22 June 2008

Nostalgia Jeram Ikan Bakar & Cikgu Yusoff Hassan




Aku & cikgu Yusoff Hasan

11/2/2008 -Taelip Kadir (Taelip REMACO) ajak pergi makan malam di Jeram Ikan Bakar. Dia janji nak belanja makan kalau aku boleh behenti merokok dalam tempoh seminggu. Alhamdulillah..Lepas beb!!! dan sampai hari ni dah 6 bulan tak merokok. Mintak mintak jangan hisap semula sudah lah...Teruk nanti kena kutuk.

Malam tu, Hanif Said (Eksekutif Vendor) dan Omar Abas (adik Kasim Abas-pelukis terkenal) joint kitaorang. Kami sampai lebih kurang jam 8.15 mlm. Sementara tunggu makanan yang kami pesan siap, aku pandang kiri kanan dan melihat sekumpulan orang baru habis menjamu selera. Mereka seolah olah meraikan sesuatu atau majlis jamuan barangkali. Dicelah celah mereka tu aku terpandang seseorang yang dah amat lama aku tak bertemu. Kali terakhir kami bertemu adalah masa aku tamat tingkatan 5 (1977) iaitu 31 tahun lalu. Aku bangun mendapatkan beliau dan bertanya samaada benar ini Cikgu Yusoff Hassan kerana aku takut jugak tersalah orang. Aku tak salah orang rupa nya dan dia pun masih ingat aku. Nama aku pun dia ingat lagi. Ye lah..masa tu manusia tak ramai lagi. Kat Kuala Selangor masa tu Pembaca Jangka LLN (meter reader) hanya bapak aku sorang. So....bila sebut anak Md.Nadzir meter reader, semua orang kenal, lebih lebih lagi kalau memang banyak kes kat sekolah..he...he..

Cikgu Yusoff mengajar Bahasa Malaysia (Melayu) dan Sejarah. Aku memang hormat dan respek dengan beliau atas komitmen dan kesungguhan yang tinggi dalam profession perguruan yang beliau ceburi. Pada masa itu mana lah kita tau sangat.Sekarang baru kita dapat bezakan Cikgu dulu dengan sekarang, ibarat langit dengan bumi. Maaf,bukan nak kata Cikgu sekarang tak bagus,mungkin keadaan dulu dan sekarang yang berbeza menyebabkan cikgu sekarang hilang minat. Apa tidak nya....., dulu kat sekolah kalau kena cubit dengan cikgu jangan lah mengadu kat bapak, alamat kena tambah dengan tali pinggang lah jawab nya....,tapi sekarang,silap silap cikgu boleh kena lokap bila bapak buat laporan Polis.

Selepas tamat sekolah cuma sekali sekala dengar cerita beliau. Beliau pernah menjadi ahli dewan undangan negeri selangor mewakili DUN Sg.Tinggi selepas menang dalam PRU ke-8 tahun 1990. Pengerusi Persatuan Sejarah Selangor (tak pasti?). Dari bisnes kad nya yang diberi pada aku, sekarang beliau adalah Dato' Dr. Haji Yusoff bin Hassan, Pengerusi Persatuan Pengusaha Perlancungan Daerah K.Selangor. Kawan kawan boleh hubungi beliau di email : ptaks_2007@yahoo.com atau H/P: 019-2419249. Terima Kasih dan maaf kan saya cikgu.........
-note: Click image to view actual size

Taelip & aku baru start.......
 



Ini dia Y.B Hanif......Omar takde sebab dia yg.ambik gambo

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...