Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

10 April 2010

Di sebalik rusuhan Kyrgyzstan



Bantahan yang bermula tiga hari lalu di beberapa bandar wilayah, tercetus berpunca daripada perasaan tidak puas hati berikutan amalan rasuah, nepotisme, kenaikan harga barang, pengangguran yang tinggi dan penyelewengan di negara yang satu pertiga daripada 5.3 juta penduduknya hidup di bawah paras kemiskinan. Akhir nya membawa kepada kejatuhan kerajaan Bakiyev.

Iktibar yang boleh diambil dari peristiwa tersebut ialah kerajaan yang memerintah terutama nya di Malaysia ini jangan lah sewenang-wenang nya berbuat sesuka hati. Mentang mentang lah kamu boleh memanipulasi segala agensi kerajaan untuk kepentingan politik dan tembolok kamu.

Cuma jangan lupa dan terlalu optimis kerana jika perut majoriti rakyat sudah mula kelaparan, ekonomi yang mula mencerut leher, sara hidup yang makin hari makin naik, sedang kan mereka melihat pemimpin pemimpin kerajaan 'mewah giler' dalam 'menyonglap' harta dan duit negara yang dikutip dari berpuluh jenis cukai dan dikala rakyat sudah tidak tertanggung, maka rusuhan seperti di Kyrgyzstan tidak mustahil berlaku. Oleh itu Kerajaan Malaysia, berubah lah.....

Sekian


Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...