Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

03 April 2009

Agong perkenan Najib sebagai Perdana Menteri



PUTRAJAYA - Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin telah memperkenankan pelantikan Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri keenam, Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd. Sidek Hassan mengumumkan semalam.

Dalam satu kenyataan, beliau berkata, istiadat pelantikan dan mengangkat sumpah jawatan dan sumpah simpan rahsia oleh Najib di hadapan Seri Paduka Baginda akan diadakan di Istana Negara 10 pagi ini.

Pagi semalam, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menghadap Tuanku Mizan untuk menyerahkan surat melepaskan jawatan Perdana Menteri, selaras dengan proses peralihan kuasa antara beliau dan Najib yang dirancang sebelum ini.

Abdullah tiba pada 10 pagi dengan menaiki Proton Perdana rasminya bernombor WCH 13 dan meninggalkan kawasan istana satu jam kemudian sambil melambai-lambai ke arah sekumpulan 70 petugas media termasuk wartawan asing yang berkumpul di situ sejak 7.30 pagi.

Najib, yang mengambil alih jawatan Presiden UMNO daripada Abdullah pada Perhimpunan Agung UMNO minggu lepas, turut menghadap Seri Paduka di Istana Negara, selepas istiadat menghadap oleh Abdullah.

Abdullah dilantik sebagai Perdana Menteri kelima menggantikan Tun Dr. Mahathir Mohamad pada 30 Oktober 2003.

Sementara itu, Abdullah turut menghadiri majlis perpisahan yang diadakan di Kementerian Pertahanan petang semalam.

Abdullah, yang juga Menteri Pertahanan, memeriksa barisan kawalan kehormat Rejimen Askar Melayu Diraja yang diketuai Mejar Norhisyam Kamar dan dianggotai 103 pegawai serta anggota pasukan Tentera Laut Diraja Malaysia, Tentera Udara Diraja Malaysia dan Tentera Darat Malaysia.

Sumber: http://www.kpwkm.gov.my

Photobucket

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...