Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

16 June 2009

Sudahlah bertelinga satu, pekak badak pula!



Zulkifli Yahaya
Tue | Jun 16, 09 | 10:56:28 am MYT


Ungkapan Sasterawan Negara, Dato' A Samad Said perihal pemerintah yang 'bertelinga satu dan berlidah dua' menjadi sebutan popular sidang Muktamar Tahunan PAS kali ke-55 yang berlangsung di Shah Alam baru-baru ini.

Membelasah pihak lawan adalah situasi biasa dalam mesyuarat agung mana-mana parti pun. Namun belasan terhadap Umno dalam muktamar PAS baru-baru ini agak luar biasa. Mungkin ekoran kemarahan yang teramat sangat terhadap BN yang telah melakukan rampasan kuasa menjatuhkan kerajaan negeri Perak yang dipilih secara sah oleh rakyat. Bukan setakat Umno jadi bahan cacian, tetapi para pemimpin dalam PAS juga dingatkan supaya jangan langsung cederung hati untuk menghampiri Umno.

Wakil Shah Alam, Ir Khalid Samad berpidato bagai mahu menggegar dan meruntuhkan bumbung Stadium Malawati. Ingatan keras kepada semua ahli dan pimpinan supaya jangan tertipu dengan muslihat Umno cuba menghulurkan tangan kononnya untuk berdamai dengan PAS. Ambil iktibar sirah Majlis Tahkim anjuran Muauwiyah untuk menipu Sayidina Ali serta memecahbelahkan perpaduan umat Islam.

Pesuruhjaya PAS Kedah, Dato' Seri Azizan Razak mengibaratkan berkawan dengan Umno seperti membela kucing. "Depan tuan dia nampak baik, belakang tuan curi lauk. Jangankan atas tilam, atas sejadah pun dia berak," ujar beliau. Lucu, tapi sinis dan tajam.

Wakil Dewan Pemuda PAS, Zulkifli Ahmad, akibat terlalu ghairah memberi amaran kepada pemimpin PAS supaya jangan cenderung untuk bertemu Umno, lupa bahawa beliau sepatutnya membahaskan usul mendesak penubuhan Suruhanjaya Bebas Diraja untuk menyiasat pengambilan secara haram kerajaan Pakatan Rakyat Perak oleh BN, bukan bercakap isu muqabalah atau kerajaan perpaduan.

Wakil dari dari Kelab Penyokong PAS juga membantah keras kerjasama dengan Umno. Beliau melahirkan kebimbangan masyarakat Cina (yang mutakhir ini menyokong PAS), jika PAS cenderung untuk bekerjasama dengan Umno.

Ramai lagi perwakilan dan saf kepimpinan yang berucap menyatakan tentangan habis-habisan terhadap muzakarah, muqabalah, kerjasama, kerajaan perpaduan atau apa-apa yang semakna dengannya. Tidak ada pemimpin yang mengemuka, mencadang atau menyokong idea kerajaan perpaduan dalam muktamar.

"Marilah kita melaksanakan mesej dakwah secara muwajahah silmiyyah, dengan kita sedia berdailog, bermuzakarah dan berdebat dengan sesiapa sahaja," ujar Presiden dalam ucapan dasarnya.

Itu sikap biasa PAS dan ucapan seperti itu pernah kita dengar sejak berdekad lalu. Bukan perkara baru dan tiada kena mengena dengan idea kerajaan perpaduan.

Habis, jika tidak berbangkit isu kerajaan perpaduan, mengapa tiba-tiba ada juga perwakilan menyinga? Kerajaan perpaduan disensasikan habis-habisan oleh media-media tali barut BN. Apakah bermakna ahli-ahli PAS terikut-ikut dengan rentak permainan media tali barut?

"Dalam keadaan isu kerajaan perpaduan dimainkan oleh media BN, apa-apa ungkapan pemimpin dengan maksud yang seserti atau boleh dimanipulasikan oleh media BN sepatutnya dihentikan, maksudnya 'kerat terus' macam kenyataan keras Tuan Guru Nik Aziz yang berkata, 'karut!' terhadap isu kerajaan perpaduan," ujar seorang pemerhati politik.

Sekurang-kurang, katanya, buat masa ini jangan sebut perkataan muqabalah, muzakarah, perpaduan atau sebagainya. Jangan langsung. Itu satu pendapat dari pelbagai pandangan. Mungkin betul, mungkin tidak.

Musuh utama BN sekarang ialah perpaduan dalam Pakatan Rakyat. Jika DAP dan KeADILan berjaya direnggangkan dari PAS, maka cerahlah kembali masa depan BN yang kini sedang berada di wad ICU. Walaupun PAS sudah ada kelab penyokong PAS tetapi DAP juga mempunyai pengaruh yang jauh lebih besar di kalangan orang Cina. Menangnya Pakatan Rakyat di Kedah, Perak, Pulau Pinang dan Selangor jelas kerana sokongan bukan Melayu.

Keputusan penerimaan usul dalam muktamar baru-baru ini juga memberi sedikit hela nafas untuk BN mengintai kembali sokongan masyarakat Cina. Iaitu usul Pemuda agar kerajaan mempertahan 30 peratus equiti tempatan dan bumiputera ke atas 27 sub sektor perkhidmatan

"Langkah liberalisasi itu perlu dikaji semula kerana ia menyebabkan syarikat bumiputera gulung tikar dan merupakan dasar ekonomi yang ke belakang," ujar wakil Dewan Pemuda PAS Pusat. Ada yang tertanya-tanya, adakah kerajaan Umno akan menerima usul tersebut sedangkan telinga mereka sudahlah satu, pekak pula.

Sejak DEB lahir, dasar 30 peratus ini hanyalah kek ekonomi untuk diagihkan kepada sesama kroni Umno. Bukan dinikmati oleh rata-rata orang Melayu. Sekali pandang, secara tak langsung, nampaknya usul ini juga ala 'kerajaan perpaduan' kerana (berpandangan) daripada mengagihkan peluang kepada semua pihak termasuk bukan bukan Melayu, lebih baik memberikannya kepada 30 peratus kroni Umno, seperti amalan busuk kerajaan BN sejak dulu.

Sewaktu mengangkat tangan membangkang usul tersebut di muktamar baru-baru ini, saya tersenyum melihat Mohamad Sabu dan Dato' Husam Musa juga turut serta. Namun menjadi adab berjemaah, apabila usul tersebut diterima setiap ahli wajib menerimanya. - Harakahdaily

Photobucket


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...