17 September 2009

Anggaran perbelanjaan 1 tahun untuk pasukan F1


DS Najib kata projek ini bukan pembaziran kerana ia membabitkan sektor swasta dan akan memberi pendedahan yang besar kepada Malaysia, khususnya jenama Proton dan Lotus.


Jadi mari kita lihat berapa yang telah dibelanjakan oleh mereka dalam F1 untuk satu Tahun sahaja, perbelanjaan adalah dalam Dollar US, bukan RM apatah lagi Rupiah harap maklum.. memandangkan kita berurusan dalam USD, jadi artikel pun dalam bahasa US ..

~ Top outfits such as Ferrari and McLaren had estimated annual expenditures in 2006 of over US$400,000,000.00 (RM1.4 billion), according to one F1 publication.

~ Toro Rosso, formerly known as Minardi, was estimated to have spent US$75,000,000.00

~ Toyota is estimated to be spending US$450,000,000.00 a year but has yet to win a single race.

~ Honda, which pulled out of F1 last year due to the high cost it incurred, was also estimated to have spent US$380,000,000.00 in 2006.

~ A £40 million (RM230,000,000.00) budget cap incentive, however, has been offered to teams next year in exchange for greater technical freedom.

The cap, however, does not cover driver salaries, engine costs, marketing and promotion.

Assuming the 1 Malaysia F1 Team targets to spend according to the budget cap, its annual expenditure, less salaries, engines and marketing, should be in the region of RM230,000,000.00 .

Top-notch drivers and engines, however, do not come cheap.

Ferrari was estimated to have spent US$44 million in driver salaries in 2003 and US$175 ,000,000.00 on engines.

On the other end of the scale, however, Minardi was estimated to have spent US$500,000 on salaries and US$15,000,00.00 on engines during the same period.

But that does not take into account start-up costs.

Well... semua memakan belanja yang amat besar.. hinggakan Honda Corporation pun tak tertanggung perbelanjaan tu semua inikan pula Proton..

Dan bukankah Malaysia telah membayar kepada Jean Todd tunang Michele Yeoh hampir RM1 Juta untuk mempromosikan Malaysia?? - http://darisungaiderhaka.blogspot.com

TOKYO, 5 Dec 2008 (Bernama) -- Honda will withdraw from Formula One by the end of this year, citing deteriorating business conditions due to the global financial turmoil and the worldwide economic downturn. "Near-term uncertainty surrounding the global economy continues to grow and we expect recovery to take some time," President Takeo Fukui of Honda Motor Co., Japan's second-largest automaker, was quoted by Kyodo News Agency as saying Friday. "It was a very difficult decision," Fukui said. -- BERNAMA

Aku cuma nak kata:
Pada pendapat aku, bila Proton tak cukup duit nak taja pasukan F1 Satu Malaysia nanti, kerajaan akan naik kan cukai kenderaan yang bukan 'kereta nasional' atau yang diimport macam Toyota, Nissan, Honda dan lain-lain. Kemudian naik kan harga kereta Proton, tetapi masih murah kalau nak banding dengan yang bukan 'kereta nasional'.

Tun Mahathir yang menyokong projek pasukan F1 pula berkata pelaburan ini
100 kali lebih baik. Betul, aku tak nafikan sebab cara Tun berfikir tak sama dengan cara kita berfikir. Lagi pun kalau rugi pun bukan nya duit dia. KWSP dan tabung wang pencen sentiasa akan penuh dan sedia untuk berkorban andai diperlukan. Royalti Petronas pun banyak, tak habis pakai lagi....

Cuma yang sedih bila nak bagi sesuatu kepada rakyat, punya lah berkira.... duweratoslimaploh + duweratoslimaploh pun jadi lah !!

Sekian

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...