Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

24 September 2008

Kerajaan umum penurunan harga minyak 10 sen

Kerajaan hari ini mengumumkan penurunan sebanyak 10 sen lagi harga minyak berkuatkuasa esok.

Berikutan itu, harga minyak petrol jenis RON 97 kini turun kepada RM2.45 seliter manakala harga RON 92 pula turun kepada RM2.30 seliter.

Kerajaan juga mengumumkan pengurangan minyak diesel, juga sebanyak 10 sen, kepada RM2.40 seliter.

Ketika mengumumkan penurunan harga minyak tersebut, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, ia diputuskan dalam mesyuarat jemaah menteri hari ini. "Keputusan ini diambil setelah mengambil kira harga purata minyak dunia untuk tempoh sebulan terakhir ini," katanya dalam satu kenyataan petang ini.

Harga-harga berkenaan, tambah beliau, ditentukan dengan mengambil kira harga sebenar petrol daripada 1 September hingga 22 September lalu. Abdullah berkata, untuk tempoh sebulan terakhir ini, harga minyak dunia telah mengalami turun naik yang ketara. "Namun secara purata, ia telah menurun sedikit berbanding harga purata sebelumnya. Namun begitu, nilai ringgit berbanding dolar Amerika pula menyusut sepanjang tempoh yang sama.

"Oleh itu, mengaplikasikan formula yang digunapakai oleh kerajaan dalam menentukan harga runcit sebelum ini, pengurangan sebanyak 10 sen ini merupakan nilai pengurangan maksimum yang dapat diberikan oleh Kerajaan. "Pelarasan harga minyak ini juga merupakan pelarasan harga yang kedua dilakukan oleh Kerajaan setelah pelarasan pertama dilakukan pada 23 Ogos yang lalu," katanya. Sebelum ini, kerajaan telah menurunkan harga minyak sebanyak 15 sen.

Sehubungan, perdana berkata, kerajaan berharap penurunan harga minyak yang berkuatkuasa esok, akan dapat meringankan beban orang ramai, terutamanya dalam menyambut hari raya Aidilfitri.

Sumber : Malaysiakini.com


Komen Aku : Sebagai seorang Muslim, aku mengucapkan syukur Alhamdulillah diatas penurunan harga bahan bakar tersebut. Walaupun bagi aku penurunan tu rendah tapi sekurang kurang nya dapat juga meringan kan beban. Sekarang ini, apa yang menjadi tandatanya ialah berkenaan harga barang-barang keperluan seharian. Ada kah akan ada penurunan pada harga barang-barang keperluan seharian kita ???. Jika semasa kenaikan harga minyak tempohari menyebabkan kenaikan berantai kepada semua sektor perkhidmatan dan barangan pengguna, apa kah dengan penurunan harga minyak terbaru yang sekarang ini berjumlah 25 sen (15+10 sen), harga barangan dan lain-lain tidak ikut turun. Ada kah teori domino tidak terjadi ??.

Matematik mudah harga minyak semasa

Kiraan harga minyak sekarang 1 barrel(tong) = 159 liter 1 USD = RM3.471

Harga minyak semasa = USD92.92 setong

Dulu USD145 x 3.30 (Rate semasa) / 159 liter = RM3.00 – RM0.30 (Subsidi) =RM2.70

Skrg USD92.92 x 3.47 (Rate semasa) / 159 liter = RM2.03 – RM0.30 (Subsidi) =RM1.73

Kerajaan jual => RM2.45 per liter

Harga tanpa subsidi => RM2.03 per liter

Kita tanggung kerajaan = RM0.42 per liter (2.45 - 2.03)

Sekarang kita pulak yang subsidi kerajaan bukannya kerajaan kasi kita subsidi

Sekian

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...