20 July 2008

Mercerdes Benz E200 Kompressor

Cerita pasal kereta Mercerdes Benz lagi. Kali ini Mercerdes Benz E200 Kompressor. Menteri Besar Terengganu mempertahankan pembelian 14 buah kereta Mercedes E200 Kompressor bernilai RM3.43 juta sebagai kenderaan rasmi baru anggota Exco dan pegawai kanan kerajaan negeri. Malas nak komen panjang panjang....cuma bila dia kata dapat berjimat dari segi kos penyenggaraan dalam tempoh jangka panjang, aku nak jugak tahu panjang mana jangka nya? 5 tahun? 10 tahun?. 4 tahun aje dah tukar...jangka panjang apekebende !!!!
Anyway... kalau tanya pada yang KONTRA, mesti diaorang kata "membazir aje", "bermewah mewah sedangkan rakyat khusus nya rakyat terengganu masih dalam belenggu kemiskinan" dan macam macam lagi.
Kalau tanya pada yang PRO, mungkin diaorang jawab, "itu hak Kerajaan Negeri Terengganu", "Dia bukan guna duit royalti apasal nak bising pulak", "OK la tu..baru la Kerajaan Terengganu ada 'Class'", "nak jaga imej Kerajaan...apa salah nya.."
Aku ?? KONTRA ke PRO ?
- Kereta aku umur dia 11 tahun...Okey aje..


KUALA TERENGGANU 20 Julai
– Menteri Besar, Datuk Ahmad Said (gambar) menafikan pembelian 14 kereta Mercedes E200 Kompressor bernilai RM3.43 juta sebagai kenderaan rasmi baru anggota Exco dan pegawai kanan kerajaan negeri menggunakan wang royalti minyak.

Sambil mempertahankan pembelian kereta itu, beliau berkata, ia sudah lama dirancang bagi menggantikan penggunaan Proton Perdana V6 Executive bertujuan menjimatkan perbelanjaan tahunan.

‘‘Pembeliannya menggunakan peruntukan yang sudah disediakan sebelum ini. Ia tidak libatkan royalti minyak. Bagaimana hendak guna wang royalti minyak sedangkan kita belum menerimanya daripada Kerajaan Pusat?” katanya selepas tahlil sempena Hari Keputeraan Sultan Terengganu, Tuanku Mizan Zainal Abidin ke-46 di Istana Maziah di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas pembelian 14 buah Mercedes E200 Kompressor bagi menggantikan Proton Perdana V6 Executive sebagai kenderaan rasmi Exco dan pegawai kanan kerajaan negeri.

Ahmad berkata, kerajaan negeri terpaksa membuat pembelian tersebut ekoran kos penyenggaraan Proton Perdana terlalu tinggi kerana mudah rosak dan tidak tahan untuk perjalanan jauh.

‘‘Kita bukan hendak kata kereta nasional tidak baik tetapi hakikatnya tidak sampai dua tahun digunakan, ia terpaksa disenggara kerana beberapa komponen seperti kotak gear rosak.

‘‘Sebagai contoh, kereta yang digunakan oleh anggota Exco kerajaan negeri, Toh Chin Yaw sudah dua kali disenggara dalam tempoh dua tahun melibatkan kos RM50,000,” ujarnya.

Katanya, walaupun kos permulaan pembelian kereta Mercedes tinggi tetapi kerajaan negeri dapat berjimat dari segi kos penyenggaraan dalam tempoh jangka panjang.

-Sumber dari Utusan Malaysia


Kepada mereka yang tak mampu nak beli atau mampu beli tapi tak mampu nak bayar insuran dan isi minyak dia, maka ambil saja lah gambar diatas untuk jadikan 'Desktop Wallpaper'


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...