Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

03 January 2010

Perkataan 'Allah' dalam Mingguan Herald The Catholic, suatu permulaan ?...

Keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Khamis lalu membenarkan mingguan gereja Katolik, Herald, menggunakan perkataan "Allah" dalam penerbitannya mengundang berbagai polemik dan rasa kurang senang terutama nya kepada umat Islam. Berbagai bagai pandangan, ulasan dan tindakan dilontarkan. Antara nya :
1. Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein kata KDN akan mengemukakan rayuan ke mahkamah yang lebih tinggi. Mahkamah rayuan? (baca disini)
2. Ustaz Idris Haji Ahmad, Ketua Penerangan PAS Pusat berkata PAS kecewa Mahkamah benarkan perkataan Allah dalam Mingguan Herald The Catholic. (baca disini)

Dari sudut agama, pada pendapat aku yang tak pandai agama ini lain sikit. Dengan keputusan Mahkamah tersebut, aku berpendapat pihak gereja Katolik telah berjaya sebagai permulaan dan mukadimah dalam misi mereka yang seterus nya iaitu:

1. Menyebarkan agama mereka
Ini hanya lah permulaan. Mereka dapat guna perkataan 'Allah' dalam mingguan gereja (lebih kurang buletin la..). Setelah diberi betis, tak mustahil mereka akan mintak peha. Mungkin mereka akan mintak perkataan 'solat', 'Baitullah' dan berbagai lagi.

2. Supaya Agama Islam dilihat lebih liberal dan toleran
Sebelum ini pun Agama Islam cuba di liberalkan oleh umat Islam sendiri. Aminah Wadut contoh nya, telah meliberalkan nya apabila dia menjadi imam solat yang makmum nya terdiri dari lelaki dan wanita. Selain Aminah, siapa punya kerja agak nya??. Di Malaysia, kita ada Sister in Islam yang tak jauh beza nya, cuma tak seberani Aminah Wadut. Ada sesiapa masih ingat bagaimana ada usaha usaha untuk meliberalkan bacaan doa untuk disesuaikan dengan semua agama?.

3. Supaya generasi umat Islam sekarang dan akan datang semakin keliru dan akhir nya menjauhi agama.
Siapa kah yang akan mempertahankan Islam kalau bukan jenerasi akan datang. Apa jadi kalau mereka melihat agama Islam itu sama saja dengan agama lain. Lebih lebih lagi agama kristian. Tidak mustahil satu hari nanti gereja gereja di hiasi dengan logo logo tulisan Allah. Menara di letak lambang Allah ganti lambang salib.Hingga akhirnya Masjid dan gereja nampak kurang perbezaan nya. Siapa nanti akan keliru?

Dari sudut politik pula, ada banyak spekulasi.
1. Sudah pasti semua penerbitan tertakluk kepada kelulusan KDN. Pada 7 Jan. 09, KDN telah meluluskan permit penerbitan Herald bagi tempoh 1 Jan sehingga 31 Dis 2009, dengan syarat perkataan "Allah" tidak digunakan di dalamnya dan perkataan "Terhad" mesti dicetak pada muka depan majalah mingguan itu yang hanya boleh diedarkan kepada penganut Kristian serta di gereja sahaja. Bagaimana pula dengan permit penerbitan bagi tempoh 1 Jan hingga 31 Dis 2010?. Permit itu sebenar nya telah pun diluluskan sebelum mahkamah membuat keputusan. Boleh atau tidak KDN menarik balik permit berkenaan?(baca disini)

2. Sudah tentu lah kerajaan BN terutama nya UMNO mendapat munafaat yang besar dari isu ini.
Pertama: Kerajaan BN dapat lah bernafas sedikit apabila tumpuan pergi kepada isu ini dan isu seperti kehilangan enjin jet F-5E, dakwaan kematian Teoh Beng Hock adalah dibunuh dan berbagai isu yang menyenak kan BN dapat sekurang kurang nya diredakan.
Kedua: Kerajaan BN seboleh boleh nya akan menggunakan isu ini untuk menunjukan bahawa parti pembangkang khusus nya PAS tidak komited untuk mempertahan kan Islam. Akan digambarkan juga pimpinan PAS bertelagah sesama sendiri dalam isu ini.
Ketiga: UMNO akan mengambil kesempatan melalui demontrasi dan media massa untuk menunjukkan bahawa hanya UMNO lah yang boleh diharap untuk membela Islam dan mengajak semua orang melayu kembali semula kepangkuan UMNO kerana PAS sudah tidak boleh diharap.

Sekian

1 comment:

TAAVEEKUN PERAK said...

tanpa UMNO org melayu entah akan ke mana di malaysia ini.tlg jgn under estimate segala kebaikan yg telah UMN lakukan tempohari.Tak semua org UMNO tak baik.tq.for ur info saya bukan ahli UMNO.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...