Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

02 June 2009

GM : Ikon permotoran AS diisytiharkan bankrap




WASHINGTON - Simbol permotoran Amerika Syarikat (AS), General Motors (GM) mengisytihar muflis semalam dalam perkembangan yang disifatkan sebagai tamparan hebat ke atas industri automotif negara berkenaan.

Berikutan pengumuman tersebut, kerajaan AS akan mengambil alih pengurusan GM yang sejak bertahun-tahun lalu merupakan syarikat terbesar di dunia dan merupakan mercu tanda kemakmuran ekonomi AS.

"Perisytiharan itu membawa impak besar ke atas AS kerana GM lebih daripada sekadar sebuah syarikat, ia dianggap ikon negara," kata seorang profesor Universiti Clark, Gary Chaison.

Semalam, beberapa pegawai kanan AS berkata, mereka berharap proses pertukaran pengurusan itu akan berjalan lancar dan memakan masa di antara 60 hingga 90 hari.

Selepas tempoh tersebut, GM akan bebas daripada perlindungan muflis dan muncul sebagai sebuah syarikat yang lebih tersusun.

Kerajaan AS akan menyuntik dana tambahan AS$30.1 bilion (RM104.4 bilion) bagi membantu penstrukturan semula GM di bawah perlindungan mahkamah dan akan mengambil alih 60 peratus kepentingan dalam syarikat tersebut.

Sebelum ini kerajaan AS sudah memberikan pinjaman mencecah AS$19.4 bilion (RM67.2 bilion) kepada GM.

Turut menyumbang bantuan kewangan termasuk kerajaan Kanada dan kerajaan wilayah Ontario yang memiliki beberapa kilang syarikat berkenaan. - AFP

Komen aku:
Akhir nya sistem kapitalis yang di banggakan oleh orang orang di barat itu runtuh sedikit demi sedikit. Sebelum ini mereka begitu bangga dan mengaku mereka lah yang bijak dalam menjana dan mengurus ekonomi.

Jika 4 atau 5 tahun lepas, jika ada orang berkata bahawa General Motors (GM) boleh muflis, maka orang itu akan dianggap gila. Apa tah lagi kalau yang berkata itu datang dari Asia. Sekarang telah terbukti bahawa syarikat 'gergasi' sebesar mana pun boleh lingkup dan muflis@bangkrup.

Oleh sebab yang demikian, sudah sampai masa nya negara negara umat Islam kembali mendaulatkan sistem kewangan Islam sebagai jalan keluar bagi mengatasi masaalah ekonomi global ini. Malaysia boleh menjadi sebagai 'pelopor' memandangkan Malaysia sudah lama menggunakan sistem kewangan Islam disamping sistem konvensional.

Photobucket

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...