Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

22 October 2008

5 Billion Untuk Pasaran Saham, Tindakan Tidak Bertanggungjawab!

http://www.suaramerdeka.com/harian/0703/01/sm1stock1eps.jpg

Pakatan Rakyat sentiasa konsisten dan komited di dalam merangka sebarang dasar mahupun program untuk rakyat. Kita malah berulang kali menegaskan pentingnya tidak dibebani dengan kadar inflasi yang tinggi sekaligus mengakibatkan kerencatan ekonomi negara. Tindakan kerajaan untuk menaikkan harga minyak petrol serta dengan boros membelanjakan wang untuk menjana projek mega amat mengecewakan.


Di dalam perbahasan belanjawan tempoh hari, saya menegaskan belanjawan 2009 yang dibentangkan sudah tidak bermakna lagi. Unjuran yang dibuat berasaskan angka dan fakta lapok! Malah saya menggesa Menteri Kewangan yang baru agar segera membentangkan belanjawan berdasarkan unjuran yang terkini. Ternyata gesaan ini dipandang sepi walau ianya memanfaatkan negara dan rakyat. Jelas ini merupakan satu tindakan tidak bertanggungjawab oleh kerajaan.


Semalam kerajaan sekali lagi bertindak terburu-buru dengan membelakangkan kepentingan rakyat dan negara. Pengumuman Menteri Kewangan bahawa Kumpulan Wang Simpanan Pekerja akan meminjamkan sejumlah RM 5 Billion kepada Valuecap Sdn Bhd untuk menyokong pasaran saham tempatan menampakkan ketidakcekapan di dalam mengurus ekonomi negara.


Tindakan ini mengesahkan kenyataan kami bahawa asas ekonomi tidak kukuh dan langkah drastik dan berani harus segera diambil. Rasuah, ketirisan harus dibasmi dan ekonomi negara harus dipacu dan dikendalikan oleh orang yang berkebolehan, bukannya oleh segelintir yang dekat dengan pemerintah.


ANWAR IBRAHIM

Sumber : http://anwaribrahimblog.com


* Komen aku: Itu lah yang yang menyakitkan hati aku dan ramai lagi diluar sana juga. Mentang-mentang lah duit dalam KWSP tu banyak melimpah-limpah, Kerajaan ikut sedap dia aje. Lepas tu besok-besok kalau lingkup Valuecap Sdn Bhd tu masing-masing buat muka selamba aje dan cari lah seekor dua kambing hitam untuk jadi kan mangsa.

Aku berani tulis sebab dah selalu sangat kes macam ni terjadi. Ingat tak lagi kes BMF (1983). Kes yang mencatat sejarah dunia pada masa itu yang melibat kan kerugian RM 2500 juta @ 2.5 billion. Siapa yang jadi mangsa ?. Salah seorang nya ialah Jalil Ibrahim, BMF Assistant General Manager, di bunuh di Hong Kong pada 18 July 1983 semasa menyiasat kes tersebut.


JUST FOR INFO TO SHARE......................

The BMF Scandal

It was around the late seventies, too that a unit of Bank Bumiputra Malaysia started making dubious loans to a property group in Hongkong called Carrian headed by one George Tan. When the loans were revealed in the early eighties, by which time Datuk Seri (now Tun) Dr Mahathir Mohamad had succeeded Hussein as prime minister, it raised eyebrows.

Bank Bumiputra was set up in 1965 to specifically provide credit facilities to the bumiputra community to help increase their participation in the Malaysian economy.

What was its wholly-owned Hongkong subsidiary, BMF, doing lending money to a Hongkong property holding company and in amounts that exceeded the bank's capital? For a while, Bank Bumiputra continued to lend more money to Carrian in an attempt to recover the loans but it turned out to be throwing good money after the bad.

Eventually, the more than RM2 billion was never recovered. A Bank Bumiputra internal auditor sent to investigate the deal was found murdered in the then British colony and his body dumped in a banana plantation.

Tan was charged for various fraud offences and found guilty in Hongkong while a director of BMF, Lorraine Osman, was extradited from London to face charges in Hongkong.

But the key question was never answered: What was Bank Bumiputra doing lending money in Hongkong, and who approved such huge amounts to so few customers? Where were the controls?

As large as the BMF scandal was, Bank Bumiputra suffered two further losses and needed to be rescued three times in all, and on each occasion, the losses were some RM2 billion. In 1999, it was absorbed into what is currently known as the CIMB group.


Source: http://malayscandals.blogspot.com


2 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

salam,pak yang klau ada manual book dlm format pdf cara nk wat blog ni pass aim eh...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...