11 June 2010

Istana Johor tarik balik darjah kebesaran


Gambar hiasan - banyak nya pingat diaorang


Gambar hiasan - "boleh tak bagi saya yang ini"

Tiba tiba saja isu anugerah sultan ini timbul. 4 orang penerima anugerah yang ditarik balik itu ialah :
1. Datin Paduka Sharifah Mazlina Syed Abdul Kadir (Wanita Asia pertama merentasi Antartika secara solo)
2. Komander Shaftdean Lufty Rusland (suami kepada Tunku Muna Najiah Sultan Iskandar)
3. Datuk Chua Jui Meng (bekas Menteri Kesihatan)
4. Hassan Yunos (peguam)

Memang lah tidak ada siapa yang boleh pertikaikan apabila Sultan atau raja menarik balik darjah kebesaran yang telah diberikan, cuma ia akan menjadi pelik dan menyebabkan spekulasi yang sedikit sebanyak akan menjatuhkan maruah sultan atau raja itu sendiri jika penarikan itu tidak diberitahu apa sebab nya. Jangan lah marah pulak kalau ramai orang kata antara sebab nya ialah tekanan politik.

Ambil saja contoh Datuk Dr Chua Jui Meng. Beliau kelihatan bersih, cuma masaalah nya beliau adalah ahli PKR. Ada seorang lagi bernama Chua yang bukan saja memalukan diri nya sendiri, keluarga nya, parti yang disertai nya malah negeri Johor yang dia adalah wakil rakyat disana. Chua yang dimaksud kan tak lain tak bukan ialah Chua Soi Lek. yang semua orang tahu moral nya. Sepatut nya antara 2 Chua ini, siapa yang lebih layak di tarik gelaran nya ?. Chua Soi Lek atau Chua Jui Meng atau kalau tidak pun tarik dua dua sekali.

Dari pengalaman, pada pendapat aku Sultan ke, raja ke, bos ke, mereka ini ramai yang OK. Yang tak OK nya adalah orang orang di sekeliling mereka yang lebih sudu dari kuah. Aku pernah 2,3 kali 'face to face' dengan Almarhum Sultan Selangor, Sultan Salahuddin Abdul Aziz. Almarhum cukup 'low profile' dan tidak mementingkan protokol. Pegawai keliling Almarhum saja yang banyak songel.

OK lah tak mahu cerita banyak banyak pasal sultan atau raja ni nanti tak pasal pasal kena 'charge' itu dan ini, lagi pun bukan kah mereka ini 'superior'. Apa tah lagi orang besar besar kaki ampu ramai lagi yang berebut nak kan pingat dan anugerah tersebut.

Akhir kata, aku cuma tak mahu institusi sultan dan raja melayu di Malaysia ini nanti akan jadi macam waris walak Sultan Singapura. Simpang malaikat 44.......

Sekian. Ampun Tuanku !!.


Chua Jui Meng, Sharifah Mazlina antara 4 ditarik gelaran

JOHOR BAHRU: Jumaah Majlis Diraja Johor sebentar tadi mengesahkan penarikan balik darjah kebesaran terhadap bekas Menteri Kesihatan, Datuk Dr Chua Jui Meng dan tiga lagi yang membawa gelaran Datuk.

Tiga lagi ialah wanita Asia pertama merentasi Antartika secara solo, Datin Paduka Sharifah Mazlina Syed Abdul Kadir, dan dua individu lain, Komander Shaftdean Lufty Rusland dan Hassan Yunos.

Shaftdean Lutfy adalah suami kepada Tunku Muna Najiah Sultan Iskandar manakala Hassan seorang peguam.

Setiausaha Jumaah Majlis Diraja Johor, Datuk Abdul Rahim Ramli berkata kuasa Sultan Johor Sultan Ibrahim Ismail untuk menganugerahkan atau menarik balik darjah kebesaran adalah “melampaui politik.”

“Tidak wujud keadaan yang dikatakan sebagai tekanan politik untuk menganugerahkan atau menarik balik darjah kebesaran itu. Sultan Johor tidak mempunyai kaitan dengan politik. Ahli politik tidak mempunyai hak dalam perkara ini,” kata beliau pada sidang media di Istana Besar, hari ini.

Sultan Johor katanya, berkuasa penuh terhadap perkara itu di bawah Fasal 12 Undang-undang dan Peraturan bagi Darjah Mahkota Johor Yang Amat Mulia dan Fasal 7(f) Bahagian Kedua Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri 1895.

Ditanya mengenai sebab disebalik langkah penarikan balik darjah kebesaran yang dianugerahkan kepada Chua itu, Abdul Rahim berkata, Sultan Johor tidak perlu memberikan sebab kerana itu adalah kuasa baginda. Sumber : Bharian.com.my


Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

Photobucket

2 comments:

mangchikla said...

Shaftdean Lutfi Rusland, Lt Cmdr. Bini bertudung, tekenan sebab nak terap Islam dalam kehidupan ke? http://www.freewebs.com/hitea-acheh/penaung.htm

Anonymous said...

Chua Soi Lek tue pingat yang die dapat dari Sultan Johor ke ? ke dari Sultan yang selalu sedekah pingat ?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...