21 June 2010

Pengerusi Sime Darby perlu letak jawatan

Tun Musa bin Hitam...
Tun Musa bin Hitam.. ...
. ........... . . .. Wee Choo Keong

KUALA LUMPUR: Seorang Anggota Parlimen hari ini mendesak Pengerusi Sime Darby Berhad Tun Musa Hitam dan keseluruhan ahli lembaga pengarah syarikat itu meletak jawatan dengan serta-merta kerana kerugian besar yang dialami syarikat itu.

Wee Choo Keong (Bebas-Wangsa Maju) berkata, kerugian syarikat itu dalam dua projek di Qatar telah bermula pada tahun 2007 tetapi syarikat tersebut telah menafikannya.

Ini bermakna Sime Darby bukan sahaja membohongi pemegang-pemegang saham nya malah ia juga menipu Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), Bursa Malaysia danSuruhanjaya Sekuriti.

"Saya juga hairan bagaimana Musa boleh membuat kenyataan bahawa Lembaga Pengarahnya tidak tahu-menahu tentang kerugian yang dialami. Ini amat memalukankerana Sime Darby adalah syarikat perladangan yang terbesar di dunia.

Beliau turut mempersoalkan mengapa Sime Darby hanya mengambil tindakan terhadap Ketua Eksekutifnya Datuk Seri Ahmad Zubir Murshid sahaja dan bagaimana pula dengan pegawai-pegawai pengurusan kanan yang lain yang turut terlibat dalam membuat - mstar


Aku cuma nak kata:
Sikit pun aku tak heran sebab dari dulu, kini dan selama nya kalau UMNO/BN masuk aje dia punya tangan sama ada sengaja atau tidak sengaja, benda yang mula nya elok akan jadi terlungkup. Aku bukan cakap kosong atau asyik nak cari salah UMNO/BN. Aku akan senaraikan benda benda yang boleh lah di kategori kan sebagai skandal yang melibatkan kerugian berjuta dan berbilion ringgit yang aku ingat secara sepintas lalu.

1. Skandal Maminco - Rugi di antara RM620 – RM660 juta melalui transaksi jualan bijih di London Metal Exchange. Skandal pada tahun 1981 ini berlaku dengan penggunaan wang KWSP.

2. Skandal Bumiputra Malaysia Finance (BMF) - Bank Bumiputra Malaysia Berhad (BBMB) rugi sebanyak RM2.5 bilion pada tahun 1984/85 melalui skandal BMF/Carrian di Hong Kong. Jalil Ibrahim, yang ditugaskan untuk mengaudit BMF mati dibunuh di Hong Kong. Rugi lagi RM 1.393 bilion pada Mac 1997.

3. Skandal Perwaja - (kerugian terkumpul pada 1989 RM1.6 billion, hutang sehingga Mac 1998 berjumlah RM5.08 bilion. Rugi pada 1997 RM7 bilion). Eric Cia diamanahkan untuk memulihkan Perwaja yang mulanya rugi, tapi akhirnya apa yang berlaku kerugian berlipat kali ganda pula. Paling menarik, isu pembayaran RM76.4 juta kepada NKK Corporation menerusi sebuah syarikat yang tidak wujud, iaitu Frilsham Enterprise Inc. ( Saja nak tanya, hutang bil letrik yang janji nak bayar ansur-ansur dengan TNB dah habis bayar ke belum? atau tak bayar langsung?. Kalau rakyat biasa, tunggak aja 2 bulan, bil merah pun sampai le...)

4. Skandal MAS/Tajuddin/Mahathir/Daim/Bank Negara - Skandal ini menyebab kan saman menyaman antara Tan Sri Tajuddin Ramli dengan Kerajaan Malaysia. Banyak wang rakyat yang terlibat dalam skandal ini. Nak tahu panjang lebar cerita nya baca kat sini

.......dan banyak lagi kalau nak tulis. Itu tak termasuk yang baru dan masih panas macam PKFZ, FELDA dan lain lain.

Mengapa ini terjadi?. Jawab nya cukup mudah. Sebab nya ialah Syarikat yang diaorang jadi pengerusi ke, CEO ke, board member ke atau apa nama jawatan sekali pun, bukan dia yang keluar modal dan bukan dia yang punya pun. Nak terlingkup ke, yang penting aku belasah dulu. Kalau rugi pun bukan kena tindakan apa apa. Paling teruk pun di nasihatkan bersara atau letak jawatan.

Sekian

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...