya ini Pak Aji yang naik beca terbang. Macam iklan raya buddha pun ada sebab ada banyak bunga teratai dan ada sikit unsur hindu.

Aku tak mahu komen dari segi agama sebab aku pun tak pandai. Bagi aku iklan raya TV3 itu kosong dan hampas. Tidak ada satu pengajaran atau mesej pun yang nak disampaikan. Amat malang lah TV3 yang telah banyak pengalaman puluhan tahun boleh buat iklan sampah macam ini. Tak kan lah di TV3 tidak ada yang kreatif dan cerdik sikit.



Nota kemaskini 5.15 ptg 6/9: Klip video di Youtube telah ditarik balik atas permintaan Grand Billiance Sdn.Bhd. (anak syarikat TV3). Siapa yang belum tengok, aku sempat 'save' dan uploadkan seperti diatas. Boleh lah anda nilai sendiri sesuai atau tidak iklan tersebut untuk hariraya umat Islam.

Dibawah ini pula iklan Raya Petronas 2010 yang bertajuk “Kisah antara 2 kampung”. Berlatar belakang kan filem klasik hitam putih. Banyak adegan nya mirip filem P.Ramlee "Madu Tiga". Iklan ini menampilkan sepasang suami isteri yang berada dalam konflik ke mana untuk merayakan Aidil Fitri, dengan pengakhiran yang melucukan tapi sarat dengan mesej bahawa di mana Hari Raya dirayakan tidak penting selagi keluarga tetap bersama dalam semangat bertolak ansur dan saling memahami.



Bila cerita pasal iklan sambutan perayaan dan hari merdeka, memang tak boleh lawan dengan buah tangan yang dihasilkan oleh Allahyarham Yasmin Ahmad. Selepas beliau meninggal dunia masih belum ada yang boleh menghasilkan iklan sebaik beliau. Yang patah belum tumbuh dan yang hilang masih belum berganti.

Setiap iklan yang dihasilkan oleh beliau sarat dengan mesej dan pengajaran. Tak kurang juga mengimbau kenangan lama masa silam. Macam iklan raya bawah ini. Lupa pulak iklan raya tahun berapa ye?. Aku rasa kepada sesiapa yang berumur antara 45-50 tahun mesti dapat merasakan bahawa watak budak dalam iklan itu adalah seperti kita masa kecik kecik dulu, kan...kan... dan watak bapa, itu lah jugak watak bapa kita, tegas dan serius, kan...kan...

Al-Fatihah untuk Allahyarham... Sekian



Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

04 September 2010

New Zealand digoncang gempabumi 7.4 skala Richter



WELLINGTON 4 Sept. - Satu gempa bumi dengan kekuatan 7.4 pada skala Richter mengoncang New Zealand, 30km di barat Christchurch awal pagi ini.
Laporan awal menyebut tiada kemalangan jiwa dilaporkan tetapi kerosakan dikatakan banyak berlaku.

Gempa yang berlaku di kedalaman 33km dirasai seluruh Pulau Selatan dan di beberapa bahagian selatan Pulau Utara tetapi tidak berlaku tsunami.

Pihak polis di Christchurch, iaitu bandar kedua terbesar di New Zealand dengan penduduk kira-kira 342,000 berkata, banyak laporan mengenai cermin pecah, barang-barang jatuh serta bekalan elektrik dan air terputus diterima. - Reuters


When the earth moves: People inspect the damage caused in the South Brighton Bridge approach in Christchurch, New Zealand after the quake this morning


Children peer carefully down into the depths on the bridge after the 7.4-magnitude quake


Rubble-rousing: A car is buried in the centre of Christchurch after the quake. A state of emergency was declared in the city


Shell: A building in Christchurch is partially destroyed by the quake which measured 7.4 on the Richter scale


Wreck: A car lies damaged by rubble in central Christchurch, New Zealand, following a powerful earthquake

Nota : Gambar ehsan dari dailymail.co.uk

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

03 September 2010

Gaduh di Kejohanan Tenis US Open 2 Sept. 2010


The woman, in her 40s, reportedly took exception to the continual swearing of the male fan (pictured in the blue T-shirt)


After the woman slapped the man other fans became involved and tried to separate the pair


A fight broke out during Novak Djokovic's match against Philipp Petzschner. According to the fans who sat nearby, the young guy used a TON of Fx words and the lady complained. The young guy sat back down to get a sip from his drink when the grandpa physically attacked him. Not sure who started the verbal yelling first but the grandpa and the lady certainly attacked the young guy for sure.

The trio were later handcuffed and led away from the stadium. None of the fans were arrested and instead were told not to return to the U.S. Open for the foreseeable future.

......
After the delay, Djokovic (left) went on to beat Petzschner (right) in straight sets to progress to the third round

Watch the ENTIRE video.



Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

02 September 2010

Petronas yang kena saman, Kerajaan pula yang mula demam

Oleh Ustaz Idris Ahmad

Parti Islam Se-Malaysia (PAS) dapat merasai ketakutan pemimpin BN selepas Kerajaan Kelantan nekad menyaman Petronas berhubung isu royalti minyak yang tidak dibayar kepada negeri itu. Ketakutan itu terserlah dalam kenyataan Pengerusi badan perhubungan Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed yang mengatakan keputusan menukar wang royalti kepada wang ehsan itu adalah atas khidmat nasihat peguam negara.

Nampak sangat BN tidak mahu bertanggungjawab, sedangkan yang membuat keputusan adalah Kabinet BN. Nasihat Peguam Negara itu kini sedang dicabar di Mahkamah, dan atas dasar apakah Peguam Negara tidak memberikan nasihat yang sama bagi pemberian royalti untuk negeri Sabah dan Sarawak.

Apa pula indikator nasihat yang diberikan oleh Peguam Negara untuk Kerajaan BN memulangkan wang royalti Terengganu selepas Hari Raya nanti. Kenapa ada nasihat yang 'double standard' dalam agenda pentadbiran Peguam Negara.

Apakah perundangan yang ditafsir oleh Peguam Negara sekarang dan dulu tidak sama. Adakah mereka membaca dokumen perjanjian Petroleum Kelantan dengan Petronas dan Akta berkenaan dengan cara yang berbeza.

Yang pasti, peraturan perjanjian dan akta itu tidak pernah berubah. Yang berubah adalah Kerajaan yang memerintah. Asalkan PAS memerintah sahaja, wang Royalti bertukar jadi wang ehsan. Itulah yang ada dalam kamus Umno-BN.

Bila Kerajaan BN tumbang di DUN negeri, muncul pula Kerajaan HARAM bernama Jabatan Pembangunan Persekutuan. Mana pula Akta dan peraturan yang mereka guna untuk wujudkan Jabatan ini.

PAS kini yakin yang isu saman royalti ini akan dimenangi oleh Kerajaan Kelantan yang diperintah PAS. Saman ini juga membuka mata rakyat dan menyampaikan kepada masyarakat dunia bahawa di Malaysia terdapat Kerajaan Persekutuan yang menzalimi rakyatnya lantaran dendam dan tidak tahan malu selepas tewas dalam Pilihanraya.

Ust. Idris Ahmad
Ketua Penerangan PAS Pusat



Aku cuma nak kata:
DS Mustapa ini pernah dengan angkuh mencabar kerajaan Negeri Kelantan supaya membawa kes tuntutan royalti ke mahkamah jika merasakan tindakan mereka itu betul. Jangan hanya menjaja kesana sini meraih simpati politik. Beliau juga kata kerajaan negeri tidak berani untuk berbuat demikian kerana mengetahui keadaan sebenar yang tidak mungkin berpihak kepada mereka.

Sekarang kerajaan Negeri Kelantan telah pun menyaman Petronas, tahu pulak dia berdaleh begitu begini.


Beliau juga menjelaskan kerajaan Pusat tidak dapat menyerahkan sepenuhnya wang ehsan (RM20 juta) itu untuk ditadbir sendiri oleh kerajaan Kelantan kerana khuatir wang ehsan itu akan disalah guna bagi tujuan lain. Begini lah rupa nya kalau orang yang hati perut nya memang cukup busuk.


OOOOO.....kalau bagi kat puak dia, gerenti tak seleweng ?. Apa punya menteri cakap macam orang tak pergi sekolah.


Satu lagi, semasa kempen pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai 6-14 Julai 2009, Tan Sri Muhyiddin berjanji bahawa Jemaah Menteri telah mengarahkan Petronas memberi penjelasan bagi membolehkan rakyat Kelantan memahami perkara sebenar dan tidak terpengaruh dengan kenyataan pemimpin PAS yang memutar belitkan isu royalti minyak ini (baca sini).

Untuk pengetahuan semua, sampai sekarang pun, satu kenyataan/penjelasan pun tak keluar dari Petronas berkaitan isu royalti. Tan Sri Muhyiddin menipu ke tidak?.... Jawab la.....Apasal tak jawab?
.......penipu la tuuuu............

Aku pun tak harap sangat kemenangan akan berpihak kepada Kerajaan Kelantan, apa tah lagi segala jentera kerajaan masih dalam dominasi BN. Namun dengan tindakan yang diambil oleh Kerajaan Negeri Kelantan akan menyenakkan lagi perut BN yang sudah sedia busuk itu.


Sekian




Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

01 September 2010

Budak Namewee sudah naik tocang...



Wee Meng Chee juga dikenali sebagai Namewee. Budak ini buat hal lagi. Dah banyak kali dia buat hal.

1. 2007-Dia buat klip lagu 'negara kuku' yang mencetus kontroversi kerana dikatakan menghina Azan Subuh sebagai 'morning call' dan adalah lagi yang lain lain. Ramai orang marah. Pemimpin kerajaan beri amaran macam macam. Ada yang mahu kewarganegaraan nya dilucutkan, ditahan dibawah ISA dan sampai ada yang ugut nak bunuh dan bakar rumah dia. Pemimpin pemimpin UMNO terutama nya mahukan tindakan tegas diambil terhadap budak ini. Apa kah kesudahan nya?. Budak itu lepas dan tak kena apa apa pun selepas membuat penjelasan dan memohon maaf. Dia juga mengatakan bahawa dia sudah insaf. Aku cuma nak tanya, kalau budak ini atau keluarga nya dikenal pasti penyokong PR dari DAP atau PKR, adakah dia akan dilepaskan ?. Aku yakin MCA atau Gerakan ada memainkan peranan supaya budak ini tidak dikenakan tindakan.

2. 2009-Kali ini dia buat hal kerana terputus bekalan elektrik di rumah dia. Tidak ada masaalah nya sangat kalau dia nak marah marah pada TNB kerana 'blackout'. Yang salah nya ialah dia memaki hamun dengan kata kata yang kesat antara nya"Lancau TNB", "Cibai TNB" dan entah apa lagi. Mustahil pihak TNB dan pemimpin negara tak tahu kerana klip video nya telah pun ada di youtube sejak oktober 2009. Kalau tahu mengapa tidak ada tindakan diambil bah kan siasatan pun tidak ada. Isu maki hamun TNB ini seolah olah cuba di diamkan. Lepas lagi dan semakin naik tocang lah budak ini. Sekali lagi nak tanya, kalau budak ini atau keluarga dia penyokong PR dari DAP atau PKR, ada kah ia nya akan didiamkan?. Klip video dia maki hamun TNB disini

3. 2010- Kali ini dia mencipta klip video dengan mempersendakan rakyat Malaysia berkaitan demam bola sepak Piala Dunia yang lepas. Klip berkenaan kini boleh diikuti di www.youtube.com. Malas nak ulas. Tengok dan ulas sendiri.

4. 2010-Terbaru, kali ini dia buat klip video pasal dia tak puas hati dengan isu Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku Abdul Rahman Putra, Kulai, Johor yang dikatakan memarahi pelajar-pelajarnya dengan perkataan berbaur perkauman, baru-baru ini. Itu alasan dia. Apa yang aku nampak disini ialah sikap tidak konsisten pihak pihak berkuasa dalam menangani sesuatu isu sensitif, lebih lebih lagi yang menyentuh isu kaum dan agama menyebabkan orang seperti budak ini mengambil kesempatan karana dia tahu dia akan lepas. Sikap memilih bulu pihak berkuasa dan kerajaan akhir nya memakan diri sendiri. Pemimpin Kerajaan sekali lagi memberi amaran bahawa tindakan tegas akan diambil jika terbukti bersalah. Kesekian kali nya aku nak tanya, ada kah budak ini akan lepas lagi?. Klip berkenaan kini boleh diikuti di www.youtube.com.

Kesimpulan nya aku berpendapat bahawa budak 'benawee' ini tidak akan ditangkap. Disamping sebab diatas, ada banyak sebab sebab lain mengapa dia akan dibiarkan bebas. Dia akan membuat seberapa banyak sentimen yang boleh menjadi api dalam sekam.

Isu budak ini juga digunakan untuk memerangkap komponen dalam PR terutama nya PAS dan DAP supaya mereka boleh direnggangkan. Oleh itu diharap PAS dan DAP jangan cepat melatah.

Jika Namewee ditangkap, maka habislah peluru buat UMNO/BN. Sudah lah peluru peluru sebelum ini seperti 'isu doa Lim Guan Eng' dan 'isu bukan Islam masuk masjid/surau' backfire mereka semula. Cuma dalam keadaan sekarang tangkap pun salah, tak tangkap pun salah.

Sekian

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...