Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

13 April 2009

Untuk renungan semua - Mengapa kecoh bila bukan muslim baca ayat Quran !?

Semua jadi kecoh bila bukan muslim baca ayat Quran !

....
Lim Jooi Soon...........................YB Nga Kor Ming

Saya diserang strok/angin ahmar pada 17.9.1999. Setelah mengambil makanan kesihatan anugerah Allah meskipun datang dari sekutu Israel United State selain bersenam, Alhamdulillah saya semakin pulih. Namun di sini bukan saya nak cerita tentang strok. Sebaliknya ialah berkenaan 2 individu bukan Islam berketurunan Cina (saya tak suka guna istilah 'bangsa' kerana ia menggambarkan perkauman).

Individu pertama ialah pengedar makanan kesihatan bernama Mr Ang Teik Chi yang tahu mengenai kaedah-kaedah mengurut dan ada orang memanggilnya doktor. Mr Ang pernah mengurut saya dengan dimulakan dengan kalimah Bismillahir Rahmanir Rahim. Sebelum itu beliau 'menjampi' minyak kelapa yang digunakan untuk mengurut itu dengan Surah Al-Fatihah dari mula sampai tamat. Dia juga begitu lancar mengungkapkan ucapan insya Allah saya akan pulih dengan kehendak Allah.

Individu kedua ialah pengedar penapis air yang saya sekeluarga mengenalinya sebagai Mr Ong. Bila dia melihat saya yang sebelumnya lumpuh sebahagian badan sudah boleh berjalan serta memandu motokar dia mengungkapkan Alhamdulillah. Ada beberapa orang kawan memberi komen bahawa hal itu tak betul tapi bila saya tanya di mana silapnya tak ada yang boleh beri penjelasan. Lalu saya katakan bahawa MR Ang dan Mr Ong juga hamba Allah mereka diam.

Pada 9.3.2009 seorang saudara baru, Lim Jooi Soon menyampaikan ceramah di Alor Setara dalam satu acara Wacana Minda.Saya kagum dengan pendekatan yang beliau gunakan untuk berdakwah dan mempunyai pengetahuan terhadap kandungan kitab-kitab Injil, al-Quran dan kitab ugama Hindu. Beliau merupakan saudara baru pertama yang menganut Islam dengan mengekalkan nama Cina setelah berdebat selama 5 tahun dengan mufti berhubung dengan perkara tersebut. Kita doakan beliau mencapai banyak kejayaan dalam usaha dakwahnya.YB Nga Kor Ming bukanlah orang pertama tidak disenangi bila menggunakan ayat-ayat suci ketika berceramah.

Sebelum ini, Ketua Menteri Pulau Pinang, YB Lim Guan Eng yang mengatakan dia akan mentadbir mengikut acuan Khalifah Omar Abdul Aziz pernah dituduh sebagai biadap.

Mengapa hal begini berlaku?

Ya... tentulah tidak lain kerana kedua-duanya dari DAP!

Oleh yang demikian, YB Karpal Singh dan YB Lim Kit Siang juga patut berfikiran terbuka dalam hal ini. Mungkin YB Drs Khalil Idham dan beberapa orang lagi patut berbuat sesuatu dan ada baiknya direnungkan bahawa sebilangan pengarah filem Melayu di zaman awal (kebanyakan berketurunan India) dahulu bukan beragama Islam, tetapi mereka telah menghasilkan bukan sedikit filem-filem berbau Islam.

Sumber: http://asalbayu.blogspot.com/2009

Komen Aku: Aku pun ada seorang rakan berketurunan India dan berugama hindu. Nama nya En. Rajan. Apabila berbual atau berbicara dengan dia, dia kerap melafazkan perkataan 'Lailahaillallah', 'Alhamdulillah' dan 'Masyaallah'. Aku tak tahu sama ada dia faham atau tidak maana nya, tetapi penggunaan perkataan tersebut memang kena dan betul letak nya. Dia juga tahu sedikit sebanyak apa yang boleh dan apa yang tidak dalam ugama Islam. Semoga satu hari nanti dia mendapat hidayah Allah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...