Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

28 July 2010

Tun M: Tony Blair dibayar RM1 juta untuk berucap di Malaysia


Tun M memberikan ucap utama dalam seminar penulis blog dan media sosial Asian di Berjaya Times Hotel, Kuala Lumpur-gambar ehsan minaq jinggo

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyuarakan kehairannya terhadap akhbar negara ini yang didakwa menggelapkan isu penting, antaranya berhubung isu antarabangsa.

Katanya, ia termasuklah tindakan kerajaan Britain mengheret bekas perdana menterinya Tony Blair ke inkuiri kerana didakwa terlibat dalam sejarah perang di Iraq suatu masa dahulu.

"Ia bukan lagi perang antara tentera dengan tentera, tetapi bagaimana tentera membunuh orang awam...

"Tetapi tidak ada sepatah perkataan pun tentang perkara ini dalam media tempatan kita.

"Tidak ada laporan langsung tentang pembohongan Blair," kata Dr Mahathir.

Sebaliknya, dakwa Dr Mahathir, Blair malah dibayar sebanyak sebanyak RM1 juta untuk memberikan ucapan di negara ini semata-mata untuk "menceritakan pembohongannya".

Pada 24 April lalu, lebih 200 anggota pelbagai NGO serta rakyat Iraq di negara ini berhimpun membantah kedatangan Blair bagi berceramah di Pusat Konvensyen Sunway Pyramid, anjuran sebuah syarikat yang beribu pejabat di Singapura, Success Resources Company. - malaysiakini.com

Aku cuma nak kata:
Tun M dah lupa agak nya. Dulu semasa beliau ditampuk kuasa, banyak juga benda yang beliau kongkong. Berani ke akhbar yang pro kerajaan mengambil risiko untuk berhadapan dengan berbagai bagai akta yang bila bila masa saja boleh dimanipulasi oleh kerajaan untuk memberi hukuman kepada mana mana penerbitan yang tak selari dengan kerajaan.

Bila sudah tidak berkuasa, baru lah beliau perasan bahawa media dan akhbar yang ada kat Malaysia ini tak prihatin dengan isu isu penting. Apatah lagi kalau isu tersebut, tempias nya kena pada kerajaan sendiri. Tidak banyak cerita yang berat berat untuk rakyat berfikir. Ye lah...kalau aku jadi editor pun, nak buat apa cari penyakit. Lebih baik cerita pasal artis kawin cerai, rogol, propaganda, kemalangan jalanraya, cerita tahyul dan cerita merapu.

Lagi pun Tony Blair dengan Tun M pun bukan kah banyak persamaan nya. Kalau Tony Blair berbohong, Tun M pun rasa nya boleh tahan juga....masa dulu lah kan...

Sekian.

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...