Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

29 June 2010

Hubungan baik Malaysia Singapura: Ada yang kena perlekeh!



Mengenai hubungan bilateral yang begitu mesra dengan Singapura baru-baru ini dan penyelesaian isu tanah Keretapi Tanah Melayu (KTM) yang sudah lama berlarutan di Singapura, Najib berkata penyelesaian tanah KTM adalah satu kejayaan besar oleh kerana ia pernah dikatakan oleh sesetengah orang sebagai "duri dalam hubungan kita, yang terbiar tanpa penyelesaian selama hampir 20 tahun". Berita penuh nya disini

Demikian lah antara isu yang diperkatakan oleh DS Najib sewaktu di temubual eksklusif dengan Channel News Asia (CNA) pada 28/06. Dari kenyataan yang dipetik, terdapat pelbagai persoalan yang berlegar dalam kepala aku.

1. Mengapa pada masa DS Najib sebagai PM, hubungan Malaysia dengan Singapura begitu mesra ?. Begitu mesra boleh ditafsirkan sebagai begitu akrab. Apa kah ini menunjukkan yang Perdana Menteri sebelum ini tidak pandai langsung untuk berkawan dengan jiran nya atau dengan kata lain, hanya pandai bergaduh dengan jiran.

2. Benar kah apa yang kita lihat yang dikatakan hubungan bilateral yang begitu mesra itu memang betul betul mesra?.... atau terpaksa nampak macam mesra sedangkan disebalik nya salah seorang mengugut (blackmail) yang seorang lagi. Kawan kah nama nya kalau ia mula mengugut kita. Tak mustahil jika salah seorang nya memang ada banyak kes dan spekulasi.

3. Beliau menyentuh pasal penyelesaian isu tanah Keretapi Tanah Melayu (KTM) . Kata beliau itu adalah kejayaan besar. Kejayaan besar untuk siapa sebenar nya, tidak pula disebut. Malaysia atau Singapura ?.

4. Terbiar tanpa penyelesaian selama hampir 20 tahun. Kenyataan yang seolah olah menunjukan Perdana Menteri sebelum ini tak buat kerja kerana membiarkan isu ini hampir 20 tahun. Betul ke ?. Entah entah mantan PM sebelum ini bertegas dengan Singapura dalam banyak isu termasuk isu ini dan tidak menyerah sewenang wenang nya. Maka itu sebab tak selesai selesai. Datang PM 1 Malaysia, lembik tengkok pulak dengan Singapura, senang saja lah selesai segala macam isu. Tak mustahil kan?.

Kesimpulan nya, mungkin akan jadi macam isu yang lepas lepas. Dah berpuluh tahun, baru lah generasi kemudian tahu bahawa sini tergadai, situ tergadai, sinun terlingkup dan macam macam lagi. Contoh macam isu harga air yang dijual pada Singapura dan Pulau Batu Putih yang juga terlepas pada Singapura. Itu pun masih kata pandai memerintah lagi !.

Sekian

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...