27 December 2009

Siapa nak siasat Tun M ?, Kerajaan atau Suruhanjaya Diraja ?



DS Rais Yatim berkata Kerajaan tidak perlu menyiasat Tun Mahathir seperti apa yang dilapor oleh Utusan Malaysia. Semua nya berpunca dari buku yang ditulis oleh Barry Wain. Untuk mempertahankan Tun M, DS Rais menggunakan alasan yang agak dangkal untuk menyokong apa yang dikatakan nya itu. Mengapa aku kata begitu?

1. DS Rais kata Tun M adalah orang yang banyak jasa. Semua rakyat terhutang budi, kata beliau. Betul ke tidak, itu cerita lain. Kalau dah menggunung sangat jasa Tun M, apa pasal DS Rais pulak yang takut sangat. Berani kerana benar, takut kerana salah !!!. Lagi pun Tun M yang sanggup menerima cabaran untuk membersihkan nama beliau yang banyak jasa itu.

2. Dalam dunia sekarang ini, bukan kah Tun M boleh saman Si penulis Barry Wain tu. Saman dia dalam RM 1 billion ke, biar dia tinggal seluar dalam saja. Pandai pandai dia nak fitnah Tun M yang DS Rais dakwa terlalu banyak jasa. Mengapa tak mahu saman ? atau memang tak boleh saman sebab Si Barry ini 'orang putih'. Aku pun tak tahu.

3. DS Rais dan DS Hishammuddin jangan lah nak melebih lebih sangat. Aku tak nafikan bahawa Tun M ada membuat jasa. Cuma yang tak disebut Tun M banyak juga membuat silap dan huru hara yang menyusahkan ramai rakyat. Aku tak mahu cakap lebih lebih, nanti dituduh menghasut.

4. DS Rais juga berkata, rakyat dapat meneliti, menilai dan menghakimi sendiri pentadbiran beliau sepanjang 22 tahun memimpin negara. Ya memang betul tu DS Rais. Dalam aku ingat-ingat lupa, kalau tak silap aku, Tun M bersara dalam keadaan populariti nya yang cukup merudum. Tun M waktu itu menjadi liabiliti kepada UMNO dan BN. Kalau Tun M tidak berundur waktu itu sudah pasti BN akan kehilangan 2/3 majoriti lebih awal dari PRU12. Itu semua berlaku kerana rakyat telah meneliti, menilai dan menghakimi pentadbiran Tun M, bukan hanya semasa beliau jadi PM tetapi sehingga lah sekarang.

Kesimpulan: Jangan bagi Tun M di siasat oleh kerajaan iaitu SPRM, sebab aku sudah pun dapat agak apa keputusan nya. Bagi pada Suruhanjaya Diraja yang bebas baru lah betul dan keluar kan nanti kertas putih hasil siasatan tersebut. Ada kes ke tidak ?, nak dakwa ke tidak , itu soal lain.

----------------------------------------------------------------------------

'Tak perlu siasat Dr. Mahathir"

KUALA LUMPUR 26 Dis. - Kerajaan tidak perlu menyiasat bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad hanya kerana dakwaan-dakwaan oleh Barry Wain menerusi bukunya, Malaysian Maverick.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, rakyat dapat meneliti, menilai dan menghakimi sendiri pentadbiran beliau sepanjang 22 tahun memimpin negara.

Katanya, semua rakyat Malaysia terhutang budi atas kewibawaan Dr. Mahathir menerajui negara sehingga berjaya.

"Tidak perlulah kerajaan menyiasat pendapat yang gelojoh daripada penulis picisan (Barry) itu," katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas tindakan Barry yang berpangkalan di Singapura itu menulis buku mengenai Dr. Mahathir ketika pentadbirannya bertajuk Malaysian Maverick: Mahathir in Turbulent Times.

Barry antara lain mendakwa Dr. Mahathir telah menyebabkan kerajaan kerugian sehingga RM100 bilion sepanjang era pentadbirannya.

Pengerusi DAP, Lim Kit Siang kemudian mahu kerajaan menubuhkan suruhanjaya diraja bagi menyiasat dakwaan tersebut.

Cabaran Kit Siang itu disahut Dr. Mahathir yang meminta kerajaan bersikap telus dan membuka semua siasatan berhubung perbelanjaan pada era pentadbirannya.

Rais berkata, apa yang didakwa Barry dalam bukunya itu hanya menjadi peluru politik kepada parti-parti pembangkang untuk memburuk-burukkan Dr. Mahathir.

Sementara itu, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein yang sependapat dengan Rais berkata, bekas Perdana Menteri itu telah melakukan yang terbaik kepada negara.

"Yang penting beliau telah melaksanakan amanah dengan ikhlas demi bangsa dan tanah air, jadi tidak perlu diungkit-ungkit lagi," katanya.

Tambah beliau, apa yang lebih penting sekarang ialah semua rakyat Malaysia perlu bersungguh-sungguh melihat ke hadapan bagi mencapai wawasan negara.

"Di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak, kita yakin beliau akan meneruskan perjuangan pemimpin sebelum ini dengan tekad baru," katanya.

Photobucket

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...