15 April 2010

Transmile tak bayar hutang KWSP RM50 juta, duit pencarum jadi mangsa



PETALING JAYA 14/4/10: Kumpulan Simpanan Wang Pekerja (KWSP) sedaya upaya menggunakan semua langkah undang-undang untuk mendapatkan semula RM50 juta hutang dari Transmile Group Bhd.

Adalah dipercayai, KWSP adalah pihak utama yang memfailkan petisyen penggulungan syarikat kargo udara itu lewat bulan lalu, menurut The Star.

Tindakan KWSP ini memeranjatkan pemiutang-pemiutang Transmile yang lain, mungkin akan mencetuskan pertarungan sengit di antara lebih 10 institusi kewangan tempatan dan luar negeri bagi menuntut kembali pinjaman mereka dari Transmile.
Pakar-pakar undang-undang berkata, pihak mana dari kalangan pemiutang-pemiutang yang akan diberi keutamaan dalam mengutip hutang tersebut tidak diketahui.

Menurut laporan tahunan 2009 Transmile, hampir kesemua hutang-hutang itu tidak bercagar.



Aset utama Transmile ialah empat pesawat berbadan lebar bernilai RM386 juta. Tetapi Transmile berkata dalam laporan tahunan terbarunya, berdasarkan keadaan pasaran semasa adalah sukar bagi syarikat itu untuk menjual pesawat-pesawat itu.

Tindakan agresif KWSP dibuat kerana tidak ada perubahan dalam kedudukan kewangan Transmile. KWSP juga percaya ia mempunyai kes yang kuat untuk mendapatkan semula hutangnya jika syarikat itu ditutup.

Kedudukan kewangan Transmile semakin merosot, termasuk kedudukan tunai kerana berlaku persaingan sengit dalam pasaran kargo udara.

Transmile juga dibelenggu dengan bayaran hutang termasuk kadar faedah yang lebih tinggi dalam tahun 2009 berbanding setahun sebelum itu.

Menurut laporan tahunan syarikat itu, pemiutang-pemiutang juga menolak usaha untuk menukar hutang kepada ekuiti dalam Transmile sepertimana yang dicadangkan oleh pengurusan baru.

Salah satu sebab ialah mereka mahu melihat pemegang-pemegang saham utama dalam Transmile menyuntik lebih banyak modal ke dalam syarikat itu.

Pemegang saham utama syarikat itu ialah Kumpulan Kuok (yang terus menguasai 18 peratus dari syarikat itu) dan Pos Malaysia Bhd sebanyak 15 peratus. - http://freemalaysiatoday.com

Aku cuma nak kata:
Untuk pengetahuan, Pengurusan Syarikat Transmile ini lah yang sedikit waktu dulu (2007) di dapati menipu dan memanipulasi untuk menaikkan harga saham syarikat itu (baca sini , disini dan disini).

Selain KWSP ada lagi 10 institusi kewangan tempatan dan luar negeri yang bagi hutang pada Transmile dan masih belum dapat balik hutang tersebut. Cuba kalau kita rakyat biasa yang berhutang dan kemudian tak boleh bayar, apa akan jadi?.. Tinggal seluar dalam saja lah penjamin dan peminjam dikerja oleh Bank dan institusi kewangan yang bagi hutang.


Yang 'best' nya pinjam juta juta tapi tak payah cagar apa apa. Kalau kita rakyat biasa nak pinjam, bukan banyak mana pun tetapi cagaran nya macam macam yang dimintak. Mangkuk hayun punya sistem.....


Memang naik darah lah bila dengar cerita cerita macam ini. Aku kena potong gaji untuk KWSP dah 32 tahun, duit aku tak sampai pun RM200 ribu. Itu pun nasib campur dengan potongan majikan. Hutang Transmile RM50 juta ni sama macam dia ambil duit 250 orang pencarum macam aku (betul kot?).

Tengok dari gaya kenyataan KWSP macam susah nak dapat balik hutang tersebut. Silap haribulan hutang tu akan jadi hutang lapuk dan kemudian lupus. Aku tak lah berapa pasti, tetapi di Malaysia ni kan macam macam boleh jadi....Malaysia Boleh!!

Sekian !


Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...