Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

20 December 2009

'Memory Lane' Ipoh, macam macam ada....

Semalam 19/12/09 aku sekeluarga ke Ipoh. Ada kenduri kahwin pangkat pak sedara isteri aku. Aku ambil kesempatan untuk menginap dirumah angah selepas selesai menghadiri majlis. Lagi pun lama dah tak balik ke rumah angah dan dah lama tak pergi cari barang barang terpakai dan antik di 'Memory Lane'.

Hari ini pagi pagi lagi aku, isteri aku dan angah pergi ke tempat jualan barang barang lusuh dan terpakai di Ipoh. Ia nya terletak di sebatang jalan yang ditutup pada hari ahad untuk aktiviti jualan dan sepanjang jalan ini dipanggil "Memory Lane". Ada macam macam barang terpakai dijual disini. Aku rasa tak payah cerita lah sebab Utusan Malaysia baru baru ini ada siar artikel pasal "Memory Lane" ini (baca disini)

Aku cuma nak kongsi sedikit gambar yang aku rasa mencuit hati dan mungkin ada diantara kita tak pernah tengok atau jumpa.

1. Semasa nak cari parking aku ternampak sebuah kereta Mitshubishi Pajero yang penuh dengan patung patung permainan kecil yang selalu nya boleh didapati di Mc Donald atau Kentucky Fried Chicken. Boleh kata kan hampir seluruh body, depan, belakang dan bahagian dalam Pajero itu di lekatkan dengan patung patung permainan tersebut. Rajin sungguh tuan punya kereta ini melayan kerenah anak atau memang dia sendiri yang minat.







2. Di penghujung jalan 'Memory Lane' aku lihat orang ramai mengerumuni sesuatu. Aku menghampiri untuk melihat apa hal nya. Rupa nya ada seorang 'apek' dengan motor antik nya. Bukan untuk dijual tetapi dia nak balik setelah berkunjung kesini. Oleh kerana ada orang tanya dia pasal motor dia, jadi dia pun cerita lah dan aku pun snap, dapat 2 gambar. Aku lihat roadtax motor dia mati April 2010.

Yang best nya motor dia tu kalau yang umur macam aku ni mesti boleh ingat. Motor seperti yang selalu digunakan oleh askar German dalam siri 'Combat' dan juga cerita cerita bercorak perang antara Amerika dengan German. Mungkin cat motor 'apek' ini pun original kot.....





3. Gambar gambar dan majalah yang membabitkan artis dan pelakon zaman dulu seperti Alahyarham P.Ramlee, Saloma dan Roseyatimah adalah berlambak di pasar ini. Aku jengah satu demi satu gerai dan aku terpandang sesuatu yang aku pun tak pernah terjumpa. Apa dia?..
TENAGA NASIONAL ada mengeluarkan kasut. Bukti nya aku terjumpa kasut jenama 'Tenaga Nasional'. Sumpah !, aku dah bertugas dengan LLN/TNB dan aku tak pernah jumpa kasut cap Tenaga Nasional. Masa aku buruh am LLN dulu, kami dibekalkan dengan kasut BATA Badminton Master (kasut sekolah untuk anak anak orang kaya masa aku sekolah rendah).

Mungkin kasut berkenaan ditempah oleh TNB dan diguna untuk pekerja pejabat saja kot. Pekerja Power Station mana boleh pakai kasut macam tu. Kitaorang kena pakai safety shoes.







Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...