Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

31 May 2009

Menyanggah laporan Berita Harian : Petugas PKR memakai pakaian & lencana logo parti

Penanti : Petugas PKR memakai pakaian & lencana logo parti
9:29 am
BUKIT MERTAJAM: Walaupun peraturan larangan berkempen pada hari pengundian termasuk memakai lencana yang memaparkan logo parti mula dikuatkuasa pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti, namun masih ada pihak enggan mematuhinya.

Tinjauan Berita Harian di pusat pengundian di Sekolah Kebangsaan Tanah Liat, di sini, mendapati meja semakan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dipenuhi bendera parti itu dan petugas pula memakai pakaian serta lencana dengan logo PKR. - www.bharian.com.my


Dibawah ini adalah artikel yang ditulis semalam untuk jawapan & penjelasan kepada laporan Berita Harian dalam slot 'mutakhir' diatas.

K
urang daripada 24 jam sebelum rakyat Dewan Undangan Negeri N12 Penanti keluar membuang undi Suruhanjaya Pilihan Raya sekali lagi mengeluarkan arahan aneh dan pelik yang dilihat hanya untuk berlaku tidak adil terhadap Pakatan Rakyat.

Apabila segala persiapan telah dibuat alam bentuk tempahan khemah untuk mendirikan pondok semakan daftar pemilih, SPR mengarahkan hanya khemah bersaiz 8 x 8 kaki sahaja boleh digunakan.


Lebih membingungkan SPR juga menarik balik peraturan supaya setiap kenderaan yang mengangkut pengundi ke pusat pembuangan undi tidak perlu lagi mengguna pelekat logo SPR.


Persoalan spontan yang timbul dalam fikirasn rakyat apakah tindakan terbaru SPR ini seolah-olah mahu menggalakkan gejala undi hantu semasa pilihan raya kecil Penanti esok ?


Pengarah Pilihan Raya Parti Keadilan Rakyat Saifuddin Nasution Ismail kesal dengan sikap SPR yang gagal mematuhi ketetapan yang dibuatnya sendiri sambil mengkritik tindakan badan itu yang mengubah peraturan sewenang-wenangnya tanpa pemberitahuan melalui surat rasmi dan hanya menyampaikan arahan baru secara lisan melalui panggilan telefon.


"Pakatan Rakyat tidak mempunyai pilihan melainkan meneruskan persiapan yang telah dirancang sepertimana yang dipersetujui dalam mesyuarat bersama SPR sebelum ini. Malah khemah telahpun di tempah dan bayaran telah dibuat bagi tujuan tersebut," tegas beliau pada sidang akhbar harian Pakatan Rakyat di Yayasan Aman, Penanti.


Ahli Parlimen Machang itu juga berkata Pakatan Rakyat tetap akur dengan ketetapan bahawa pondok atau barong semakan daftar pemilih hanya boleh didirikan 50 meter radius dari pusat pengundian.


Mengulas mengenai peraturan baru berkenaan pelekat kenderaan Saifuddin berkata SPR juga tidak membenarkan kenderaan membawa pengundi menggunakan pelekat atau bendera parti. Peraturan ini juga disampaikan secara lisan tanpa notis hitam putih kepada Pakatan Rakyat.


Berhubung perkara yang sama, Pengarah Strategik PKR Tian Chua berkata tindakan SPR ini menimbulkan seribu satu spekulasi dan pandangan negatif.


Ketua Penerangan Latheefa Koya pula berkata SPR harus bersikap lebih profesional dan bukan membatal atau menarik-balik apa-apa ketetapan dengan begitu mudah sekali. - http://greenboc.blogspot.com


Nota: Setahu aku segala pindaan atau peraturan berkaitan pilihanraya perlu digezetkan terlebih dahulu dan selepas itu baru lah sah untuk dikuatkuasakan peraturan tersebut. Pilihanraya umum ke10 (kalau tak silap) telah ada peraturan tak boleh pasang bendera parti dikawasan pengundian. BN selamba saja pasang dan bila pembangkang buat bantahan, rupa rupa nya peraturan itu tidak sah dan tidak terpakai. Hidup hidup pembangkang kena tipu. Peraturan yang SPR keluarkan sekarang ini begitu lah juga agak nya... - بلوڬ احمد ترمذي

Photobucket

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...