Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

20 June 2009

Lembaran baru Pas-UMNO, PAS perlu ingat pada 1972

Akhbar melaporkan bahawa TPM, Tan Sri Muhyiddin Yassin berharap lembaran baru hubungan UMNO dan PAS dapat dimulakan segera demi kepentingan umat Islam dan keharmonian negara. Segala pesengketaan, dendam dan keraguan sebilangan pemimpin Pas perlu dilupakan (baca disini).

Ewah...ewahhhhh..., sedap dan lunak nya beliau berkata kata. Apa kah beliau fikir begitu mudah untuk melupakan segala apa yang UMNO/BN telah buat Kepada PAS khusus nya dan parti pembangkang yang lain am nya. Sudah lah tak pernah nak minta maaf, lepas tu nak suruh lupakan begitu sahaja. NO WAY !!!


Mintak maaf dulu !!!. Kemudian baru boleh cerita nak buka lembaran baru ke atau tidak. Suruh mantan PM terdahulu seperti Tun Mahathir. Beliau adalah orang yang paling lama dan paling banyak sekali membuli dan menganiaya PAS. Apa yang beliau tidak buat kepada PAS ?. Masa itu ada kah beliau tidak fikir pasal melayu dan Islam ?.


Sejarah telah membukti kan bahawa UMNO/BN tidak patut ditolong. Kita harus belajar daripada sejarah, ayah dan datuk kita di dalam PAS pernah membuat usaha seperti apa yang Tan Sri Muhyiddin harapkan ini.

Pada tahun 1972 selepas kekalahan teruk Perikatan pada tahun 1969, PAS telah menyertai Perikatan dan menubuhkan Barisan Nasional (BN). Alasan mereka sama, iaitu untuk menyelamatkan suara Melayu-Islam di dalam kerajaan. Namun, apa yang berlaku, apabila PAS masuk ke dalam BN, PAS terpaksa bersetuju dengan semua dasar-dasar BN yang bertentangan dengan Islam dan hak asasi manusia. Selain itu, PAS di layan sebagai warga kelas ketiga di dalam BN. PAS tidak dibenarkan membuka cawangan di Johor dan negeri-negeri Selatan tanah air. PAS terpaksa merelakan pemilihan menteri besar Kelantan dilakukan oleh Tun Razak bukannya oleh PAS walaupun PAS memenangi kerusi terbanyak di Kelantan pada waktu tersebut. Bahkan PAS telah dikhianati pada tahun 1977, PAS disingkir dari Barisan Nasional, berlakunya MAGERAN di Kelantan, dan pada pilihanraya 1978, PAS kalah di Kelantan dengan hanya tinggal satu kerusi Parlimen dan 2 kerusi DUN. Kesilapan membuat keputusan tersebut menyebabkan BN menguasai Kelantan dalam tempoh masa 12 tahun daripada 1978 sehingga 1990.(baca disini)

Pimpinan PAS kemudian nya terpaksa mengambil masa yang lama untuk menyakinkan ahli dan membina semula Parti. Sejarah ini perlu di beritahu berterusan agar pendokong/penyokong PAS tidak lupa dan juga supaya rakyat kenal siapa UMNO/BN sebenar nya.

PAS tidak harus dipatuk dua kali oleh ular yang sama dan dalam lubang yang sama bukan?

Photobucket

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...