05 November 2008

Ceritera Pembelian Helikopter bagi tahun 2008

EC725 Cougar

Oleh kerana isu pembelian helikopter adalah antara isu yang sedang hangat sekarang, maka aku pun terfikir untuk mencari maklumat-maklumat berkaitan pembelian helikopter oleh agensi kerajaan yang lain dengan membuat carian di internet.

Di Malaysia ni selalu nya bila terjadi nya sesuatu isu/kejadian maka banyak lah isu/kejadian yang sama bertali arus untuk satu jangka waktu. Contoh nya kalau media melapurkan kemalangan bas ekspress, maka dalam seminggu dua akan cerita kemalangan bas saja lah. Isu pembelian helikopter ini pun aku rasakan sama juga, sebab itu aku berminat nak buat carian. Niat aku bukan nak cari salah atau timbul kan spekulasi, cuma untuk berkongsi maklumat. Tak percaya ???, cuba perhatikan............

Mula-mula isu pembelian helikopter Eurocopter EC725 Cougar untuk Kementerian Pertahanan. Belum pun isu tersebut reda muncul pulak pembelian 21 buah helikopter bagi kegunaan Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang mana kerajaan memutuskan untuk menangguhkan pembelian tersebut sedang kan kerajaan telah meluluskan pembelian tersebut awal Ogos 2008. Kalau isu Eurocopter tak meletup, pasti cerita yang ini pun ramai yang tidak tahu termasuk lah aku. (Tangguh sebab lobang dah pecah kot . Orang dah tau penyelewengan mereka. Pembangkang bukan suruh batal pembelian tapi suruh siasat kenapa harga mahal sangat. Itu pun tak boleh faham ke?)

AW139 helicopter

Cari punya cari, jumpa atikel seperti di bawah ini, iaitu pembelian 3 buah helikopter AW139 dari AgustaWestland untuk Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia yang bernilai 200 juta dollar. Rasa nya pembelian ini tidak mempunyai apa- apa masaalah, sebab kalau ada yang tak kena mesti dah kena korek punya. 

The Malaysian Maritime Enforcement Agency Signs Contract for Three AW139 Helicopters Plus Options
October 31, 2008: AgustaWestland, a Finmeccanica company, is pleased to announce that the Malaysian Maritime Enforcement Agency (MMEA) has signed a contract for three AW139 medium twin engine helicopters plus options for several additional aircraft. These helicopters will be used to perform search and rescue, coastal patrol and law enforcement duties around Malaysia’s extensive coast line................( Klik untuk artikel penuh )

Sumber :
1. (31/10/2008) Syed Hamid: Pembelian 21 helikopter PDRM juga ditangguh - http://www1.mstar.com.my/cerita.asp?file=/2008/10/31/mstar_berita/

2. Eurocopter: BraziL Beli RM83j, Malaysia Beli RM193j - http://pinkturtle2.wordpress.com/2008/10

3.
The Malaysian Maritime Enforcement Agency Signs Contract for Three AW139 Helicopters - http://defense-technologynews.blogspot.com/2008/10/malaysian-maritime-enforcement-agency.html

2 comments:

KwOnG FeI said...

aik.. saya pun nak buat cerita ini..tapi exam..
saya rasa artikel anda obleh lagi diperbaiki..
maklumat yg diberikan sekadar surface sahaja yg sudah menjadi makluman semua orang..
kalau boleh diusahakan, syarikat mana yg berunding untuk pembelian pesawat tersebut.. Siapakah BOSS syarikat tersebut.. Dan bandingkan pembelian pesawat antara negara kita dan kalau tak silap saya Brazil.. Saya rasa pembaca lebih berminat terhadap penglibatan bijan dalam kes ini.. hahaha

SlumbeRaja said...

aneh sungguh.. beli heli tapi tak testing dulu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...