Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

02 September 2010

Petronas yang kena saman, Kerajaan pula yang mula demam

Oleh Ustaz Idris Ahmad

Parti Islam Se-Malaysia (PAS) dapat merasai ketakutan pemimpin BN selepas Kerajaan Kelantan nekad menyaman Petronas berhubung isu royalti minyak yang tidak dibayar kepada negeri itu. Ketakutan itu terserlah dalam kenyataan Pengerusi badan perhubungan Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed yang mengatakan keputusan menukar wang royalti kepada wang ehsan itu adalah atas khidmat nasihat peguam negara.

Nampak sangat BN tidak mahu bertanggungjawab, sedangkan yang membuat keputusan adalah Kabinet BN. Nasihat Peguam Negara itu kini sedang dicabar di Mahkamah, dan atas dasar apakah Peguam Negara tidak memberikan nasihat yang sama bagi pemberian royalti untuk negeri Sabah dan Sarawak.

Apa pula indikator nasihat yang diberikan oleh Peguam Negara untuk Kerajaan BN memulangkan wang royalti Terengganu selepas Hari Raya nanti. Kenapa ada nasihat yang 'double standard' dalam agenda pentadbiran Peguam Negara.

Apakah perundangan yang ditafsir oleh Peguam Negara sekarang dan dulu tidak sama. Adakah mereka membaca dokumen perjanjian Petroleum Kelantan dengan Petronas dan Akta berkenaan dengan cara yang berbeza.

Yang pasti, peraturan perjanjian dan akta itu tidak pernah berubah. Yang berubah adalah Kerajaan yang memerintah. Asalkan PAS memerintah sahaja, wang Royalti bertukar jadi wang ehsan. Itulah yang ada dalam kamus Umno-BN.

Bila Kerajaan BN tumbang di DUN negeri, muncul pula Kerajaan HARAM bernama Jabatan Pembangunan Persekutuan. Mana pula Akta dan peraturan yang mereka guna untuk wujudkan Jabatan ini.

PAS kini yakin yang isu saman royalti ini akan dimenangi oleh Kerajaan Kelantan yang diperintah PAS. Saman ini juga membuka mata rakyat dan menyampaikan kepada masyarakat dunia bahawa di Malaysia terdapat Kerajaan Persekutuan yang menzalimi rakyatnya lantaran dendam dan tidak tahan malu selepas tewas dalam Pilihanraya.

Ust. Idris Ahmad
Ketua Penerangan PAS Pusat



Aku cuma nak kata:
DS Mustapa ini pernah dengan angkuh mencabar kerajaan Negeri Kelantan supaya membawa kes tuntutan royalti ke mahkamah jika merasakan tindakan mereka itu betul. Jangan hanya menjaja kesana sini meraih simpati politik. Beliau juga kata kerajaan negeri tidak berani untuk berbuat demikian kerana mengetahui keadaan sebenar yang tidak mungkin berpihak kepada mereka.

Sekarang kerajaan Negeri Kelantan telah pun menyaman Petronas, tahu pulak dia berdaleh begitu begini.


Beliau juga menjelaskan kerajaan Pusat tidak dapat menyerahkan sepenuhnya wang ehsan (RM20 juta) itu untuk ditadbir sendiri oleh kerajaan Kelantan kerana khuatir wang ehsan itu akan disalah guna bagi tujuan lain. Begini lah rupa nya kalau orang yang hati perut nya memang cukup busuk.


OOOOO.....kalau bagi kat puak dia, gerenti tak seleweng ?. Apa punya menteri cakap macam orang tak pergi sekolah.


Satu lagi, semasa kempen pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai 6-14 Julai 2009, Tan Sri Muhyiddin berjanji bahawa Jemaah Menteri telah mengarahkan Petronas memberi penjelasan bagi membolehkan rakyat Kelantan memahami perkara sebenar dan tidak terpengaruh dengan kenyataan pemimpin PAS yang memutar belitkan isu royalti minyak ini (baca sini).

Untuk pengetahuan semua, sampai sekarang pun, satu kenyataan/penjelasan pun tak keluar dari Petronas berkaitan isu royalti. Tan Sri Muhyiddin menipu ke tidak?.... Jawab la.....Apasal tak jawab?
.......penipu la tuuuu............

Aku pun tak harap sangat kemenangan akan berpihak kepada Kerajaan Kelantan, apa tah lagi segala jentera kerajaan masih dalam dominasi BN. Namun dengan tindakan yang diambil oleh Kerajaan Negeri Kelantan akan menyenakkan lagi perut BN yang sudah sedia busuk itu.


Sekian




Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...