11 April 2009

Autopsy - Bagaimana PAS menang di Bukit Gantang ?

bukit-gantang1
Penyokong PAS yang begitu ramai di jalanraya Taiping, di hari penamaan calun bagi PRK Bukit Gantang - Foto ehsan dari Wartawan Rasmi Laman Reformasi



BN pegang Batang Ai...gagal ramas..ooops..rampas dua bukit.

Bila BN menang di Batang Ai...macam-macam lah andaian yang dibuat. Tapi bila kalah di dua Bukit...macam-macam lah alasan yang diberi. Aku malas nak layan alasan-alasan kekalahan BN di Bukit Selambau ataupun kemenangan BN di Batang Ai, sebab ianya tidak melibatkan Umno.

Menang diBatang Ai...tidak melambangkan rakyat disana menyokong Umno. Kalah di Bukit Selambau pun...tidak melambangkan rakyat disana meluat kepada Umno. Lagi pun...aku cuma terlibat di Bukit Gantang...jadi biarlah aku cakap pasal Bukit Gantang saja.

Bila kalah diBukit Gantang...Umno mengatakan Nizar menang pasai undi Cina. Orang Melayu masih menyokong Umno. Tapi bila Umno kalah di Kuala Terengganu..dimana hampir 96% adalah pengundi Melayu...apa alasannya?

Aku tak mau nak katok orang yang dah tersungkur. Mampuih pi la kat depa. Cuma..aku nak buat sedikit penilaian semula terhadap diri kita sendiri. Aku lebih suka kritik kawan-kawan dan diri sendiri daripada mengkritik musuh. Musuh kita lawan..kawan kita tegur.

Keputusan Pilihanraya Bukit Gantang. Nizar 1. BN 0.

Aku sebutkan disini...kemenangan Pas di Bukit Gantang adalah faktor Nizar sepenuhnya. Pas menang kerana Nizar...bukan Nizar menang kerana Pas. Kalau bubuh orang lain...gerenti lingkup. Dan aku akan ceritakan dari beberapa sudut.

Sudut 1..Kekuatan dan kelemahan Pas.

Kekuatan Pas di Parlimen Bukit Gantang terletak didalam DUN Trong. Jadi..apabila Pas tewas di DUN Trong dalam PRK ini...ia menggambarkan kekuatan sebenar Pas. Sebagai parti...sebenarnya Pas masih lemah. Kekuatan yang menzahirkan kemenangan Nizar adalah kekuatan Pakatan Rakyat.

Jangan mendabik dada...mengatakan Pas sudah diterima oleh semua rakyat. Belum lagi. Sebaliknya..aku minta kepada semua..baik Pas, DAP atau PKR...bahawa tidak ada satu parti yang boleh menang tanpa bantuan parti lain.

Rakyat masih belum memahami Pas sebenarnya..sebaliknya, rakyat menerima Pas kerana Nizar. Bila aku pi Kuala Sepetang...aku tengok ada Cina yang bubuh bendera kecil Pas dalam botol Carlsberg...tak pa la.. tapi itu yang aku kata depa belum tahu Pas tu apa. Cuma depa sokong saja.

Sudut 2...jentera pilihanraya.

Pas memang kuat dari segi petugas pilihanraya. Tapi pengurusan jentera pilihanraya...kaput. Pengurusan ceramah kelam kabut. Koordinasi dengan PKR ...teruk. Nasib baik la DAP buat kerja sorang-sorang. Kalau nak merancang dengan Bilik Gerakan Pas....jahanam.

Banyak sangat Jeneral dalam jentera pilihanraya Pas. Datang sorang...overuled...mai lagi sorang..overuled. Last-last bertekak sesama sendiri.

Unit Penerangan cuma urus tentang ceramah saja...yang tu pun aku kira gagal. Penyaluran maklumat cukup susah. Sampaikan kita kena pakai SB kat bilik Gerakan.

Bila Bakaq kata ada Timbalan Presiden Pas yang bagi tau Pas akan kalah..aku tau memang betui. Malah Pengarah Pilihanraya..Hj. Asmuni pun angkat tangan...menyerah kalah...dua hari sebelum hari mengundi.

Macam mana boleh menang? hangpa tengok balik kartun ni.

Sudut 3...Isu

Hampir keseluruhan kempen BN berkisar tentang Nizar. Depa hentam peribadi Nizar memang kow. Tapi sapa yang jawab?takat cakap kat ceramah...yang dengar hanyalah orang Pas dan mereka yang menyokong Pas. Tapi bagi puak-puak belah nun...sapa yang nak terangkan? kalau nak dikatakan undi Melayu merosot...memang patut sebab jentera Pas gagal memainkan peranan memberi penerangan dan membalas tuduhan.

Hangpa biaq Nizar kena katok..kena kutuk. Dalam tiga hari terakhir...bila BN melancarkan serangan terhadap Nizar...unit penerangan dan geraksaraf gagal menangkis serangan tersebut. Cuma nasib baik...Umno tak tau bila nak stop. Depa hentam dan depa kutuk Nizar sampai orang naik meluat. Dan ini menukar pendirian mereka yang diatas pagar untuk memberikan undi simpati kepada Nizar.

Sudut 4. Macam mana boleh menang?

Macam yang mula aku katakan...faktor Nizar. Kalau bukan kerana Nizar..dah lama aku cabut dari Bukit Gantang. Dan bukan aku saja...ramai lagi yang macam aku kerana meluat dengan cara kerja sebahagian pemimpin Pas.Berlagak tak tentu tempat. Tapi bukan semua!

Aku patut ucap terima kasih kepada Dewan Ulama Pas. Jangan terkejut!! Orang yang aku sangka susah nak berunding ni rupanya lebih terbuka daripada jeneral-jeneral yang berpengkalan di Bilik Gerakan Utama di Air Kuning.

Banyak lagi..tapi aku tak mau nak bukak pekong kat sini. Aku tunggu kot-kot depa panggil aku...kalau depa nak dengar la.

Kalau tak mau dengar...aku pun malas nak cerita.

Sumber:

Photobucket

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...