Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

26 September 2009

Selamat Hari Raya Aidilfitri: Nostalgia Butterworth 1982 - 1987 (Bahagian 1)


Foto Oktober 1983-Dari kiri: Aku, Khanan,Leman (4 dari kiri) dan Amran Chan-OIC Langkawi (2 dari kanan).Yang lain tak ingat, minta maaf. (klik foto untuk besarkan)

Baru hari ini dapat meluangkan masa menulis pengalaman menarik Hari Raya Aidilfitri tahun ini untuk dikongsi bersama teman dan pengunjung blog aku ini. Seperti biasa Hari raya pertama, beraya di Kg. Kuantan, rumah Mak Ngah dan ziarah pusara Arwah ayah dan emak. Kemudian terus ke Ipoh. Raya ke-2 kami ramai ramai bertolak ke rumah Kakak Ipar (Yong) di Telok Air Tawar, Butterworth, Pulau Pinang. Cuti Hari Raya Aidilfitri tahun ini banyak di habis kan di rumah Yong kerana anak nya 'Adik Lia' baru bersalin pada awal Sept. 2009. So...semua nya termasuk anak anak aku nak tengok baby baru.

Oleh kerana cuti panjang, aku fikir ada baik nya aku cuba mencari semula teman teman lama sewaktu aku merantau disini dulu. Sejak aku bertukar dari Butterworth ke Kapar pada 1987 aku 'lost contact' langsung dengan rakan dan teman di B'worth. Cuma baru-baru ini aku bertemu semula dengan rakan serumah aku dulu iaitu Sulaiman Shah Hj. Mohammad (Leman) di ILSAS, Bangi.

Raya ke-4 (23/9), aku ajak anak saudara aku iaitu abang adik Lia (Along Esfairol) untuk pergi cari rumah Pak Latif, penyelia aku semasa aku bertugas di Pejabat Lukisan Lembaga Letrik Negara (L.L.N) B'worth. Nak harap aku cari sendiri, tak jumpa lah jawab nya. Semua jalan nya banyak yang berubah. Ada yang dah menjadi jalan sehala dan juga lebuhraya. Dalam perjalanan, aku sms Leman untuk dapatkan 'clue' dan dapat iaitu Permatang Tok Elong, Tanah Liat, Bukit Mertajam. Semasa melalui jalan Kubang Semang, Pmtg. Pauh terlihat sebuah kedai nasi kandar bernama Nasi Kandar Markaz. Apa yang menarik nya ialah aku lihat pelanggan beratur panjang dan 'owner' Kedai tersebut adalah orang melayu, bukan mamak penang seperti kebiasaan nya. Aku kata kat Along Esfairol untuk singgah masa balik nanti.

Akhir nya aku sampai juga di rumah Pak Latif pada waktu maghrib. Penghuni rumah, aku lihat menjenguk melalui tingkap dapur. Aku sengaja tanya adakah ini rumah Pak Latif, walaupun aku memang pasti sebab rumah itu tidak berbeza langsung sejak 23 tahun lepas. Mereka menjemput aku masuk. Pak Latip sedang solat maghrib. Lepas solat kami bersalaman dan berpelukan, maklum lah 23 tahun tak jumpa. Apa yang 'special' sangat cerita pasal Pak Latip ini?.

Dulu, tiap-tiap hari sabtu dan ahad, aku dan rakan-rakan serumah ( Leman, Khanan, Ismail, Wan Romani dan 2 lagi budak Telekom yang aku dah lupa) mesti pergi kerumah Pak Latip ini untuk 'mengaji' dan 'baca kitab'. Disamping itu, dirumah nya juga dibuat kelas tuisyen untuk budak budak sekolah. Yang bagi tuisyen ialah Leman dan seorang lagi aku lupa nama nya. Tuisyen pulak percuma. Lepas tuisyen, Pak Latip dan isteri akan jamu kita orang makan. Aku tumpang tui saja..he..he..

Dalam sembang-sembang dengan Pak Latip, isteri dan anak anak nya, mereka bagitau yang mereka kerap berhubung dengan Leman, Khanan dan Ismail. Aku saja yang lost contact. Selepas ambil nombor handphone masing masing, aku pun minta diri untuk balik dan Insyaallah akan datang besok atau lusa dengan isteri dan anak anak.

Dalam perjalanan balik singgah lah di kedai nasi kandar yang aku cerita tadi. Walaupun hujan agak lebat, aku lihat pelanggan tetap ramai. Aku pun berbaris menanti giliran. Didepan aku ada lebih kurang 10 orang. Ada yang bungkus sampai 8 bungkus sorang. Mungkin sedap la kot. Tiba giliran aku, aku ambil ayam goreng, telor dadar tebal potong tiga segi. Aku tengok dia bubuh kuah 3 jenis. Setelah menjamah nasi dan lauk yang panas, aku rasa memang lah sedap. Apa tah lagi bila nak bayar, nasi dan lauk yang aku makan cuma RM 3.50 dan teh tarik gelas besar RM 1.00, jumlah RM 4.50. Sedap dan murah. Along Esfairol kata dia pun tak pernah singgah sebelum ini. Ini first time kata nya. Kepada sesiapa yang nak cuba, boleh lah cuba, tetapi kalau rasa tak sedap jangan lah marah aku pulak. Citarasa dan selera kadang kadang berbeza. Lepas perut pun dah sengkak, kami pun balik........ ( bersambung ke Nostalgia bahagian 2, Insyaallah !)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...