02 March 2009

Apabila sudah tiada hujah, tutup pintu Bangunan Perak D.R halang sidang DUN



Dalam tindakan mengejut - dipercayai untuk menggagalkan sidang tergempar Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dirancang esok - kompleks pentadbiran negeri yang menempatkan dewan itu akan ditutup esok.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh bahagian khidmat pengurusan, pintu utama Bangunan Perak Darul Ridzuan di Jalan Bukit Gantang Wahab akan ditutup.

Kakitangan yang menetapkan temujanji di bangunan tersebut esok diarah membatalkannya.

Notis tanpa tandatangan itu dari pejabat Setiausaha Kerajaan (SUK) menggunakan logo rasmi kerajaan negeri.

Manakala ketua polis negeri memberi amaran kepada orang ramai agar tidak berkumpul di kawasan bangunan tersebut.

Menurut Bernama, Datuk Zulkefli Abdullah berkata pentadbiran bangunan itu telah memaklumkan kepada polis yang sidang DUN tidak akan berlangung esok dan bangunan tersebut hanya membenarkan pekerja- pekerja pejabat SUK dan orang-orang yang mendapat kelulusperak state assembly building closed on 3rd march 2009 notice 020309an sahaja.

"Mengikut kenyataan Setiausaha Dewan Negeri yang diterima hari ini, sidang tergempar dewan negeri yang diadakan esok tidak sah kerana tidak mendapat perkenan Sultan Perak," beliau dipetik berkata.

Malaysiakini difahamkan beberapa trak polis pencegah rusuhan telah ditempatkan berdekatan bangunan tersebut dan sekatan polis diadakan di jalan menuju kompleks pentadbiran tersebut.

Sementara itu, sebagai reaksi segera terhadap keputusan menutup pintu utama Bangunan Perak Darul Ridzuan, bekas exco kanan Perak, Datuk Ngeh Koo Ham berkata semua 28 wakil rakyat Pakatan Rakyat termasuk Speaker akan ke bangunan tersebut esok.

Terdahulu, seorang exco kerajaan BN Perak ingin Speaker DUN V Sivakumar dihadapkan kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan dewan itu berhubung dakwaan salah laku.

Notis yang mengandungi laporan salah guna kuasa oleh Speaker, menghina DUN serta tidak taat setia kepada titah Sultan Perak itu diserahkan kepada setiausaha Speaker, A Basu di pejabatnya di Bangunan Perak Darul Ridzuan pada 11 pagi.

Mohd Zahir Abdul Khalid berkata notis itu juga berkaitan tindakan Speaker menggantung dan melarang Menteri Besar Perak Datuk Dr Zambry Abdul Kadir dan enam exco kerajaan negeri menghadiri persidangan DUN, lapor Bernama.

Tindakan ini dipercayai sebagai reaksi balas terhadap usaha Speaker memanggil sidang tergempar DUN jam 10 pagi esok bagi membahaskan usul-usul undi percaya terhadap Datuk Seri Mohamad Nizar Jamamaluddin, yang ditumbangkan oleh BN, dan membubarkan dewan.

Sementara itu, menteri besar dan barisan exco menfailkan permohonan di mahkamah bagi membatalkan keputusan Speaker menggantung mereka daripada menghadiri sidang DUN.

Ketiga-tiga wakil rakyat bebas yang menyokong kerajaan BN negeri - Mohd Osman Jailu (Changkat Jering), Jamaluddin Mohd Radzi (Behrang) dan Hee Yit Foong (Jelapang) - pula menfailkan permohonan untuk membatalkan surat peletakan jawatan sebagai anggota DUN.

Sumber: Malaysiakini

Artikel berkaitan: Apa guna ada undang-undang-http://angkasanuri.blogspot.com

Komen Aku: Kepada yang mahu berfikir, lihat lah apa yang cuba 'mereka dan sekutu mereka' lakukan apabila 'mereka' sudah tiada hujah lagi. Apabila speaker DUN memanggil sidang tergempar, 'mereka' berkokok mengatakan bahawa tindakan tersebut tidak sah. Kalau tak sah, mengapa perlu keluar notis penutupan pintu utama Bangunan Perak Darul Ridzuan esok. Bila ditutup, makna nya tak bagi bersidang. Sudah pasti besok pihak keselamatan akan dikerah untuk mengawal pintu utama itu. Kepada siapa yang berdegil nak masuk jugak, mungkin akan ditangkap dan dituduh menghalang tugas penjawat awam. Tidak kah ini permainan kotor nama nya ?.

Apa yang aku tak faham ialah kemana pergi nya pakar undang undang perlembagaan yang berpihak kepada UMNO/BN ?. Mengapa mereka ini tidak memberi pendapat untuk memenangkan UMNO/BN ?. Balik balik orang politik UMNO/BN yang bagi penjelasan, yang mana penjelasan itu kadang kadang menghina minda kita, macam lah kita ini bodoh sangat !.


Apa-apa pun tengok lah besok apa yang jadi....


Sekian

Photobucket

2 comments:

Hapi said...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

File said...

Download Forum Poster V3 3.0 at FileAfro.com

http://www.fileafro.com/view_forum-poster-v3-30.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...