Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

18 January 2010

Gempa bumi Haiti 2010 : Pihak berkuasa terdesak kebumikan mayat



PORT-AU-PRINCE 17 Jan. - Pihak berkuasa Haiti kini bergelut untuk mengebumikan mayat mangsa gempa bumi yang melanda negara itu akibat jumlah kematian besar dan keadaan mayat yang mula membusuk.

Terdapat beberapa masih ditutup menggunakan pakaian dan beberapa lagi terpaksa dibawa ke kawasan bukit untuk dikebumikan dengan segera.

Beratus-ratus mayat lain kelihatan memenuhi kawasan luar sebuah rumah mayat tidak jauh daripada mangsa cedera dalam ruang sama.

Rata-rata penduduk bimbang untuk berada dalam bangunan kerana bimbang dilanda gempa bumi susulan.

Di luar sebuah farmasi, enam mayat disusun dengan rapat dan terdapat mayat seorang bayi di atas mayat seorang wanita yang ditutup menggunakan selimut.

"Ia sukar digambarkan. Bencana dan kerosakan terlalu besar. Semua orang terpaksa menggunakan skaf kerana bau busuk. Mayat dapat dilihat di mana-mana saja," kata wakil Perkhidmatan Bantuan Penganut Katolik di Haiti, Karel Zelenka.

Persatuan Palang Merah Antarabangsa menganggarkan lebih 50,000 orang terbunuh dalam gempa bumi kuat yang melanda Haiti pada lewat malam Selasa lalu.-Sinar Harian


Hundreds of bodies pile up outside the main morgue of Port-au-Prince's general hospital on Friday, January 15. - SHAUL SCHWARZ/REPORTAGE FOR CNN

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...