04 January 2009

" Adik-adik jom pegi sekolah tau...."

.


Esok persekolahan sesi 2009 secara rasmi bermula. Semalam dan hari ini pun dah banyak sekolah yang memula kan persekolahan supaya besok tidak lah terlalu kelam kabut. Aku cuma nak cerita dan kongsi pengalaman tentang budak yang baru masuk darjah 1. Esok hari pertama mereka ini mengalami pengalaman baru alam persekolahan. Sudah tentu ada yang menangis macam orang gila. Ada yang tak mahu lepas emak bapak balik maka terpaksa lah emak@bapak teman belajar sekali dalam kelas, cuma mungkin keadaan sedemikian tidak lah ramai macam zaman aku dulu. Zaman aku dulu ada budak yang terkencing dan terberak dalam seluar. Yang menangis sampai meleleh hingus adalah pemandangan biasa bila masuk darjah satu. Masa dulu mana ada tadika, Taski,Taska atau Pra Sekolah. Cukup saja umur 7 tahun masuk darjah satu. Maka jadi lah kita semua masa itu macam rusa masuk kampung.

Seingat aku la...,aku dulu tak bagi bapa aku balik. Hari pertama, bapak aku terpaksa duduk sekali dalam kelas. Besok atau lusa nya bapak tunggu tepi tingkap diluar kelas. Kejap kejap aku paling tengok bapak aku untuk pasti kan dia tak tinggal kan aku.


Aku masuk darjah 1A tahun 1967 di Sekolah Kebangsaan Jalan Bangsar K.Lumpur. Belakang Sekolah aku itu ialah Angkasapuri (atas bukit) dan depan Sekolah pulak ialah Bangunan Ibu Pejabat Tenaga Nasioanl (dulu CEB, kemudian NEB, kemudian Lembaga Letrik Negara (LLN), sekarang TNB, akan datang ????). Sekolah aku itu masih wujud lagi sampai sekarang, cuma kawasan nya menjadi semakin kecil. Ia lah...Tanah di K.L kan mahal. Universiti Malaya pun mereka dah cuba jolok, ini kan pulak sekolah rendah !!...


Aku tetap ingat....tempat jatuh lagi dikenang, ini kan pulak tempat bermain !!!!!

Photobucket

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...