Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

29 May 2009

Majlis penutup Puasa Sunat & Mogok Lapar Pakatan Rakyat - 28/5/09


Untuk photo yang lain sila klik http://perakexpress.com

Majlis penutup Puasa Sunat & Mogok Lapar (28/5/09) yang diadakan diperkarangan Pejabat PAS Perak cukup ceria dan mesra. Majlis tersebut dihadiri oleh pelbagai bangsa yang menyertai Puasa Sunat dan Mogok Lapar. Program yang diadakan selama tiga hari ternyata ada hikmah yang cukup besar walaupun dipertikai oleh UMNO BN dan para ulama-ulama mereka. Mereka yang mengerjakannya dapat menjalin hubungan yang cukup akrab, persahabatan antara PAS, PKR dan DAP semakin erat.

Ahli-ahli DAP dan PKR yang menyertai mogok lapar dapat merasai bagaimana orang Islam sebelum ini berpuasa. Diakui oleh mereka, tiga hari tidak makan hanya minum sahaja rupanya bagus untuk kesihatan badan. Ada dikalangan mereka yang turun sehingga hampir 10 kilo, badan mereka semakin ringan, bila badan ringan, mereka rajin bekerja dan semangat untuk berjuang. Itulah hikmahnya lapar melalui mogok lapar.

Mereka yang berpuasan sunat pula tidaklah perlu diceritakan lagi, kerana hikmahnya semua sudah maklum.

Kecerian dan kemesraan jelas terpancar melalui majlis berbuka puasa yang dianjurkan oleh PAS di perkarangan pejabat PAS Perak. Hidangan yang dimasak dengan selera Melayu dikecapi bersama. Tidak terbayang seronoknya mereka makan setelah lapar selama tiga hari, sudu tidak disediakan, mereka seronok dan merasa nikmat pula makan menggunakan tangan dan tidak terasa kekok.

Semua pimpinan PR makan beramai-ramai tanpa ada hidangan khas. Inilah hikmah tersembunyi di sebalik program Puasa Sunat & Mogok Lapar. Semasa Solat Maghrib, Solat Hajat dan Solat Isya dikerjaka, mereka yang bukan Islam tidak terus pulang sebaliknya menunggu untuk memberi penghormatan dan mendengar pula selepas itu ucapan-ucapan dari pimpinan PR.

Polis malam itu begitu baik dan memberi kerjasama, sedikit pun tidak ganggu program tersebut dari mula sehingga akhir, dan ternyata program tersebut tidak menganggu ketenteraman awam. Boleh jadi polis sudah jemu dan bosan mengikut telunjuk BN sahaja.

Majlis bersurai kira-kira pukul 10.00 malam. - misabah.blogspot.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...