31 August 2009

Harga minyak petrol naik berkuat kuasa tengah malam ini -1 Sept.09 (Updated)

http://1.bp.blogspot.com/_xCW4Jfa-SWE/SEbZmVzLRhI/AAAAAAAACzg/PJou2dTAzxs/s320/petrol1.jpg

(Dikemaskini)
K
erajaan telah mengumumkan kenaikan harga minyak sebentar tadi.

RON95 naik dari RM1.75 ke RM1.80 manakala RON97 naik dari RM1.80 ke RM2.05. kenaikan ini berkuatkuasa tengah malam ini.

---------------------------------------------------------------------------------------

Price Hike Of Petrol Tonight

Monday, 31 August 2009 10:26

By Loan Shark

Very recently, Malaysia Instict has been covertly notified by several petroleum players in this country about the price hike of petrol that would take place as soon as 12.01am of September 1, means Monday midnight.

The RON95 petrol will be sold at RM1.80 per litre effective Sept 1, which is 5 sen more than its current selling price while RON97 petrol will be at RM2 per litre which is 20 sen higher than its current price RM1.80 per litre.

Read more...

----------------------------------------------------------------------------------------

KUALA LUMPUR 31 Ogos - Harga bagi minyak jenis RON95 dan RON97 dijangka naik berkuat kuasa tengah malam ini.


Minyak jenis RON95 dijangka dinaikkan 5 sen iaitu daripada RM1.75 seliter kepada RM1.80 seliter.

Sementara itu, RON97 pula akan dinaikkan daripada RM1.80 kini kepada RM2.00.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dijangka mengumumkan kenaikan itu pada petang ini.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati beberapa portal berita seperti Malaysia-instinct.com telah pun mula memaparkan mengenai peningkatan harga minyak itu sejak semalam. - Utusan

aku cuma nak kata:
Hadiah menyambut Hari Kemerdekaan dan Hari Raya Aidilfitri yang bakal menjelang. Rakyat Didahulukan untuk disusahkan, Prestasi Koperat/Kolongmerat dan keparat diutamakan

Marah ni tau !..........Sekian

Selamat Hari Kemerdekaan ke 52 yang semakin suram dan kelam

Sambutan Hari Kemerdekaan ke 52 sama seperti yang sebelum sebelum ini, semakin tawar hambar dan suram. Sama ada nak terima atau tidak, kenyataan nya memang begitu.

Mengibarkan bendera Malaysia yang dipanggil Jalur Gemilang sudah pasti dikaitkan dengan sambutan kemerdekaan. Kalau dulu, seingat aku ramai juga yang mengibarkan nya dikenderaan masing masing, tapi sekarang ?. 2, 3 hari sebelum 31 Ogos aku ke K.Lumpur melalui Lebuhraya Persekutuan. Dalam perjalanan, aku dapati cuma kurang dari 5 buah kereta yang ada bendera. Itu pun kereta yang dipandu oleh anak anak muda yang kereta nya nampak macam nak masuk grand prix. Bendera pun mereka letak dan tampal pada bonet kereta.

Malam tadi, bermula jam lebih kurang 10 malam, dimerata ceruk bermula lah lumba haram sama ada oleh mat mat rempit atau kereta yang diubahsuai untuk berlumba. Aktiviti mereka berlanjutan sehingga ke jam 2 pagi. Polis pun tak terkawal sebab lokasi lumba haram yang terlampau banyak.

Berbalik kepada kibaran bendera. Mengapa rakyat termasuk aku tidak mahu kibarkan bendera ?. Kadang kadang dapat percuma pun orang tak nak pasang bendera jugak. Ada kah mereka dan aku tidak patriotik ?. OK, aku beri sebab mengapa aku tidak mahu kibar bendera. Orang lain terpulang lah dengan alasan masing masing.

1. Pertama sekali yang paling aku tak boleh terima ialah bila sebut kemerdekaan, ia nya digembar gemburkan oleh media bahawa hanya UMNO sahaja yang memperjuangkan kemerdekaan, sedangkan sejarah sebenar nya tidak begitu.

Kemana hilang nya jasa jasa pertubuhan/persatuan seperti Kesatuan Melayu Muda (KMM) yang ditubuhkan pada tahun 1939, Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), Angkatan Pemuda Insaf (API), Angkatan Wanita Sedar (AWAS) dan Hizbul Muslimin. Begitu juga nama nama seperti Ibrahim Hj Yaakub, pengasas KMM, Dr Burhanuddin al Helmy dan ramai lagi. Makna nya sebelum pun Umno bernyawa pada 11 mei 1946, telah ada usaha-usaha dan ikhtiar dari anak-anak bangsa untuk memerdekakan negara dari kuasa dan cengkaman penjajah. Mengapakah pemerintah menyembunyikan fakta ini tiap kali negara memperingati ulangtahun kemerdekaan negara?. Itu pasal aku tak mahu kibar....

2. Sebagai tanda protes aku kepada kerajaan yang langsung cakap tidak serupa bikin. Slogan rakyat didahulukan pencapaian diutamakan hanya lah slogan kosong. Ini pun dah dengar bahawa minyak petrol akan naik. Hadiah sempena Hari Kemerdekaan agak nya.

Harta negara dibuat macam harta mereka sendiri. Duit rakyat dibuat macam duit mereka sendiri. Tidak cukup dengan itu, rasuah mereka buat macam minum air sejuk aja. aku tak boleh terima. Itu pasal aku tak mahu kibar....

Nota: Umno sesungguhnya bukanlah pemilik tunggal perjuangan menuntut kemerdekaan dan hakikat ini perlu dibongkar untuk pengetahuan rakyat jelata khususnya jenerasi kini.

Merdeka ! Merdeka ! Merdeka !

Photobucket

30 August 2009

Isu kuil: Apabila berjuang atas nama melayu.......


Isu perkauman yang tercetus tatkala sambutan kemerdekaan kian menjelma sangat memalukan Malaysia..Semua pihak pula berdolak dalih isu ini walhal secara jelas pihak penganjur bersama-sama si pembawa kepala lembu berarak dan melaungkan perkataan "JOM PEKENA ARAK" (Take Beer, bukan TakBir..Satu penghinaan pula kepada agama Islam)..

Isu pembinaan kuil..Bagi aku yang jenis tak kisah sangat hal ini memandang itu hak mereka..nak bina rumah ibadat mereka..Macam kita yang Islam ni,mereka pun tak halang kita daripada bina rumah ibadat..Bila tak ada sikap hasad dengki dan meniup semangat perkauman dan keagamaan terlampau nilah buatkan kita boleh hidup aman damai dalam satu komuniti..

Isu yang dimainkan adalah berkenaan dengan pembinaan rumah ibadat dan majoriti penganut agamanya..Kuala Lumpur sudah dikuasai penganut bukan islam..tapi mereka tak pernah halang mana2 masjid didirikan..bayangkan jika mentaliti mereka sedemikian,dah lama negara kita ni akan musnah dek kerana taksub dengan hal perkauman ni..
Jadi aku harap tak usah kita tiupkan semangat yang entah apa2 ni..Kalau besarkan gereja salah,besarkan kuil salah..Itu duit mereka,kalau dah dibuat mengikut satu prosedur yang sah,biarkan sahaja..

Salahkan diri kamu sendiri wahai kaum muslimin dan muslimat yang begitu kedekut untuk menghulurkan sedekah, yang menunaikan zakat harta,zakat fitrah pun tak tahu kemana..yang memang gilakan shopping semata-mata sampai satu hari tak dapat shopping mengamuk sakan nak saman berjuta2..yang memang tak mahu ke masjid dan surau walaupun dipromosi setiap masa oleh tentera2 Allah yang bergelar jemaah tabligh..

Yang mengatakan masjid dan surau hanya tempat solat sahaja..Walhal penggunaan sebenarnya tiada had..Baik dari hal sosial, kemasyarakatan, pentadbiran..Semuanya patut diintegrasikan disana..

Jadi kepada mereka yang meniupkan semangat perkauman ni, tapi sebenarnya penyokong HARDCORE puak2 Terlaknat Kamal Attarturk yang membawa fahaman SEKULARISME boleh senyap..Daripada anda terus menjadi musuh kepada agama kamu sendiri lebih baik kamu senyap sahaja..- suararevolusi.blogspot.com

aku cuma nak kata:
1. Kalau mereka hanya berarak dan berkumpul didepan pagar bangunan Setiausaha Kerajaan Selangor untuk menyatakan tak puas hati tak ada masaalah. Yang masaalah nya ialah bila bawa kepala lembu. Jangan nak kelentong lah kata bukan nak menghina, sedang kan isu adalah berkaitan kuil hindu. Aku bukan nak menang kan hindu sebab aku pun kadang kadang menyampah juga dengan tindak tanduk segelintir hindu terutama macam di pekan Kapar ini, cuma aku nak tanya puak puak yang berarak, apa untung nya bawa kepala lembu itu. Kalau bukan niat untuk mencetus kegelisahan kaum, apa niat lain nya?. Yang menjadi pengikut demo tersebut mungkin tak berniat demikian, tetapi sekelompok kecil 'master mind' yang ada agenda lain, siapa tahu??..

2. Pihak Polis pun satu hal. Sepatut nya mereka harus bertindak demi menjaga keharmonian berbilang kaum. Yang pelik nya kalau demonstrasi itu dikenal pasti di anjurkan atau disertai oleh PAS/DAP/PKR, begitu cekap dan sepantas kilat pihak polis membelasah, menembak gas dan menyembur air kimia. Nampak sangat kalau Umno/BN kata buat, maka buat lah. Kalau Umno/BN kata jangan. maka tengok saja lah dan jangan buat apa-apa macam kes perarakan kepala lembu. Setelah Pucuk kepimpinan Negara terpaksa bersuara, maka barulah polis menunjukkan sikap ingin mencegah. Tindakan yang sudah terlambat. Api sudah pun berada didalam sekam.......dan aku masih hairan mengapa penganjur tidak disoal siasat dan tidak ada tangkapan dibuat sedang bukti bergambar adalah jelas.

3. Untuk maklumat yang lebih terperinci mengenai isu perkauman sengaja dicipta,sila klik SINI

4.
Untuk melihat gambar demonstrasi perarakan kepala lembu, sila klik http://minaq-jinggo.fotopages.com

Maksud Allah tiada siapa yang tahu

Di bawah ini disertakan satu kisah yang menarik, kiriman seorang teman untuk dikongsi bersama.

Pada satu zaman ada seorang raja yang amat zalim. Hampir setiap orang pernah merasakan kezalimannya itu. Pada suatu ketika, raja zalim ini tertimpa penyakit yang sangat berat. Maka seluruh tabib yang ada pada kerajaan itu dikumpulkan. Di bawah ancaman pedang, mereka disuruh untuk menyembuhkannya. Namun sayangnya tidak ada satu tabib pun yang mampu menyembuhkannya.

Hingga akhirnya ada seorang rahib yang mengatakan bahawa penyakit sang raja itu hanya dapat disembuhkan dengan memakan sejenis ikan tertentu, yang sayangnya saat ini bukanlah musimnya ikan itu muncul ke permukaan. Betapa gembiranya raja mendengar khabar ini. Meskipun raja menyedari bahwa saat ini bukanlah musim ikan itu muncul ke permukaan namun disuruhnya juga semua orang untuk mencari ikan itu. Aneh bin ajaib ... walaupun belum musimnya, temyata ikan itu sangatlah mudah ditemukan. Sehingga akhirnya sembuhlah raja itu dari penyakitnya.

Di lain waktu dan tempat, ada seorang raja yang amat terkenal kebijaksanaannya. Ia sangat dicintai oleh rakyatnya.

Pada suatu ketika, raja yang bijaksana itu jatuh sakit. Ternyata kesimpulan para tabib sama,yaitu ubatnya adalah sejenis ikan tertentu yang saat ini sangat banyak terdapat di permukaan laut. Kerana itu mereka sangat optimis rajanya akan segera pulih kembali.

Tapi apa yang terjadi? Ikan-ikan yang seharusnya banyak dijumpai di permukaan laut itu, tidak ada satu pun yang nampak. Walaupun pihak kerajaan telah mengirimkan para ahli selamnya, tetap saja ikan itu tidak berhasil diketemukan. Sehingga akhirnya raja yang bijaksana itu pun mangkat.

Dikisahkan para malaikat pun kebingungan dengan kejadian itu. Akhirnya mereka menghadap Tuhan dan bertanya, " Ya Tuhan kami, apa sebabnya Engkau mengirim ikan-ikan itu ke permukaan sehingga raja yang zalim itu selamat, sementara pada waktu raja yang bijaksana itu sakit, Engkau menyembunyikan ikan-ikan itu ke dasar laut sehingga akhirnya raja yang baik itu meninggal?

Tuhan pun berfirman,"Wahai para malaikat-Ku, sesungguhnya raja yang zalim itu pernah berbuat suatu kebaikan. Kerana itu Aku balas kebaikannya itu, sehingga pada waktu dia datang menghadap-Ku, tidak ada lagi kebaikan sedikitpun yang dibawanya. Dan Aku akan tempatkan ia pada neraka yang paling bawah!.

Sementara raja yang baik itu pernah berbuat salah kepada-Ku, kerana itu Aku hukum dia dengan menyembunyikan ikan-ikan itu, sehingga nanti dia akan datang menghadap-Ku dengan seluruh kebaikannya tanpa ada sedikit pun dosa padanya, kerana hukuman atas dosanya telah Ku tunaikan seluruhnya di dunia!"

Kita dapat mengambil beberapa pelajaran dari kisah ini.

Pelajaran pertama adalah:
Ada kesalahan yang hukumannya langsung ditunaikan Allah di dunia ini juga, sehingga dengan demikian di akhirat nanti dosa itu tidak diperhitungkan- Nya lagi. Keyakinan hal ini dapat menguatkan iman kita apabila sedang tertimpa musibah.

Pelajaran kedua adalah:
Apabila kita tidak pernah tertimpa musibah, jangan terlena. Jangan-jangan Allah menghabiskan tabungan kebaikan kita. Keyakinan akan hal ini dapat menjaga kita untuk tidak terbuai dengan lazatnya kenikmatan duniawi sehingga melupakan urusan ukhrowi.

Pelajaran ketiga adalah:
Musibah yang menimpa seseorang belum tentu kerana orang itu telah berbuat keburukan. Keyakinan ini akan dapat mencegah kita untuk tidak berprasangka buruk menyalahkannya, justeru yang timbul adalah keinginan untuk membantu meringankan penderitaannya.

Pelajaran keempat adalah:
Siapa yang tahu maksud Allah?

Wallahu'alam.

29 August 2009

BERNAS di selamatkan, siapa yang melingkupkan nya ?

http://www.bharian.com.my/Saturday/BeritaUtama/20090828234714/mainpix
KERATAN akhbar Berita Harian pada 27 Julai lalu.

Syarikat tempatan, Tradewinds beli saham daripada firma Hong Kong

KUALA LUMPUR: Syarikat perladangan dan produk pertanian tempatan, Tradewinds (M) Bhd semalam mengumumkan cadangan membeli semua saham yang dimiliki firma pelaburan Hong Kong, Wang Tak Co Ltd dalam PadiBeras Nasional Bhd (Bernas).

Pembelian 148.281 juta saham atau 31.52 peratus pada harga RM2.08 sesaham bernilai RM308.425 juta itu akan dibuat secara tunai.

Tradewinds dalam kenyataannya kepada Bursa Malaysia turut mengumumkan cadangan membeli sejumlah 104.599 juta saham atau 22.24 peratus pegangan bernilai RM217.567 juta pada harga RM2.08 sesaham Bernas daripada Gandingan Bersepadu Sdn Bhd (GBSB).

Pembelian daripada GBSB adalah selaras dengan pelaksanaan 'dividends-in-specie' saham Bernas yang dimiliki Budaya Generasi (M) Sdn Bhd (BGSB), iaitu anak syarikat GBSB.

Jika cadangan itu dimuktamadkan, Tradewinds akan memiliki 252.88 juta saham atau 53.76 peratus pegangan dalam syarikat monopoli pengedaran beras nasional berkenaan, sekali gus mengembalikan pegangan dalam syarikat strategik negara kepada pelabur tempatan.

Dalam kenyataan itu juga, Maybank Investment Bank Bhd yang mewakili Lembaga Pengarah Tradewinds berkata, syarikat berkenaan semalam sudah memeterai perjanjian penjualan saham secara bersyarat dengan Wang Tak dan GBSB.

GBSB, katanya, adalah pihak yang bertindak secara bersama (PAC) dengan Tradewinds untuk menjayakan langkah pengambilalihan pegangan dalam Bernas.

"GBSB adalah PAC kepada Tradewinds selaras dengan Kod Pengambilalihan dan Penggabungan Malaysia 1998. Apabila cadangan pembelian saham itu dimuktamadkan, Tradewinds dan GBSB secara keseluruhannya memiliki 53.76 peratus saham Bernas.

"Sekiranya tiada halangan, cadangan itu dijangka dapat dimuktamadkan menjelang suku keempat tahun ini," kata kenyataan itu.

Cadangan pembelian semula pegangan yang dimiliki firma asing dalam Bernas itu dibuat sebulan selepas Berita Harian mendedahkan sebuah syarikat pelaburan berpangkalan di Hong Kong, Wang Tak muncul pemegang saham tunggal terbesar dalam Bernas.

Pada 27 Julai lalu, berdasarkan pengumuman urus niaga pemegang saham utama Bernas di Bursa Malaysia, Berita Harian melaporkan bahawa Wang Tak sudah menguasai 147.51 juta saham atau 31.36 peratus daripada keseluruhan 470.402 juta saham Bernas.

Peratusan itu mengatasi pemegang saham tunggal terbesar Bernas sebelum itu, iaitu Budaya Generasi (M) Sdn Bhd yang hanya menguasai 144.83 juta saham atau 30.79 peratus. - www.bharian.com.my

aku cuma nak kata:
Ni siapa punya kerja sampai jadi macam ni ?..Dulu elok elok Lembaga Padi dan Beras Negera (LPN), gatal swastakan menjadi BERNAS. Nasib baik boleh diselamatkan. Nanti bila dah selamat, ada lah balik tangan tangan jahanam yang melingkupkan nya semula.

Ni bukan UMNO/BN punya kerja ke?. Aku pun tak pasti lah, tapi dah 52 tahun tak ada orang lain perintah Malaysia ini kecuali Umno/BN.
Sekarang ini, siapa kah yang ada ciri-ciri pengkhianat negara ?... sendiri mau ingat laaa....

Maklumat untuk mengetahui lebih lanjut pasal BERNAS sila klik http://ms.wikipedia.org


Sekian

Photobucket

28 August 2009

Tan Sri Azizan Ariffin-Panglima angkatan Tentera Malaysia yang baru


Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin

Buat pertama kali dalam sejarah seorang Panglima Tentera Udara akan jadi Panglima angkatan Tentera.

Ini bila Panglima Tentera Udara Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin akan dilantik ke jawatan itu bagi menggantikan Jeneral Tan Sri Abdul Aziz Zainal berkuatkuasa 1 Sept.

Hal ini diumumkan oleh Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi pada wartawan selepas satu majlis di Kementerian Pertahanan Jumaat.Beliau memberitahu Majlis Angkatan Tentera (MAT) yang bersidang semalam sebulat suara melantik Azizan, 56, bagi mengambil alih tugas Abdul Aziz yang akan bersara kelak.

Menurut Zahid Panglima Operasi Udara Lt Jen Datuk Rodzali Daud akan dilantik menjadi Panglima Tentera Udara yang baru manakala Ketua Staf Markas ATM Left Jen Datuk Shahron Ibrahim dinaikkan menjadi Timbalan Panglima Tentera Udara. - www.agendadaily.com


27 August 2009

Skandal seks: Chua Soi Lek dipecat Majlis Presiden MCA

Majlis Presiden MCA lewat malam tadi memecat Timbalan Presidennya Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berhubung skandal seks yang dihadapi bekas menteri itu awal tahun lalu.

Keputusan itu dicapai setelah ia bermesyuarat selama beberapa jam sejak 9 malam tadi susulan syor yang dikemukakan oleh jawatankuasa disiplin yang menyiasat kes itu awal bulan ini.

Presiden MCA Datuk Seri Ong Tee Keat berkata beliau sendiri akan memaklumkan keputusan yang dibuat "dengan berat hati" dan "kolektif" itu kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, selaku pengerusi BN.

Dalam sidang media di Wisma MCA kira-kira tiga jam sebelum keputusan itu dicapai, Dr Chua memaklumkan beliau dikehendaki keluar mesyuarat majlis tersebut kerana ia ingin memutuskan tindakan terhadapnya. - malaysiakini.com

aku cuma nak kata:
Err... may i join your party ?


Aku amat hairan bagaimana beliau masih boleh 'bernyawa' dalam MCA sehingga lah dipecat. Pemecatan beliau yang sebenar pun mungkin bukan sebab Skandal seks tetapi sebab mengancam kedudukan orang orang yang berkepentingan dalam MCA. Skandal seks beliau pun adalah perangkap yang dipasang untuk menjatuhkan beliau dan apabila beliau tidak jatuh jugak, maka cara 'pecat' terpaksa digunakan.

Selepas dia ni kena pecat, kemana kah halatuju nya ?. Adakah beliau akan bersara terus dari politik ? atau akan cuba nasib menyertai parti lain. Adakah parti lain yang sanggup terima seorang pemimpin yang mempunyai salahlaku moral yang amat teruk ?. Aku harap tidak ada parti dalam Pakatan Rakyat menerima beliau....., kalau terima jugak, aku rasa bukan sahaja MCA yang akan bergolak akibat pemecatan beliau, Pakatan Rakyat pun sama turut bergolak nanti.


Sekian.


Orang Kurang Upaya (OKU) pertama dilantik Senator kembali ke Rahmatullah

http://thestar.com.my/archives/2007/12/18/nation/latestprofismailsenatori.JPG
Allahyarham semasa mengangkat sumpah di Dewan Negara

KUALA LUMPUR, 27 OGOS: Senator Prof Datuk Dr Ismail Salleh telah meninggal dunia dalam penerbangan di Singapura.

Beliau merupakan Senator dari kalangan Orang Kurang Upaya (OKU) dan cacat penglihatan pertama yang dilantik.

Arwah yang merupakan bapa kepada enam orang anak, pernah menyandang tugas selaku Ketua Pegawai Eksekutif Twintech Holdings dan Naib Canselor Universiti Kolej Antarabangsa Teknologi Twintech.

Beliau dilahirkan di Pasir Mas Kelantan pada 1947 dan pernah mendapat pelbagai anugerah atas kecemerlangannya di bidang pengajian antaranya anugerah Guiness Book of Record sebagai orang cacat penglihatan pertama di dunia mendapat Doktor Falsafah.

Beliau pernah melanjutkan pelajaran di University Illinois pada 1973 dan memulakan tugasnya sebagai pensyarah Jabatan Ekonomi Analisa Universiti Kebangsaan Malaysia sekembalinya ke tanahair. - www.harakahdaily.net

Aku cuma nak kata:

Dr. Ismail telah menghembuskan nafas terakhir jam 3:50am dalam penerbangan dari Beijing ke Kuala Lumpur, transit melalui Singapura. Jenazah Allahyarham masih lagi berada di Singapura dan dijangkakan akan dibawa ke Kajang, Selangor untuk disemadikan sejurus pihak berkuasa selesai dengan proses biasa.

Beliau adalah seorang tokoh akedemik, aktivis ekonomi orang melayu dan pejuang orang kurang upaya. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham.


Al-Fatihah untuk beliau.....

Photobucket

26 August 2009

Dr Hatta Ramli tidak bersalah, Mahkamah arah Polis bayar gantirugi


Dr.Hatta (baju koyak) semasa demo ISA pada 1 Ogos 2009

KUANTAN, 26 Ogos: Mahkamah Tinggi Kuantan sekali lagi mengesahkan tangkapan kerana mengadakan ceramah di rumah persendirian adalah salah dan bertentangan dengan undang-undang. Untuk itu, polis diminta membayar gantirugi kepada Dr. Hatta Ramli dan dua lagi yang menyaman polis kerananya.

Kes ini diputuskan oleh Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mariana Yahya di Mahkamah Tinggi Kuantan hari ini.

Dr. Hatta, Bendahari PAS Pusat dan dua lagi telah menyaman polis dan kerajaan kerana menangkap beliau serta dua lagi kerana mengadakan ceramah di Rompin, Pahang pada 10 Jun 2005 lalu. - Harakahdaily

Aku cuma nak kata:
Wah nampak nya seminggu dua ini musim pemimpin Pakatan Rakyat menang saman di mahkamah. Minggu lepas mahkamah mengarahkan Berita Harian membayar RM150,000 Datuk Mahfuz Omar. Hari ini Dr.Hatta pula dapat gantirugi.

Aku berpendapat, Polis tahu apa yang mereka buat itu tak betul dan menyalahi undang undang yang sepatut nya mereka pertahankan, tetapi atas arahan orang politik BN, pihak Polis terpaksa mengikut demi untuk menjaga periuk nasi masing masing.


Walaupun pihak mereka tahu kemungkinan besar akan disaman, tetapi dalam congak benak fikiran mereka beranggapan sekurang kurang nya dapat menakut nakutkan kepada sesiapa yang nak menganjur atau menyertai ceramah pembangkang.


Tahniah dan Syabas !

Photobucket

25 August 2009

TAHNIAH ! - PAS/PR kekal kan kerusi DUN Permatang Pasir


TAHNIAH !. Calon PAS Salleh Man yang mendapat 9618 undi, menang dengan majoriti 4551 undi sekaligus mengalahkan calon Umno/BN Rohaizat Othman yang hanya mendapat 5067 undi. Satu kemenangan yang bergaya dan boleh dibanggakan selepas PAS menang tipis di Manik Urai tempohari.

Apa yang pasti, serangan bertubi tubi Umno/BN keatas Tuan Guru Nik Abdul Aziz gagal membawa sebarang munafaat kepada Umno/BN dan tidak membawa sebarang implikasi kepada PAS/PR. Walaupun majoriti berkurang, itu memang telah dijangka memandangkan hari mengundi adalah hari bekerja dan dalam bulan ramadhan pula. Kalau undi calon PAS merosot, undi calon Umno/BN pun merosot juga.

Satu lagi yang perlu dilihat dan diambil kira ialah kemenangan besar ini adalah dalam keadaan dikekang dengan peraturan yang bukan bukan yang sengaja dibuat oleh SPR untuk menyusahkan PAS/PR tetapi memberi kelebihan kepada Umno/BN, apatah lagi peraturan itu hanya diberitahu disaat saat akhir sebelum hari mengundi. Peraturan peraturan ini hanya wujud setelah Umno/BN kelihatan lemah dan tidak mendapat sokongan sebilangan besar rakyat. Semasa Umno/BN kuat dan gagah dulu, SPR tak sibuk pun nak pinda atau ketatkan peraturan.

Kesimpulan nya, Umno/BN sudah kalah 7 kali dan cuma menang sekali di Batang Ai sahaja. Kalau lawan bola, secara kebiasaannya apabila kalah berterusan menandakan bahawa Umno/BN berpotensi besar untuk kalah dalam permainan keseluruhan iaitu pilihanraya umum ke-13 kelak.

Tahniah sekali lagi
Photobucket

PRK Permatang Pasir: Pemuda Umno paling awal langgar peraturan SPR

http://prkn11penang.pas.org.my/images/stories/berita_terkini/kesatriapemuda.jpg

Ditulis oleh Te@M I.T
TUESDAY, 25 AUGUST 2009


PERMATANG PASIR, 25 Ogos - Sejak awal pagi hari mengundi lagi, Pemuda Umno-BN hari ini sebagai individu pemula yang melanggar peraturan pilihanraya yang ditetapkan oleh SPR.

"BN-Umno lah yang memulakan bangsal panas dan kaunter semakan pemilih ni,

"Penyokong Umno juga dilaporkan memakai unifom rasmi parti BN yang membawa lambang Umno," jelas petugas Pakatan Rakyat, Zakaria Abd Rahman yang berada di UPU Cross Street.

Sepanjang pemantauan, wartawan TE@M IT mendapati terdapat 3 buah bangsal panas Umno di dirikan sekitar Bukit Indera Muda yang berhampiran pusat pembuangan undi di Sek. Keb. Bukit Indera Muda.

Malah tegahan Penegerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Yusuf yang melarang memasang logo, lambang dan bendera pada kenderaan... sama ada yang kecil ataupun besar, tidak

Selain dari melanggar peraturan membina bangsal panas mereka juga dilihat telah melanggar beberapa lagi peraturan yang ditetapkan SPR dengan memakai pakaian parti secara berunifom antaranya:

1. T-shirt Merah yang bertuliskan perkataan UMNO
2. T-shirt biru tua yang bertulis Kesatria Pemuda UMNO Malaysia
3. T-shirt Kuning yang bertulis Pemuda UMNO Kepala batas
4. T-shirt Merah jambu yang bertuliskan Puteri UMNO

Keempat-empat jenis pemakaian t-shirt ini membuktikan UMNO dan BN melanggar peraturan yang telah dicipta oleh mereka sendiri.

http://prkn11penang.pas.org.my/images/stories/berita_terkini/bn1.jpg

Apa yang jelas sekarang ini, BN-Umno lah yang mula-mula cuba melanggar keputusan SPR, namun tiada pula tindakan dari pihak berkuasa dikenakan kepada mereka. Ini menunjukkan seolah-olah SPR tidak menggunakan kuasa dengan sewajarnya.

Usaha suruhanjaya itu untuk mengawal perbuatan berkempen sebaik sahaja tempoh berkempen rasmi berakhir 12 tengah malam tadi dilihat gagal diuruskan sebaiknya.

Bukti-bukti ini akan didedahkan dari masa ke semasa untuk paparan umum.- http://prkn11penang.pas.org.my
Photobucket

SPR buat peraturan, oleh sebab BN yang langgar, peraturan dimansuhkan




Ditulis oleh Te@M I.T

TUESDAY, 25 AUGUST 2009


PERMATANG PASIR, 25 Ogos - Pusat-pusat pembuangan undi hari ini telah bermula seawal jam 8.00 pagi tadi. Kelihatan perayu-perayu undi bagi kedua-dua parti mula merayu undi untuk memenangkan calon masing-masing.

Semalam Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) cuba bertegas untuk mengambil tindakan bagi mana-mana parti yang melanggar enam peraturan baru yang telah di kuatkuasakan. Antara 6 peraturan baru yang dikuatkuasakan ialah dilarang merayu undi dan memakai, memegang atau membawa kain, bahan hiasan, botol atau payung yang tertera logo atau parti.

Walaubagaimanapun arahan dan penegasan tersebut umpama tidak relevan apabila masih kelihatan perayu-perayu undi dari kedua-dua parti. Bendera-bendera UMNO dan PAS masih dikibarkan untuk menarik perhatian pengundi-pengundi di Permatang Pasir.

Mahfuz ketika dihubungi berkata, "Ini menunjukkan sifat SPR yang "flip flop", hanya bertegas kepada pembangkang tapi tidak dapat mengambil tindakan apabila Barisan Nasional sendiri melanggar peraturan yang telah di buat."

"Ini juga bukti bahawa SPR itu ditunggangi oleh Barisan Nasional," tambah beliau yang kini berada di Kampung Pelek.

Menurut Mahfuz, berbagai perkara telah berlaku yang menunjukkan SPR ini ditunggangi oleh BN. Sebagai contoh beberapa peraturan yang cuba di kuat kuasakan SPR sebelum ini tapi akhirnya di mansuhkan ialah peraturan pelekat kenderaan SPR, dakwat kekal dan setem yang mesti ada pada borang calon.

Kesemua peraturan-peraturan ini akhirnya dibatalkan selepas Barisan Nasional melanggar peraturan tersebut, selarnya. - http://prkn11penang.pas.org.my

Photobucket

24 August 2009

Athens' ring of fire: Thousands of people evacuated and state of emergency called

By Mail Foreign Service
4:37 PM on 24th August 2009


Exhausted firefighters in Greece were today battling the wildfires that continue to sweep through the Greek capital for the fourth day running.

All day long more than 10 water-dropping planes and helicopters have been swooping over flames near populated areas to take advantage of a slight lull in the winds.

At the Saint Ephrem Monastery near Nea Makri, north of Athense lderly nuns were evacuated from its threatened convent and the remains of Saint Ephrem were removed to a safer location.

For the fourth straight day,firefighters battled around the clock to try and contain massive blazes north of Athens.

To their relief, more water-dropping planes and firefighting help arrived from other European nations.

In Nea Makri, south of Marathon, local authorities said a blaze stretching for 2.5 miles was tearing down a hillside toward some houses.

Six major fires were burning across Greece, including blazes on the islands of Evia and Skyros in the Aegean Sea and Zakynthos in the west.

...
A man talks on the phone as a fire rages through a house behind him, left, while a holidaymaker sunbathes as a helicopter collects sea water to try and battle the fires


Volunteers battle to extinguish a burning field in Pikermi, a residential area in eastern Athens today


A plane drops water as firefighters try to extinguish a burning forest in Dioni, east of Athens


Locals battle with the fire in Pendeli, a suburb of Athens as firefighters and local residents waged a titanic effort to contain a massive fire in Athens' eastern suburbs that scorched a 20-mile swathe through one of the Greek capital's last forests

"There are some signs of optimism but no letting up of the firefighting effort. We have a chance to contain this nightmare that has burned the city's main forest area," Athens regional governor Yiannis Sgouros said.

"After this, we will assess the extent of this catastrophe - how many homes were destroyed, and how much damage was done."

At Nea Makri, a blaze was tearing down a hillside toward houses, and a dozen nuns were rescued from a nearby Christian Orthodox convent threatened by fire. Volunteers, clutching branches and with water-soaked towels wrapped around their necks, beat back the flames as the evacuation took place.

Elsewhere, residents defended homes, soaking their front yards with garden hoses and buckets of water.
Fires continued to threaten the ancient fortress town of Rhamnus, home to two 2,500-year-old temples.

Prime Minister Costas Karamanlis toured the affected area on Sunday, amid criticism of his government's response to the emergency.

The mayor of Marathon, Spyros Zagaris, was among several local leaders who accused the government of having no coherent plan to fight the fire.



Smoke hangs over the Ascroplis as the hills around Athens are dotted with raging wildfires


Ablaze: A huge forest fire burns in the Ntrafi suburb of Penteli mountain in Athens as separate wildfires dot the mountainside


Smoke hovers above Athens' northeast suburbs

The Greek government also faced severe criticism for its fire-fighting abilities in 2007, when fires ravaged southern areas of the country, killing 76 people.

Thousands of people fled the fire-striken areas over the weekend, many on foot because fires closed nearby roads. But government spokesman Evangelos Antonaros said the number of people involved in state-organized evacuations was "limited" and most have now returned to their homes.

Antonaros on Monday defended the government's response.

"A massive effort is underway to contain these fires," Antonaros said. "From the first moment, (we had) the presence of personnel on a large scale."

Up to 2,000 firefighters, soldiers and volunteers are involved in fighting fires stretching more than 30 miles (50 kilometers) northeast of Athens. Aircraft have been sent from France, Italy and Cyprus, with more help expected from other countries.

Fires raged, meanwhile, at the coastal town of Nea Makri and nearby Marathon - site of one of ancient history's most famous battlegrounds - to the northeast of the capital, and at Vilia to the northwest.

At Nea Makri, a blaze was tearing down a hillside toward houses, and a dozen nuns were rescued from a nearby Christian Orthodox convent threatened by fire. Volunteers, clutching branches and with water-soaked towels wrapped around their necks, beat back the flames as the evacuation took place.

Elsewhere, residents defended homes, soaking their front yards with garden hoses and buckets of water.

Fires continued to threaten the ancient fortress town of Rhamnus, home to two 2,500-year-old temples.

Over the weekend, authorities evacuated two large children's hospitals as well as campsites and villages in an outlying suburb of the capital.

Officials have not said what started the fires - the worst since 2007. Hundreds of forest blazes plague Greece every summer and many are set intentionally - often by unscrupulous land developers or animal farmers seeking to expand their grazing land.

...
Firefighting helicopters today take advantage of a lull in the strength of the wind to try to douse the wildfires

Authorities evacuated two large children's hospitals, campsites and homes in villages and outlying suburbs threatened by blazes that scattered ash across the city. The flames approached a large monastery on Mt. Penteli.

Deputy Fire Chief Stelios Stefanidis said no casualties had been reported as of early Sunday, despite overnight evacuations of hundreds of hillside homes.

The fires, which started late Friday, were reported in an area more than 25 miles wide.

Some of the threatened areas were in the vicinity of the town of Marathon, from which the modern long-distance foot race takes its name.

Municipal officials in that area said the fire was threatening the archaeological site of Rhamnus, home to two 2,500-year-old temples.

Elsewhere in Greece, serious fires were reported on the islands of Evia and Skyros in the Aegean Sea and Zakynthos in the west. Another large fire that started Saturday in the town of Plataea, 63 kilometers (40 miles) northwest of Athens, was spreading unchecked in western Attica.

A total of 83 fires have broken out across Greece since 6 a.m. Saturday, fire brigade spokesman Kapakis said.- www.dailymail.co.uk/news/worldnews


A volunteer tries to extinguish a forest fire in the village of Kato Souli, about 31 mile northwest of Athens

Photobucket

23 August 2009

PKR dikejutkan: ADUN Lunas keluar parti, PKR Bahagian Padang Serai bubar



Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan pakatan pembangkang menerima kejutan terbaru pagi Ahad, Ramadhan kedua apabila Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan Lunas yang juga Exco Kerajaan Negeri Kedah, Mohammad Radzhi Salleh ( kiri ) mengisytiharkan dirinya keluar parti dan menjadi ADUN Bebas. Radzhi yang merupakan ADUN daripada PKR dan memegang portfolio Exco Pelancongan dan Pembangunan Masyarakat Serta Sumber Tenaga Manusia dalam kerajaan negeri Kedah mengumumkan pendiriannya itu pada sidang media di Kuala Lumpur.

Mengenai jawatan Exco yang dipegangnnya itu, beliau berkata, beliau tidak meletakkan jawatan tersebut dan menganggap dirinya masih Exco dari parti Bebas. Ini kerana menurut beliau, perlantikannya dibuat oleh Sultan Kedah dan bukannya Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak yang hanya mencadangkan namanya kepada Tuanku. Bagaimanapun jelasnya, jika Sultan Kedah menitahkan beliau meletakkan jawatan, beliau akan patuh untuk berbuat demikian.

Ditanya kemungkinan selepas ini akan nada dakwaan beliau keluar PKR kerana ‘dibeli’ sebagaimana sering dilontarkan oleh pemimpin pembangkang, Radzhi menegaskan, beliau tidak menyertai mana-mana parti kerana tidak wujud soal dibeli dan tetap menjadi ADUN Bebas. Menejelaskan tindakannnya meninggalkan PKR, beliau berkata “PKR sudah lari dari perjuangan dan telah lama bersabar dengan karenah PKR…hari ini saya merasa lapang dada dan ringan kepala setelah umum keluar PKR. Beban ini telah terpendam lama dalam diri saya. Mereka sudah tidak peduli kepada perjuangan asal PKR” sambil menjelaskan beliau menjadi ahli PKR sejak tahun 1999

Sementara itu pada sidang media yang sama Pemangku Ketua Bahagian PKR Padang Serai, Jamaluddin Abu Hassan pula mengumumkan pembubaran PKR Bahagian berkenaan. DUN Lunas berada dalam Bahagian Padang Serai.

Menurut Jamaluddin, tindakan pembubaran PKR Bahagian Padang Serai mendapat sokongan semua jawatankuasa Bahagian parti itu.

“Kami mengambil tindakan ini kerana tidak lagi yakin dengan perjungan PKR yang telah lari dari matlamat penubuhan asalnya. Yang amat menyedihkan ialah PKR tidak lagi memperjuangkan kepentingan bangsa Melayu dan hanya mengutamakan kepentingan politik peribadi.

“Pimpinan atasan PKR hanya pandai bersandiwara dan mainkan permainan politik peribadi mereka sahaja,” ujar beliau.

Beliau turut mendakwa mempunyai rakaman perbualan telefon seseorang yang menyebutkan bahawa Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengarahkan Ahli Parlimen Padang Serai, N. Gobalakrishnan untuk membuat kekecohan pada hari penamaan calon bagi pilihan raya kecil DUN Permatang Pasir, Isnin lalu.

Dalam insiden berkenaan, Gobalakrishnan mencabar arahan polis dan dalam kekecohan yang berlaku dia telah menampar seorang anggota polis. Lakonan Gobalakrishnan tidak berakhir di situ kerana mendakwa cedera parah dan terpaksa menerima rawatan di hospital Bukit Mertajam. Gobalakrishnan dihadapkan ke mahkamah majistret sehari kemudian atas dakwaan menghalng tugas penjawat awam.
- www.agendadaily.com

Aku cuma nak kata:
PKR selalu buat kejutan dan sekali sekala PKR pulak dikejutkan. Memang lah pengisytiharan keluar parti ini memberi tamparan kepada PKR. Namun begitu adalah lebih baik beliau keluar daripada menjadi duri dalam daging kepada PKR khas nya dan PR am nya.
Dipersilakan untuk pergi....... supaya yang tinggal dalam PKR nanti bukan lagi musang UMNO/BN yang berbulukan ayam PKR/PR. Bagi aku proses sebegini akan berterusan dalam PKR. Bukan kah ramai ahli PKR adalah bekas ahli atau penyokong UMNO ?.

Dalam isu seperti ini, nampak nya PAS dan DAP lebih konsisten

Sekian

Photobucket

22 August 2009

PRK Permatang Pasir: Poster kempen BN - Semua nya BN yang buat



Salah satu poster kempen BN di Permatang Pasir. Yang buat aku pelik poster kempen BN ini menggunakan latarbelakang warna hijau yang mana setahu aku UMNO/BN amat alergik dengan warna hijau. Tulisan dan ayat dalam poster pula, pada pendapat aku cuba merendah rendah kan tahap pemikiran aku. Orang lain tak tahu lah....

- Masjid, Surau di bina BN
- Jalan , jambatan di bina BN
- Sekolah , klinik di bina BN
- Pasar, Balairaya dibina BN
- Bekalan Elektrik, Air dibina BN
- Kilang untuk bekerja di bina BN

Saja nak tanya soalan bodoh pada pemimpin BN. Semua benda benda tu dibina menggunakan duit yuran ahli ahli UMNO/BN ke?. Kalau dibina menggunakan duit UMNO/BN, aku pun tak ingin nak gunakan.

Bukan kah semua kemudahan itu dibina menggunakan duit yang dikutip dari rakyat dalam bentuk berbagai jenis cukai, bayaran denda, saman, duti setem dan macam macam lagi. Semua duit itu dikutip dari rakyat tanpa mengira parti. Orang UMNO, MIC, MCA, PKR, PAS dan apa jugak parti hatta yang tak berparti pun, semua nya kena bayar. BN sebagai kerajaan yang memerintah hanya menguruskan duit duit yang dikutip itu sahaja. Jangan nak perasan mengatakan duit itu BN yang punya.

Kemudian, setelah kemudahan disediakan oleh BN dengan menggunakan duit yang dikutip dari rakyat, apakah kemudahan itu 'FREE' atau tak payah bayar. Secara jujur nya boleh kata kan semua nya kita kena bayar. Kalau tak bayar secara 'direct', secara 'indirect' kita kena jugak. Bil letrik, bil air, yuran sekolah, tol dan sebagai nya tak payah bayar ke?.

Lagi satu, mengapa suka sangat guna istilah 'anak emas'. Bila guna istilah itu, secara automatik kawasan lain adalah anak tiri, anak angkat atau anak pungut.

Kalau antara anak anak kita, ada seorang yang kita layan sebagai 'anak emas', bagaimana perasaan yang lain?.

Photobucket

21 August 2009

Siapa sebenar yang SELEWENG ?. Tuan Guru Nik Aziz atau Dato’ Seri Haji Harussani

Oleh: mohdnoorawang


Syabas Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat menteri besar Kelantan merangkap mursyidun am PAS kerana setiap tuturkata Tuan Guru menjadi perhatian umno serta mufti dan majlis fatwa kebangsan Malaysia

Tuan Guru dituduh SELEWENG oleh media pro kerajaan umno dan barisan nasional. Mufti Perak mengecam kenyataan tanpa merujuk kepada Tuan Guru dan mendengar tuturkata yang sebenar, hanya merujuk kepada apa yabg dipaparkan dalam akhbar.

Hebat sungguh fikiran tuan mufti perak yang satu ketika dulu heboh dengan isu murtad. Namun isu murtad menjadi sejuk dan tidak ada tindakan yang diambil oleh kerajaan,.

Majlis fatwa kebangsaan lantas mengeluarkan fatwa kenyataan yang dipaparkan dalam media cetak yang pro kerajaan Tuan Guru Nik Aziz SELEWENG. Mengapa tidak dipanggil Tuan Guru untuk disoalselidik kenyataan.

Begitu cepat sekali majlis fatwa membuat keputusan menghukum Tuan Guru Nik Aziz. Jelas mufti perak dan majlis fatwa kebangsaan kaki seleweng dan pembodek kerajaan umno dan barisan nasional.

Kami ajukan kesah Tun Mahahir satu waktu dulu menghina Nabi Muhammmad saw. Malah pemimpin umno mempersendakan hukum hudud. Tiada pun mufti perak buat kenyataan seleweng atau tidak seleweng. Begitu juga tiada majlis fatwa kebangsaan membuat kenyataan sipolan yang menghina dan mempermainkan hukum Allah.

Begitu juga dengan kesah ISLAM HADARI tiada pun mufti dan majlis fatwa kebangsaan mengeluarkan kenyataan islam hadari yang dibuat oleh umno dan barisan nasional menyeleweng. Kerana sepakt cerdik pandai islam, islam hadari yang dicpta oleh umno adalah menyeleweng.

Akhir zaman terlalu ramai syaitan syaitan bisu, HANYA penting perut dan pangkat serta kedudukkan. Maka berduyung duyun orang yang pandai dan belajar ugama menjadi pembodek kerajaan. Kisah ini banyak terjadi semasa kerajaan mauwiah - www.tranungkite.net


Klik gambar untuk paparan lebih jelas

Aku cuma nak kata:

Apabila Konsert Jom Heboh TV3 di adakan di TLDM Lumut yang berlangsung selama dua hari (25-26 April 2009) secara jelas telah melanggar keputusan yang telah ditetapkan oleh Majlis Mufti-Mufti Malaysia pada 30 Julai 2004. Majlis Mufti melalui Dato’ Seri Haji Harussani telah memutuskan bahawa program tersebut adalah “haram” kerana ia jelas melalaikan dan menggalakkan maksiat dikalangan golongan muda.

Konsert tersebut sudah pasti mendapat persetujuan kerajaan Negeri yang diterajui oleh UMNO/BN dan dipimpin oleh Dr Zambry Abdul Kadir. Semasa Perak diterajui Pakatan Rakyat, konsert tersebut tidak diadakan.

Masaalah nya ialah kenapa Mufti Perak sendiri iaitu Dato’ Seri Haji Harussani Zakaria diam membisu seribu bahasa. Tidak ada sebarang komen atau ulasan pun yang keluar dari mulut beliau sedang kan fatwa itu beliau sendiri yang umum kan. Cuba kalau Pakatan Rakyat yang luluskan konsert tersebut, rasa aku mahu berbakul bakul dalil yang akan beliau keluarkan.

Sekian.

Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubaraq 1430 H



Ramadhan datang lagi. Esok kita akan mula berpuasa. Malam ini pun sudah mula bertarawikh. Bulan Ramadhan yang ditunggu tunggu untuk mereka yang suka kepada bulan ini kerana dibulan yang mulia ini segala macam bonus akhirat menanti untuk diraih. Kepada yang phobia dan tidak suka kepada bulan Ramadhan, masa ini lah penyakit gastrik dijadikan alasan. Kedai makan atau restoran cina jadi sasaran. Kalau kedai mamak nanti senang kena serbu. Tak pasal pasal naik 'kereta jenazah'. Kalau yang kena tangkap tu bujang, tak ada lah malu sangat, tapi kalau dah tua ganyut dan bercucu pula, dimana nak letak muka?. Bagi yang perempuan, uzur memanjang aje lah alasan nya.

Syukur kepada Allah SWT kerana memanjangkan umur aku dan kita semua, maka dapat lah kita sekali lagi menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan Al-Mubarak ini. Aku berkata begini kerana ada diantara sahabat handai dan rakan taulan yang ada bersama pada Ramadhan tahun lepas telah pun kembali ke Rahmatullah dan tidak dapat bersama pada Ramadhan tahun ini. Mungkin Ramadhan tahun hadapan giliran aku atau antara kita pulak yang tak ada.......

Selamat menyambut kedatangan Ramadhan kepada semua muslimin dan muslimat di mana saja berada. Semoga dengan kesempatan yang kita perolehi ini akan digunakan sebaik mungkin untuk melipatgandakan amalan kita.

20 August 2009

Berita Harian diarah bayar gantirugi RM150 ribu kepada Mahfuz Omar

KUALA LUMPUR, 19 Ogos: Mahkamah Tinggi hari ini memutuskan syarikat The New Straits Times Press (Malaysia) Berhad melalui akhbar Berita Harian membayar gantirugi sebanyak RM150 ribu kepada Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar berikutan laporan mereka sebelum ini berkaitan dakwaan Mahfuz mengajak seorang menteri bertumbuk dalam parlimen.

Pada sidang media di pejabat Harakah siang atdi, Mahfuz memberitahu keputusan tersebut telah membersihkan dirinya dari fitnah ekoran laporan akhbar itu.

"Saya bersyukur kes ini memihak kepada saya, namun bukan soal jumlah dan nilai wang itu, tetapi yang lebih penting bagi saya adalah nama saya dapat dibersihkan daripada tanggapan negatif yang terkesan dari laporan Berita harian ini," ujarnya pada sidang media tersebut.

Turut hadir sama peguam mewakilinya, Mohamed Hanipa Maidin yang juga Pengerusi Lajnah Undang-undang dan Guaman PAS.

Kes itu mula didengar di Mahkamah Tinggi Sivil, Jalan Duta selepas Pilihanraya umum Mac tahun lalu dan mendapat keputusannya hari ini yang dibuat di Mahkamah Tinggi Shah Alam pagi tadi oleh Pesuruhjaya Kehakiman, Tuan Mohd Yazid Mustafa

Mahfuz menamakan Dato' Ahmad Rejal Arbee dan NSTP Press Berhad sebagai defendan yang diwakili peguam Nad Segaram.

Saman fitnah Mahfuz itu dibuat ekoran laporan muka hadapan akhbar Berita Harian, 9 November 2000 bertajuk "Mahfuz ajak wakil BN bertumbuk".

Insiden itu berlaku ketika Mahfuz yang pada ketika itu Ahli Parlimen Pokok Sena sedang membentangkan usul tergempar di Dewan Rakyat berhubung keganasan polis dalam menyuraikan himpunan rakyat di Lebuh Raya Kesas berhampiran Jalan Kebun, Klang.

"Berita Harian melaporkan Mahfuz mengajak Ahli Parlimen Tampin, Dato' Shaziman Abu Mansor untuk bertumbuk di luar Dewan sedangkan beliau sebenarnya hanya menjawab cabaran Shaziman."

"Insiden itu direkodkan di dalam handsard Parlimen dan bukti menunjukkan Shaziman yang memulakan cabaran sehingga menuding jari sebagai mengajak Mahfuz keluar dewan namun ditenangkan oleh seorang penyokong kerajaan," jelas Hanipa.

Najib juga perlu bersih diri

ImageMahfuz pada sidang media sama menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak agar mengambil tindakan sama dengan mengemukakan saman kepada media yang telah mengaitkannya dengan kes pembunuhan wanita Monggolia, Altantuya Sharibuu dan juga kes rasuah pembelian kapal selam.

Ianya penting bagi membersihkan imej bukan sahaja diri Najib, malah rakyat dan negara secara keseluruhannya.

"saya kira Datuk Najib perlu mengambil tindakan undang-undang khususnya terhadap media luar negara bagi membersihkan nama baik dia dan lebih besar daripada itu adalah membersihkan nama baik rakyat dan Negara Malaysia. Sehingga hari ini saya tidak lihat Datuk Najib mengambil tindakan undang undang," tegasnya lagi.

Sebelum ini media antarabangsa antaranya akhbar Perancis, Liberation mendedahkan kaitan Najib dengan Altantuya. Bagaimanapun tiada sebarang penafian dibuat.

Isu itu juga telah menyebabkan nama Altantuya diharamkan dalam ceramah-ceramah kempen pilihanraya khususnya pada Pilihanraya Kecil Bukit Gantang.

Siar rakaman sebenar kenyataan Tok Guru

Berhubung hal sama, Mahfuz pada sidang media tadi juga turut menggesa media elektronik, khususnya Radio Televisyen Malaysia dan Media Prima menyiarkan rakaman video atau audio sebenar kenyataan Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berhubung isu "Ahli Umno tak masuk syurga."

Ini kerana katanya tiada sebarang rakaman sebenar disiarkan dalam berita stesyen tersebut dan hanya sekadar menunjukkan gambar Nik Aziz dan kenyataan yang ditafsir sendiri oleh wartawan mereka.

"Saya mintak RTM ataupun TV3 siarkan pertuturan, percakapan Tok Guru yang mengatakan ahli umno tak masuk syurga. Kalau betul ada, kita tengok tepat ke tak, kalau tidak mereka perlu bersedia berdepan tindakan mahkamah, kecuali mereka memohon maaf secara terbuka dan diulang-ulang dalam televisyen," ujarnya.

Utusan Malaysia sebelum ini pernah memohon maaf di atas kesilapan memutar belit kenyataan Nik Aziz berhubung cadangan kerajaan perpaduan yang pada waktu itu sedang hangat diperdebatkan yang disiarkan mereka pada 15 Jun 2009.

Kenyataan Nik Aziz dipetik sebagai "nasihat saya mesti didengar"sedangkan kenyataan sebenar adalah "nasihat saya tidak semestinya didengar". - Harakahdaily

Photobucket

18 August 2009

Pembayaran Imbuhan Pengarah Syarikat senaraian awam tinggi walau ekonomi meleset

KUALA LUMPUR - Syarikat senaraian awam masih membayar imbuhan yang tinggi kepada pengarahnya pada tahun lalu berbanding tahun sebelumnya meskipun berdepan dengan keadaan ekonomi yang sukar.

Majalah Malaysian Business dalam kaji selidik tahunannya mengenai 'Pembayaran Imbuhan Tertinggi Pengarah' yang dikeluarkan di sini semalam mendedahkan 50 syarikat utama di negara ini membuat pembayaran kepada pengarah sebanyak RM553 juta pada tahun 2008.

Katanya, pembayaran untuk 10 syarikat teratas sahaja hampir RM300 juta.

Bagaimanapun, sebahagian besar daripada jumlah berkenaan datangnya daripada pembayaran imbuhan oleh Genting Bhd. yang menjadi syarikat teratas dalam senarai berkenaan.

Syarikat itu membayar antara RM77.65 juta hingga RM77.7 juta untuk seorang pengarah.

Eksekutif tertinggi dalam senarai itu ialah Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Tan Sri Lim Kok Thay.

Tempat kedua syarikat yang membayar imbuhan tertinggi kepada pengarahnya ialah IOI Corporation Bhd. dengan catatan sebanyak RM45.16 juta.

SP Setia pula menduduki tempat keempat dengan membuat penambahan imbuhan kepada Pengarah Urusan Kumpulan, Tan Sri Liew Kee Sin sebanyak RM10.26 juta.

Pengerusi dan Pengasas Public Bank Bhd., Tan Sri Teh Hong Piow kembali dalam senarai pengarah yang menerima bayaran tinggi dengan menerima pakej imbuhan sebanyak RM6.96 juta manakala Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif bank berkenaan, Tan Sri Tay Ah Lek pula menerima imbuhan sebanyak RM5.15 juta.

Bumiputra-Commerce Holdings Bhd. pula mengurangkan pembayaran kepada pengarahnya daripada RM17.37 juta pada tahun 2007 kepada RM10.54 juta tahun lalu.

Imbuhan yang dibayar kepada Pengarah Utamanya, Datuk Seri Nazir Razak turun kepada RM5.13 juta daripada RM9.35 juta tahun sebelumnya.- Kosmo.com.my

klik gambar untuk paparan lebih jelas

Aku cuma nak kata:
Kalau macam Genting Bhd., Public Bank Bhd., SP Setia dan seumpama nya, lantak lah banyak mana Syarikat mereka nak bayar imbuhan sebab syarikat itu diasaskan dan dipunyai oleh mereka sendiri.

Yang jadi kemusykilan kepada yang mahu berfikir ialah bagaimana Syarikat yang dulu nya diasas atau ditubuhkan dengan dana awam seperti Bank Bumiputra, kemudian di telan oleh ular lidi menjadi Bank Bumiputra-Commerce dan sekarang CIMB.

Sekian.

Photobucket

PRK Permatang Pasir : PAS dapat bola tanggung.. SMASHHH lah apa lagi..

http://media1.malaysiakini.com/204/d16b1815b242ba29d8f2852ab6d6d52d.jpg

Barisan Nasional (BN) tidak akan menggunakan kaedah kempen berupa serangan peribadi dengan memburukkan calon lawan walaupun Pas sudah mengambil pendekatan sedemikian ke atas calon BN pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir kali ini.

Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, tindakan itu bukan menghairankan kerana pakatan pembangkang pastinya akan menggunakan apa sahaja taktik termasuk berupa tipu helah dan mengeluarkan fatwa-fatwa songsang.
Berita penuh di http://www.utusan.com.my/.

Aku cuma nak kata:

Ini bukan soal nak serang peribadi tetapi nak bagi tahu bahawa UMNO/BN cuba menipu rakyat terutama pengundi di Permatang Pasir tentang calun BN, Rohaizat Othman.

Tak kan lah kalau dah tahu calun pihak UMNO/BN itu memang bermasaalah dan cuba pula berbohong, maka pihak PAS/PR yang menjadi lawan UMNO/BN nak diam saja. Bukan kah mereka sedang bertanding dan berkempen.


Aku memang tak setuju kalau kempen memburuk calun seperti calun itu cacat ke, calun itu gemok ke, calun itu jalan kengkang ke atau paling tidak pun macam Tan Sri Muhyiddin pelekeh calun 'peraih ikan' di Manik Urai tempohari.


Dalam PRK Permatang Pasir, Rohaizat Othman calun BN sebenar nya melakukan salah laku dalam profession guaman nya. Kesalahan yang dilakukan itu melibatkan wang pemegang amanah Koperasi Pekebun Getah. Beliau telah dipecat dari Majlis Peguam. Prosiding pemecatannya dibuat di bawah Seksyen 103D Akta Akta Profession Guaman 1976. Seksyen tersebut melibatkan salah laku seseorang peguam. Sudah pasti lah ini bola tanggung untuk PAS membenam UMNO/BN.
PAS pun tak perlu tunggu lama untuk SMASHH.. lagi pun, bukan kah mereka ini sedang bertanding untuk merebut piala DUN Permatang Pasir.

OK lah !... Nak tanya Tan Sri Muhyiddin, kalau calun PAS yang dipecat dari majlis peguam yang jadi calun apakah Tan Sri tidak akan serang peribadi calun itu ?.... Tak berani lah aku nak potong jari !!!....


------------------------------------------------------------------------------------

Press Release: Clarification regarding Rohaizat Othman
Contributed by George Varughese
Tuesday, 18 August 2009 01:34pm
ImageIn response to inquiries from the media, we wish to clarify Rohaizat Othman's status as an advocate and solicitor.

The Advocates and Solicitors Disciplinary Board struck Rohaizat Othman off the Roll of Advocates and Solicitors on 7 March 2008 after he was found guilty of misconduct. The Disciplinary Board's decision arose from an investigation into the complaint lodged against Rohaizat Othman by the purchaser of a piece of real property. According to the complaint, Rohaizat Othman failed to refund almost RM 161,000 to the complainant after the transaction was aborted.

Rohaizat Othman appealed against the decision of the Disciplinary Board to the High Court, and the appeal was dismissed on 12 August 2009. He is therefore legally disqualified from practising as an advocate and solicitor.

The finding of misconduct is personal to Rohaizat Othman, as the Disciplinary Board would not hold a lawyer liable for the actions of his/her law partner(s).

George Varughese
Secretary
Malaysian Bar

18 August 2009

Photobucket

17 August 2009

PRK Permatang Pasir : Video YB Gobala dikerutung Polis sebelum ditahan kerana didakwa timbulkan kekecohan


Gambar oleh www.themalaysianinsider.com

Hari pertama kempen Pilihanraya Permatang Pasir, rakyat telah dapat menyaksikan kekasaran dan kezaliman Polis Malaysia terhadap rakyat negara ini.

Apatah lagi ianya berlaku ke atas seorang ahli Parlimen Padang Serai, N.Gobalakrishnan dimana pada hari ini, 1Malaysia menyaksikan perbuatan kejam Polis Malaysia yang tidak ada nilai kemanusiaan. 1Malaysia menyaksikan Gobala yang sendirian diasak oleh Polis yang ramai. 1Malaysia juga menyaksikan Polis merompak saku Gobala dengan mencuri dompetnya. 1Malaysia menyaksikan Polis menanggalkan seluar Gobala.

Apa jenayah yang Gobala lakukan? Besar sangatkah kesalahannya sehinga dia perlu di kasari sedemikian rupa sehingga perlu digari yang menyebabkan tangannya patah?

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin di dalam kenyataannya yang membela polis mungkin tidak menyaksikan kejadian itu tetapi hanya memperolehi maklumat dari pihak polis yang sepastinya telah diberikan gambaran kononnya Gobala itu bersalah.

Saksikan sendiri video di bawah ini untuk melihat sendiri provokasi dan kekasaran Polis Malaysia terhadap seorang anggota parlimen Malaysia serta pendustaan Ketua Polis Negeri Pulau Pinang Datuk Ayub Yaakob.- http://greenboc.blogspot.com




Komen aku:

Dalam buletin utama 8.00 mlm yang ditayang kan berulang kali ialah YB Gobala menampar salah seorang polis yang ramai ramai itu. Bagaimana YB Gobala di keronyok oleh polis polis yang ramai itu tidak pulak ditunjuk kan. Dalam video klip diatas, memang terang dan jelas bahawa pihak polis memang kurang ajar. Kalau dah dikerutung ramai ramai, gajah pun boleh mati.

Nampak gaya makin hari makin ramai lah orang semakin benci kepada pihak polis, walau pun tidak dinafikan bahawa kita memerlukan mereka sebenar nya. Sebab apa aku kata begitu ?. Dulu Khairy Jamaluddin lagi agresif tindak tanduk nya dan tak kurang juga dengan Hishammudin Tun Husein, tetapi pihak polis nak cuit pun tak berani.


Sekian




http://i104.photobucket.com/albums/m185/ronnieliutiankhiew/ijokhishamkhairy.jpg

Photobucket
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...