Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

25 June 2009

Setelah Wabak H1N1 merebak di Malaysia, Istilah Selsema Babi diguna semula


A student wearing a face mask as a precaution against swine flu, looks out from her classroom after it was closed following the discovery of swine flu cases in the Kuala Lumpur primary school, Monday, June 22, 2009, in Kuala Lumpur, Malaysia. Malaysia closed a second primary school and confirmed eight new swine flu cases, bringing the total number to 58, the country's health ministry said. Of the total cases, 42 people remain hospitalized but all are in stable condition.- photo AP

Semasa wabak selsema babi mula menyerang dunia bermula di Mexico, menteri kesihatan kita meminta supaya jangan sebut istilah 'Selsema babi' tetapi guna istilah H1N1 atau influenza A kerana kata beliau ia telah ditetapkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO). Aku ada ulas sikit pasal istilah itu (baca disini).

Semalam dan hari ini, bila mendengar berita dan membaca akhbar. Istilah Influenza A (H1N1) sudah semakin tidak digunakan. Yang banyak aku dengar ialah 'selsema babi'. Semasa menonton berita jam 8, hanya menteri kesihatan sahaja yang masih gunakan istilah influanza A (H1N1). Pembaca berita menggunakan istilah selsema babi sepenuh nya. DS Rais Yatim sendiri semasa menjawab soalan wartawan menyatakan adalah lebih mudah menyebut selsema babi daripada influanza A atau H1N1. Mungkin beliau tak tahu atau terlupa bahawa Menteri Kesihatan sebelum ini mengarahkan mengguna istilah INfluenza A (H1N1) dan bukan selsema babi

Aku berpendapat, istilah Influenza A (H1N1) ini terpaksa ditukar semula kepada selsema babi adalah kerana menular nya wabak maut itu di Malaysia sekarang. Istilah H1N1 yang diguna pakai sebelum ini tidak berjaya mempengaruhi atau membuatkan rakyat lebih berwaspada akan bahaya wabak dan virus tersebut. Oleh itu, untuk meningkatkan keberkesanan 'alert' orang ramai maka istilah selsema babi diguna semula.

Kalau sebut selsema babi, rakyat Malaysia pada umum nya telah ada pengalaman dengan virus nipah yang membawa wabak JE (Japanese Encephalitis) tentu akan lebih berwaspada dan berhati hati.

Kesimpulan nya, di Malaysia perkara sebegini adalah biasa. Hari ini kuatkuasa, dua tiga hari kemudian tarik balik. Ingat tak pada pemakaian tali pinggang keledar tempat duduk belakang sedikit waktu dulu. Masa nak kuatkuasa, tak menyempat nyempat......sekarang apa cerita nya??

Itu lah Malaysia, tanah tumpah nya darah ku..... Sekian.

Photobucket

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...