Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

21 July 2010

Batang Ai Sarawak: Satu catatan pengalaman I







Sudah 4 hari berada di Sarawak ia itu di Batang Ai. Sahabat aku Yusof Noh ajak aku menemankan dia ke sana untuk satu lawatan bisnes/training ke Batang Ai Dam (empangan) dan Batang Ai Hydroelektric Power Station. Oleh kerana aku pun tak pernah jejak kaki ke Sarawak dan tiket kapal terbang semua ditanggung beres, maka aku pun tak mahu lepas kan peluang ini. Bertolak dari KLIA 18/7/2010 jam 10.30 pagi dan sampai di Kuching jam 12.30 thg.

Tugas aku selain melancung adalah sebagai pemandu dan jurugambar video. Aku ikut sahabat aku ini untuk melihat dan mengambil gambar/video bagi tujuan latihan (on job training) bagi staff baru Sarawak Energy. Kebetulan, salah satu unit di Batang Ai Hydroelectric Power Station akan dihenti tugas bagi tujuan 'Annual Inspection'.




Pemandangan tasik yang cantik diatas bukit berhampiran empangan Btg.Ai


gerai makan yang semua nya 'non halal' diatas bukit berhampiran empangan Btg.Ai

Kami menginap di 'rest house' SESCO Township berhampiran Power Station (2 KM). Makanan halal memang susah disini. Hanya terdapat di Pekan Lubok Antu yang jauh nya lebih kurang 20km. Di Lubok Antu lah terdapat satu satu nya perkampungan Melayu/iban Islam dan ada masjid untuk Solat Jumaat. Masjid nya pun kecil saja, besar surau. Kata staff yang berugama islam, kalau solat jumaat, kadang kadang tak cukup korum 40 orang. Paling ramai jamaah ialah semasa pilihanraya kecil Batang Ai tahun lepas. Majoriti disini adalah penganut kristian, sebab itu gereja amat banyak disini.

Setelah bergaul dengan staff Batang Ai Power Station selama 4 hari ini aku berpendapat bahawa dari segi kerja, mereka semua telah lama mengamalkan konsep 1 Malaysia yang dicanang oleh DS Najib. Kerja mereka secara berpasukan amat mengkagumkan. Staff nya ada berbagai kaum yang antara nya Iban, Bidayuh, India, China dan Melayu. Yang best nya bila mereka berkomunikasi guna bahasa malaysia dialek Sarawak. Oleh itu mereka tak heran sangat dengan 1 Malaysia.

Kehidupan malam disini memang tiada langsung. Balik kerja semua nya duduk rumah. Line handphone pula hanya Celcom yang agak meluas. Internet broadband pun lembab. Nak update blog pun punya lah lambat.

Insyaallah ada masa aku nak pergi ke Hilton Batang Ai Longhouse resort hari ahad. Aku balik semenanjung hari selasa, ada masa aku tulis lagi.....

Sekian

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...