26 December 2009

Sudah 2 kes, bas 2 tingkat rempuh pembahagi jalan lebuhraya

Kemalangan yang melibatkan bas ekspress 2 tingkat berlaku lagi pada pagi ini. Akibat dari kemalangan tersebut 10 nyawa melayang. JPJ dalam laporan awal nya mengesahkan bas berkeadaan baik dan kebolehpakaian bas tersebut (rujuk berita dibawah sekali).

Kepada yang 'mudah lupa' kemalangan ini adalah kemalangan kali ke-2 melibatkan bas ekspress 2 tingkat yang mana kemalangan yang berlaku pagi tadi adalah 99% sama dengan kemalangan sebelum ini.

Pada April 2009 sebuah bas 2 tingkat melanggar pembahagi jalan di Kilometer 443, Lebuhraya Utara-Selatan berhampiran Bukit Beruntung, Rawang. 6 orang terbunuh dalam kemalangan yang berlaku jam 5.00 pagi itu. Mereka terbunuh kerana besi penghadang jalan menusuk masuk kedalam bas. (baca lagi disini)






Gambar- gambar kemalangan bas pada April 2009 di Kilometer 443, Lebuhraya Utara-Selatan berhampiran Bukit Beruntung, Rawang

Pada kejadian terbaru kalau mengikut BERNAMA, kesemua 10 mangsa yang terbunuh dan 2 yang cedera adalah penumpang dibahagian bawah. Dalam kemalangan ini juga besi pembahagi jalan yang menusuk masuk ke dalam bas selepas rempuhan yang pertama menyebabkan kematian dan kecederaan penumpang berkenaan (baca disini).

http://www.mstar.com.my/archives/2009/12/26/mstar_berita/bas2.jpg
Anggota Rela dan polis mengangkat mayat mangsa kemalangan yang melibatkan bas ekspres awal pagi tadi. Bas malang tersebut membawa 48 orang penumpang dari Shah Alam, Selangor menuju ke Alor Star, Kedah. --fotoBERNAMA

Semua kenyataan dari pihak yang berkaitan menyatakan mungkin kelajuan, cuai, mengantuk dan sebagai nya. Aku rasa memang kenyataan itu berasas dan tidak salah. Aku cuma nak tekan kan bahawa kemalangan sudah berlaku dan bila bila masa boleh berlaku. Tidak boleh kah kemalangan yang telah berlaku itu di minimumkan kesan atau 'impact' nya. Mengapa tidak ada langsung kenyataan tentang keadaan lebuhraya dan penghadang pembahagi jalan. Aku memang tak pandai nak cerita. Oleh itu sesiapa yang rajin nak tahu dari sudut pandangan lain, boleh lah melawat ke laman blog yang berkaitan di oshthejourney.blogspot.com

Secara umum, mungkin boleh aku kata kalau penghadang pembahagi jalan dibuat dari konkrit ke atau kabel ke, dapat mengurangkan mangsa yang maut. Lagi pun dah banyak negara lain guna kan konkrit dan kabel. Dalam negara kita pun dah ada tapi tak menyeluruh. (baca sini)

Satu lagi aku musykil, adakah bas 2 tingkat dikira selamat untuk perjalanan yang jauh ?. Tak silap aku perkara ini pernah ditimbulkan selepas kemalangan di Rawang tempohari...tapi, lepas tu sonyap ajo jang !!!!.....

--------------------------------------------------------------------------------------

PETALING JAYA 26/12/09: Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mengesahkan bas dua tingkat Sani Express yang terbabas menyebabkan kematian 10 penumpang awal pagi tadi berada dalam keadaan baik semasa kemalangan itu berlaku.

Ketua Pengarah JPJ, Datuk Solah Mat Hassan berkata, laporan siasatan awal mendapati bas tersebut baru didaftarkan pada September lalu dan Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) mengesahkan kebolehpakaian bas tersebut.


Selain itu, menurutnya, pengangkutan awam berkenaan turut mematuhi piawaian keselamatan R66 yang digunakan Suruhanjaya Ekonomi Eropah.


Katanya, lesen dua pemandu itu adalah sah dan cuma salah seorang pemandu mempunyai dua saman.


"Mengikut rekod, kesalahan kecil itu adalah salah letak kenderaan dan langgar syarat permit (iaitu mengubah laluan). Kedua-dua pemandu tidak ada (mempunyai mata demerit di bawah Sistem) Kejara.


"Dari segi rekod, semuanya okey. Siasatan menjurus kepada bagaimana dia memandu pada ketika itu," katanya kepada mStar Online di sini hari ini.


Beliau mengulas kemalangan maut di KM272.8, Projek Lebuh Raya Utara-Selatan (PLUS) arah utara, kira-kira lapan kilometer selepas Plaza Tol Ipoh Selatan, awal pagi ini sehingga membunuh 10 penumpang dan dua lain cedera dengan seorang daripadanya parah.


Bas ekspres itu berlepas dari Klang, Selangor pada jam 9 malam semalam menuju ke Kangar dan membawa 48 penumpang.


Semua yang terbunuh dan cedera merupakan penumpang yang duduk di tingkat bawah bas dua tingkat berkenaan. Semua penumpang di bahagian atas serta kedua-dua pemandu tidak mengalami kecederaan.


Kedua-dua penumpang yang cedera kini dirawat di Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh manakala kesemua mangsa yang maut dibawa ke hospital yang sama untuk bedah siasat.


Solah memberitahu, JPJ memeriksa brek, tayar dan lesen pemandu bas itu di stesen bas Klang Sentral dan semuanya berada dalam keadaan baik.


Mengenai dakwaan seorang penumpang yang terselamat bahawa pemandu itu kelihatan mengantuk sebelum kemalangan itu berlaku, Solah berkata, polis hanya akan dapat mengesahkan perkara ini bila selesai menyoal siasat pemandu-pemandu dan saksi.


Jelas beliau, siasatan awal menunjukkan perkara itu tidak mungkin berlaku.


"Ini kerana pemandu dah bertukar. Kemalangan cuma berlaku 20 kilometer pertama selepas pertukaran pertama pemandu di Simpang Pulai," katanya.


Sementara itu, Solah memberitahu, tiga pasukan iaitu bahagian kejuruteraan automotif JPJ, Puspakom dan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (Miros) telah dihantar ke tempat kejadian untuk menjalankan siasatan.


Bagaimanapun katanya, laporan belum diterima lagi dan mungkin hanya diketahui pada sebelah petang ini.
- www.mstar.com.my


Photobucket

1 comment:

Calvyn said...

this is really tragedy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...