Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

20 April 2009

Cadangan penalti ke atas ADUN & MP letak jawatan tanpa alasan munasabah

KUALA LUMPUR, 20 April (Bernama) -- Pemuda Gerakan Kedah mencadangkan penalti RM50,000 bagi anggota dewan undangan negeri dan RM100,000 bagi anggota parlimen yang melepaskan jawatan tanpa sebab munasabah.

Bagaimanapun, jika peletakan jawatan itu atas alasan bagi mendapat mandat baru daripada pengundi bagi ADUN terbabit untuk menyertai parti gabungan, penalti itu perlu dikurangkan separuh, kata Ketua Pemuda Gerakan Kedah Tan Keng Liang.

Katanya pergerakan itu juga mencadangkan supaya Suruhanjaya Pilihan Raya bahawa peruntukan sedia ada dalam Artikel 48 (6) Perlembagaan Persekutuan dan peruntukan di dalam perlembagaan negeri bagi menolak kelayakan seseorang wakil rakyat untuk tempoh lima tahun tidak digunapakai ke atas mereka yang ingin mendapatkan mandat baru dari pengundi untuk menyertai mana-mana parti gabungan.

"Cadangan pindaan ke atas undang-undang pilihan raya sedia ada telah dikemukakan kepada SPR Jumaat lepas," katanya dalam satu kenyataan.

Dalam cadangan itu, beliau berkata Gerakan juga menegaskan bahawa peruntukan yang ada bagi sesetengah keadaan tidak komprehensif kerana ia tidak menghukum wakil rakyat yang melepaskan jawatan tanpa sebab yang munasabah.

"Ia juga tidak menjamin bahawa parti yang diwakili wakil rakyat itu akan dipertanggungjawabkan atas peletakan jawatan itu dan (pindaan) ini akan menjadikan parti itu lebih berhati-hati semasa memilih calon pada masa depan," katanya.

Sumber: BERNAMA

Komen aku:

Aku sokong 100 %, cuma jangan pulak bila giliran komponen BN di masa akan datang ramai yang letak jawatan maka peraturan itu ditarik balik kerana memakan diri sendiri. Kerajaan BN memang terkenal tidak konsisten dalam melaksanakan peraturan dan undang-undang. Hari ini kuatkuasa, dua tiga hari kemudian tarik balik. Kita lah yang jadi macam orang bodoh dibuat nya. Mahu contoh !, tak de hal..., lihat saja kes kuatkuasa pemakaian tali pinggang keledar tempat duduk belakang, apa jadi ?..

Nasib baik lah isu letak jawatan dan kosong kan kerusi ini terjadi di Penanti. Pemegang jawatan itu Mohammad Fairus Khairuddin yang sedang disiasat SPRM atas isu rasuah, mahu atau tidak terpaksa melepaskan jawatan demi menjaga maruah PKR, cuma alasan nya untuk melanjutkan pelajaran adalah untuk menjaga air muka beliau saja.


Bagaimana kalau jawatan di Bukit Lanjan pun dikosong kan oleh Elizabeth Wong. Alasan beliau munasabah ke tidak, atau nak salahkan DS Khir Toyo kerana beliau lah yang sibuk suruh orang letak jawatan.

Sekian.

Photobucket

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...