Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

26 July 2010

Batang Ai Sarawak: Satu catatan pengalaman III (Longhouse Resort)



Hari isnin, lepas minum jam 10.00 pagi kami pergi ke empangan untuk melihat keindahan dari tasik dan bagaimana 'routine maintenance' di lakukan dalam pemeriksaan empangan. Selepas pemeriksaan empangan, atas ehsan Pengurus Stesen En. Azhari Mohtar kami bersama beliau menaiki bot pergi ke Hilton Batang Ai Longhouse Resort. Kebetulan pula enjin bot baru saja di servis/rombakrawat dan belum di 'test' lagi. Ini lah masa nya untuk 'test'.


Dari kiri En. Gundah, En. Azahari & Aku didepan pintu gerbang resort

Perjalanan dari pengkalan di empangan ke resort tersebut memakan masa lebih kurang 10-15 minit. Aku rasa pemandu bot bawa memang laju.

Resort yang terletak di sebuah pulau ditasik tersebut memang cantik, aman dan damai. Kepada pasangan pengantin baru, tempat ini amat sesuai untuk berbulan madu, cuma yang tak tahan nya mungkin perbelanjaan nya lah.

Yang ramai menginap disini adalah 'Mat Salleh'. Tempat diaorang mana ada hutan macam ditempat kita. Hutan diaorang, kalau ada pun hidup segan mati tak mahu.

Masuk saja ke lobi resort, aku ternampak lukisan lukisan yang tergantung di dinding adalah lukisan sahabat aku seorang pelukis terkenal Kasim Abas. Lukisan nya menggunakan 'water colour' dan bertema kan Sarawak.



En.Yusof meminta kepada salah seorang penyelia resort untuk melihat lihat lokasi bilik penginapan. Dia kata, kalau OK dia nak bawa isteri & family dia. Penyelia itu bawa lah kami meninjau bilik penginapan yang ada. Yang murah, macam biasa lah dan yang suite mahal pulak 2 tingkat. Semua nya berkonsepkan Longhouse (rumah panjang).






Suite 2 tingkat. Di dinding lukisan Kasim Abas


kawasan kolam renang


Nasi goreng dalam mangkuk, sedap tapi seksa nak makan

Lepas meninjau bilik kami makan tengahari, nasi goreng dan laksa sarawak. En.Yusof belanja. Yang aku tak faham mengapa nasi goreng diaorang letak dalam bekas berbentuk mangkuk. Mangkuk ayun betul, potong stim. Punya lah susah nak makan. Agak nya nak style sangat kot. Aku komplen, tapi pelayan nya senyum aja. Entah faham, entah tidak apa yang aku cakap. Lepas makan dan sembang kosong, kami semua balik ke pengkalan. Malam nanti ada barbecue sebab besok kami akan balik.

Sekian

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...