Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

30 July 2010

Skandal PKFZ: Tangkapan hanya Sandiwara PRU13?


Bekas Menteri Pengangkutan, Tun Dr. Ling Liong Sik diiringi anggota polis ketika hadir di Mahkamah Sesyen Putrajaya, semalam bagi menghadapi tuduhan menipu Kerajaan Malaysia berhubung skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) – utusan / hanafi khamis

Apabila Tun Dr. Ling liong Sik didakwa di mahkamah atas tuduhan menipu kerajaan Malaysia berhubung skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) melibatkan pembelian tanah bernilai RM1.08 bilion, aku langsung tidak merasa terkejut. Hanya media pro kerajaan saja yang melebih lebih terkejut nya dengan tangkapan yang juga dianggap seorang yang berprofil tinggi. Tinggi apa benda nya?. Beliau cuma bekas Menteri Pengangkutan dan bekas presiden MCA. Kalau masa beliau masih dalam jawatan tersebut, baru lah betul berprofil tinggi.

Dari persepsi aku, mengapa tangkapan ini berlaku ?

1. Sudah pasti untuk membuktikan bahawa kerajaan telus dan tidak memilih bulu. Inilah peluru kepada BN untuk menyerang balas sebarang tuduhan bahawa DS Najib tidak komited untuk memerangi rasuah.

2. Sudah terlalu banyak skandal yang tidak boleh ditutup bau busuk nya. Mau tidak mau tindakan perlu diambil untuk mengurangkan 'damage' dalam menghadapi PRU13 yang semakin hampir.

3. Kerajaan pimpinan DS Najib sebenar nya semakin tidak popular dan dibenci. Kenaikan harga minyak dan gula semakin membuat rakyat benci kerana bukan saja harga naik tapi juga rasa ditipu dengan istilah yang ramai rakyat tidak faham. Oleh itu penangkapan dan dakwaan terhadap 'jerung yang dah tak ada gigi' ini diharap dapat lah sedikit sebanyak mengalih perhatian rakyat.

4. Tun Dr. Ling dituduh menipu Kerajaan Malaysia. Siapa ketua kerajaan masa itu?. Mengapa orang boleh kena tipu?. Sama ada penipu itu orang pandai dan yang kena tipu itu bodoh? atau bersetongkol?. Mungkin ada orang sudah bosan dengan bekas ketua yang masih lagi nak bercakap walaupun sudah tidak jadi ketua. Sendiri fikir lah.

5. Kemelut PKFZ akan hilang dari pantauan dan diperkatakan umum, seperti kes-kes yang lepas, bahawa sebarang perbincangan kes sebelum dan semasa mahkamah bersidang adalah dianggap bersalahan, kerana perbincangan rakyat akan menjejaskan sebarang penghakiman mahkamah. Itu lah nanti alasan yang digunakan.



.....dan agak agak apa kesudahan nya ?

1. Perbicaraan akan berlarutan sehingga lepas PRU13. Kalau BN masih menang, Tun Dr.Ling akan bebas. Alasan boleh bagi macam macam sebab tak ada sesiapa boleh mempertikaikan hakim, nanti akan di tuduh menghina mahkamah. Ada sesiapa masih ingat kepada kes Perwaja yang melibat kan mendiang Eric Chia. Akhir nya Eric Chia lepas dan duit yang hilang tak tahu siapa yang ambil. Begitu juga dengan kes Perlantikan hakim (Video V.K Linggam @ Correct, correct, correct). Bila saksi dipanggil beri keterangan, senang saja jawab "saya lupa".

2. DS Anwar Ibrahim meminta supaya jemaah menteri masa itu juga disiasat. Beliau menjelaskan bagaimana mungkin jemaah menteri mengizinkan Tun Dr Ling Liong Sik mengeluarkan surat jaminan untuk projek PKFZ, walhal undang-undang menetapkan bahawa hanya menteri kewangan yang boleh berbuat demikian. Menteri Kewangan pada masa itu, adalah bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. Buat lah andaian sendiri. Aku tak nak kata apa apa.

Sekian

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...