Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

11 April 2010

Calun PRK P94 Hulu Selangor: PR selesa, BN bertelagah?

11 April — Tumpuan orang ramai kini kepada pilihan raya kecil Hulu Selangor yang akan berlangsung pada 25 April ini.

BN sudah pun mengumumkan bahawa calon MIC akan menjadi sandaran meskipun gelombang kuat mahukan calon Umno yang dikatakan berpeluang besar merampas kerusi.

Pun begitu, Awang masih yakin BN boleh menang asalkan mengambil strategi yang betul terutama soal calon. Pilihlah calon terbaik. Seboleh-bolehnya pemimpin setempat, muka baru dan mempunyai imej yang baik.

Penentuan calon amat penting apatah lagi MIC berdepan dengan banyak isu. Pemulihan sokongan masyarakat India belum menyakinkan, yang ada kaitan juga dengan faktor Presiden MIC, S. Samy Vellu. Bila lagi beliau mahu berundur ?

Walaupun Samy Vellu pernah membayangkan sudah mempunyai pelan peralihan tetapi semuanya masih kabur seolah-olah beliau mahu terus memimpin MIC sehingga pilihan raya umum depan.

Pada Awang, isu Samy Vellu lebih menarik daripada pilihan raya kecil. Jika beliau mahu membantu kejayaan BN pada pilihan raya itu nanti maka lebih elok jika beliau mengumumkan pelan peralihan dalam masa terdekat.

Jika Samy Vellu sayangkan MIC dan BN, beliau perlu berundur. Usahlah berdolak-dalih lagi dengan pelbagai alasan. Lagi lama beliau menerajui MIC, lagi besar risiko BN. Buatlah apa pembaharuan dan perubahan sekali pun, ia tidak akan banyak membantu jika pemimpin yang dilihat masih menjadi liabiliti terus berada di koridor kuasa. — Mingguan Malaysia

Aku cuma nak kata:
Sedar atau tidak komponen BN iaitu UMNO dan MIC sedang bertelagah berebut untuk meletak calun dikerusi Parlimen Hulu Selangor.
Walau pun DS Najib kata itu ada lah perkara biasa tetapi sedikit sebanyak akan menjejaskan juga peluang BN untuk menang di Hulu Selangor.

Pada 29 Mac, Presiden MIC awal awal lagi sudah menghebohkan bahawa Datuk G Palanivel adalah calun nya. Tidak ada yang layak melainkan Datuk G Palanivel
(baca sini). Mengapa beliau cakap begitu?. Tidak kah beliau perlu berfikir dulu sebelum bercakap?. Ini lah masaalah nya orang yang bernama DS S.Samy Vellu. Masih tak sedar yang beliau menjadi liabiliti MIC dan BN.



TPM Tan Sri Muhyiddin Yassin pula membayangkan, “berkemungkinan besar” calon BN dipilih daripada MIC. UMNO Hulu Selangor kemudian mengugut mahu kan calun dari UMNO. Kalau tidak sokongan kepada BN akan terjejas (baca sini).

Pada 6 April, PM DS Najib terpaksa bersuara supaya kedua dua pihak tidak membangkitkan siapa kah calun BN
(baca sini) dan keesokan nya 7 April, beliau mengumumkan bahawa calun dari MIC akan bertanding (baca sini).

Debaran akan terus dirasai sehingga BN dan PR mengumumkan calun masing masing. PR yang meletakkan calun dari PKR dijadual akan mengumumkan calun nya pada 13 April sementara BN pula pada 15 April (baca sini). Kesimpulan nya, apa apa pun boleh berlaku. Tidak mustahil disaat akhir, BN akan menukar calun nya dari MIC kepada UMNO. Khabar angin kuat menyatakan bahawa BN akan kalah jika meletak kan calun dari MIC melawan calun melayu dari PKR dan sebalik nya jika PKR meletak calun dari kaum India melawan MIC, maka MIC akan menang.

Sekian.

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...