Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

13 September 2009

Samy Vellu ?, BN ? emm.... dua dua nya menyampah !!!!

Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu (dua dari kanan) bersama Naib-naib Presiden baru dari kiri, Datuk M. Saravanan, Datuk S.K. Devamany dan Datuk Dr. S. Subramaniam serta Timbalan Presiden , Datuk G. Palanivel (kanan) pada Perhimpunan Agung MIC ke-63 di PWTC, Kuala Lumpur malam tadi. - UTUSAN

Sep 12, 09 7:52pm

Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu berkata masyarakat tidak mengundi BN kerana mereka menyampah dengan gabungan tersebut, dan bukan menyampah dengan beliau.

Sebaliknya, ahli politik berusia 73 tahun itu berkata beliau dijadikan kambing hitam ekoran kekalahan teruk MIC dalam pilihanraya umum lalu.

"Ketika masa saya (menteri dan ahli parlimen), mereka kata rakyat menyampah dengan saya (dan) itulah sebabnya masyarakat India tidak mengundi BN.

"Mereka bukan menyampah dengan saya. Mereka menyampah dengan BN," katanya yang gagal mempertahankan kubu kuatnya di parlimen Sungai Siput dalam pilihanraya Umum Mac tahun lalu.

MIC kalah enam daripada sembilan kerusi Parlimen yang ditandinginya serta tewas 12 daripada 19 kerusi DUN.- malaysiakini



Aku cuma nak kata:
Sebenar nya rakyat menyampah kedua dua nya. Samy Vellu pun orang menyampah. BN pun orang menyampah. Orang menyampah dengan Samy Vellu sebab pemimpin ini makin lama cara nya semakin sombong, angkuh dan bongkak. Samada tingkah laku dan percakapan beliau menunjukkan begitu. Selepas beliau kalah di parlimen Sungai Siput, beliau semakin agresif dan semakin mencengkam MIC dengan kuku besi beliau kerana beliau tidak mahu ada suara suara yang menyalahkan beliau atas prestasi teruk MIC dalam PRU 12 lepas.

Kalau pilihanraya Umum Mac tahun lalu diambil kira, majoriti rakyat di Semenanjung telah menolak BN. BN hanya dapat memerintah dengan ehsan majoriti dari Sabah dan Sarawak. Dari komposisi kaum pula sebahagian besar kaum Cina dan India menolak BN. Mereka menggunakan pendekatan/slogan ' pangkah apa saja parti, selain BN '.


Dalam konteks ini, kaum Melayu sahaja yang masih 50-50. Masih merasakan ' tak apa lah, susah susah bawah BN pun masih boleh makan jugak', atau mereka takut kan isu kepentingan Melayu dan Islam akan terhakis. Sebenar nya itu lah isu yang masih ada untuk dimomok kan oleh UMNO kepada orang Melayu supaya terus memberi sokongan dan mengundi BN sebab kalau BN tidak memerintah lagi baru lah rakyat akan nampak betapa teruk nya mereka memerintah selama lebih 50 tahun lepas. Contoh paling nyata dan jelas seperti di Selangor. Semasa Selangor di perintah BN, siapa pun tak tahu betapa teruk nya DS Khir Toyo menyalah gunakan dana BALKIS. ADUN BN menyalahgunakan peruntukan sewenang wenang nya. Bila mereka kalah saja, baru semua ini terbongkar.


Kesimpulan nya, apabila MIC terus dipimpin oleh Samy Vellu ditambah ribut besar yang berlaku dalam MCA dan kekalahan berterusan BN dalam Pilihan Raya Kecil, maka ingatan Tun Mahathir bahawa BN akan jadi macam LDP di Jepun ada lah berasas dan ia nya akan disahkan jika BN kalah pada PRK DUN Bagan Pinang akan datang.


Sekian

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...