27 April 2009

Selsema Babi : Selepas ini Demam Babi?


http://lmnop.blogs.com/lauren/images/pig_kiss.jpg

Sebelum ini selsema burung dan sekarang selsema babi (Swine Flu) pula. Serius atau tidak, wabak ini telah pun meragut nyawa. Ia dikata kan berpunca dari negara Mexico dan dari 80 kematian, 20 disahkan adalah disebab kan selsema babi. Wabak ini menyerang dengan cepat. Ia lah sebab mereka - mereka ini makan babi macam kita makan ayam, maka cepat lah merebak nya apabila berlaku sesuatu wabak penyakit.

Prof. Robin Weiss, pakar dalam kuman virus Institut Kajian Kanser, London menyatakan : Babi mempunyai banyak kuman virus. Babi mempunyai kuman RETTROVIRUS yang boleh menjangkiti manusia. Ia tidak boleh dibuang dari babi kerana ia dibawa oleh DNA babi itu sendiri. RETTROVIRUS adalah keluarga yang sama dengan HIV

Dalam konteks ini, aku berpendapat di Malaysia ini iaitu di Selangor yang ingin membuat projek ternakan babi besar besaran perlu mengkaji semula projek tersebut. Manakala di Negeri Sembilan, percepatkan pemulihan semula ladang ladang ternakan babi yang sedia ada atau kalau boleh hapuskan terus. Kalau untuk keperluan orang yang nak makan, rasa nya tak ramai. Kerajaan boleh import saja.

Tolong ingat sikit ye !!!, disamping untuk menjaga kepentingan orang yang makan babi, tolong jaga juga kepentingan orang yang tak makan babi. Tidak kah kita mahu mengambil iktibar dengan apa yang pernah terjadi ?. Lupa kah pada VIRUS NIPAH yang pernah menyerang babi-babi di Bukit Pelanduk ?.

Dulu di Malaysia Babi kena VIRUS NIPAH, sekarang berpunca di Mexico kena SELSEMA BABI dan akan datang mungkin ada 'DEMAM BABI' tapi akan berlaku dimana ye?

Firman Allah swt :”Katakanlah (wahai Muhammad): Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai atau darah yang mengalir atau daging babi kerana sesungguhnya ia adalah kotor” -[Surah al-Baqarah : 145]

Sekian.

Artikel Berkaitan:
1. Selsema babi & hukum Allah - http://ustjai.wordpress.com

1 comment:

armouris said...

lagi info tentang swine flu kat sini - FAQ on Swine Flu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...