Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

06 August 2010

Azmil Mustapha di ceramah khas Ramadhan Masjid Al-Ansar, Kapar







Sempena menyambut bulan Ramadhan yang mulia ini, pihak AJK Masjid Al-Ansar dan JKKK Kapar telah menganjurkan majlis yang julung kali diadakan iaitu Tahlil Perdana dan Ceramah Khas Ramadhan. Majlis berlangsung malam tadi (5/8/10) di Masjid Al-Ansar, Kapar. Kedatangan para muslimin dan muslimat agak ramai lah juga kalau nak dibandingkan dengan program program sebelum ini. Mungkin hebahan program tidak begitu meluas.

Ceramah Khas Ramadhan menampilkan bekas pelakon yang dikenali sebagai 'Ali Setan' iaitu Azmil Mustapha. Beliau sekarang sudah di panggil Ustaz Azmil dan penampilan yang amat jauh berbeza. Beliau memberitahu bahawa beliau dalam proses untuk menubuhkan sebuah madrasah. Semoga beliau berjaya, Insyaallah!!!.



Ceramah beliau berkisar tentang penghayatan bulan Ramadhan kerana kata beliau ramai orang Islam kebanyakan nya telah mula terpesong dan menyalah ertikan dalam melaksanakan ibadat di bulan Ramadhan. Beliau beri contoh seperti berbuka puasa di hotel-hotel mewah, membeli berjenis juadah di pasar Ramadhan sehingga membazir. Perokok pula, oleh kerana nak 'cover' balik rokok yang tak hisap disiang hari, sanggup hisap bersambung puntung dari lepas Solat Terawikh sampai sahur.

Beliau juga menyentuh tentang hukum Islam, perlembagaan negara dan peranan kita sebagai umat Islam. Kata beliau, kita hanya merdeka pada nama sahaja sedangkan rujukan kita masih kepada British. Kita tak berani nak buat keputusan sendiri untuk mengubah perlembagaan negara yang ditulis oleh Suruhanjaya Reid yang pengerusi nya bernama Lord William Reid. Tidak seperti Amerika. Amerika juga merdeka dari British pada 4 July 1776, tetapi Amerika tak ikut pun penjajah nya. Mereka benar benar merdeka dan kini menjadi 'polis dunia' pulak.

Ceramah tamat sekitar 10.45 malam. Sekian


Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...