27 October 2009

Apa punca tragedi jambatan gantung runtuh ? A: Cuai, B: Rasuah, C: Semberono, D: Semua betul





Cara pembinaan jambatan gantung menyeberang Sungai Kampar di Kuala Dipang dekat Kampar yang runtuh menyebabkan seorang murid lemas dan dua lagi hilang semalam hangat dipersoalkan oleh pelbagai pihak yang berada di tempat kejadian.

Kerajaan telah menubuhkan sebuah jawatankuasa siasatan terhadap kejadian itu namun kalangan ibu bapa dan orang ramai yang berada di tempat kejadian, membuat andaian terhadap aspek pembinaan jambatan berkenaan sebagai punca utama kejadian.

"Saya seperti tidak percaya apabila melihat saiz konkrit pelapik tiang jambatan... ia terlalu kecil dan tiada cerucuk," kata seorang penduduk yang enggan dikenali.

Beliau yang mendakwa berpengalaman dalam sektor pembinaan berkata saiz konkrit berkenaan yang kecil tidak sepadan dengan tiang besi jambatan yang turut menampung kabel besi jambatan.

Dalam kejadian kira-kira 10.30 malam tadi, 19 murid lain sempat diselamatkan oleh guru dan pengawal SK Kuala Dipang apabila mereka terhumban ke dalam sungai yang mengalir deras apabila sepasang tiang berkenaan runtuh semasa mereka sedang menyeberang Sungai Kampar untuk jamuan.

Murid berkenaan sebahagian daripada 298 murid dari 64 buah sekolah rendah dari Tronoh, Batu Gajah dan Kampar yang menyertai aktiviti kokurikulum perkhemahan 1Malaysia anjuran Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kinta Selatan.

Seorang bapa murid, S Thiagaran, 42, berkata beliau hairan apabila melihat konkrit bagi tiang jambatan itu tidak dipasang besi cerucuk.

"Dari pemerhatian saya, simen pada kaki jambatan ini juga masih belum kering dan ia menunjukkan keadaan yang tidak selamat," katanya.

Jambatan sepanjang kira-kira 50 meter itu baru siap dua minggu lepas dan menurut seorang anggota Persatuan Ibu Bapa dan Guru SK Kuala Dipang, ia dibina bagi menggantikan sebuah jambatan gantung lama yang telah runtuh sebelum ini.

Seorang lagi bapa murid Jaafar Arif, 65, berkata tindakan tegas perlu diambil hasil daripada siasatan yang dijalankan pihak berkuasa kerana kejadian itu telah menyebabkan kehilangan nyawa.

Seorang penjawat awam yang berpengalaman dalam kegiatan lasak pula berpendapat bahawa jambatan gantung biasanya dihadkan bilangan pengguna kerana ia berbuai-buai atau bergoyang dan boleh menyebabkan pengguna terjatuh jika tidak berhati-hati.


Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang melawat tempat kejadian (foto, bertopi) mengumumkan penubuhan satu jawatankuasa siasatan yang diketuai Ketua Pengarah Pelajaran Tan Sri Alimuddin Mohd Dom dan dianggotai para pegawai daripada Jabatan Kerja Raya (JKR) dan wakil kerajaan negeri Perak.

Jawatankuasa itu akan membuat siasatan terperinci bagi menentukan fakta sebenar yang membawa kepada insiden berkenaan dan membentangkan laporan itu kepada beliau, katanya.

"Kita akan bagi mereka tempoh masa yang sesuai supaya hal ini dapat dilaporkan dengan lengkap dan terperinci," katanya kepada pemberita selepas melawat tempat kejadian pada Selasa.

Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir selepas melawat tempat kejadian malam tadi turut mengarahkan siasatan terhadap aspek pembinaan jambatan berkenaan sama ada mengikut spesifikasi. - BERNAMA

Aku cuma nak kata:

Sekarang ini kan asyik asyik orang sebut 1, maka 1 lagi koleksi runtuh untuk dijadikan statistik dan keruntuhan kali ini memakan korban. Sebelum ini Bumbung Stadium, bumbung makmal komputer sekolah dan bumbung masjid runtuh. Semua premis yang runtuh itu hanya baru diguna kan dalam tempoh 1 tahun. 1 lagiii!!..... Kali ini jambatan gantung pulak runtuh. Ia nya baru 2 minggu disiapkan. Apa kesimpulan yang boleh diambil ?.

1. Sekolah memang sudah lama menjadi alat nafsu serakah untuk kontraktor kerajaan cari makan dan buat duit. Contoh paling ketara ialah projek makmal sekolah. Masa heboh isu tersebut, macam macam amaran dikeluarkan. Namun apa kesudahan nya ?. Yang dapat projek, duit dapat tapi projek macam haram jadah. Aku memang marah sebab aku pernah diminta menjadi penasihat@consultant untuk masaalah berkaitan software/hardware dalam projek komputer sekolah ditempat aku. Melihat dari apa yang dibekalkan oleh pembekal komputer, memang menyakitkan hati. Pada pendapat aku kes jambatan gantung yang runtuh ini pun sama lah jugak. Buat janji siap saja.

2. Bagaimana dengan reka bentuk jambatan gantung itu?. Ada atau tidak, atau ada kah main pacak saja tiang, bubuh konkrit dan kemudian rentang kabel. OK semua dah siap, sekarang dah boleh guna.

3. Setelah dibina, siapa yang sahkan jambatan itu selamat atau tidak. Jangan jadi macam kes bumbung runtuh di stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Terengganu. Bila dah runtuh baru tahu yang stadium itu belum diberi Sijil Siap Kerja yang sepatut nya dikeluarkan oleh JKR. Tak ada sijil Siap Kerja tapi telah digunakan. Ini siapa punya kerja ?.

4. Cuba semak semula berapa kos pembinaan jambatan tersebut. Apa kah ada penyelewengan disitu. Contoh nya kos bernilai RM100,000 tetapi nilai jambatan yang dibuat hanya RM 20,000. Benda ini jadi sebab ramai sangat peminta sedekah terhormat yang tahu nya menadah saja tetapi buat kerja malas. Yang jadi mangsa kontraktor dan pengguna jambatan.

Apabila ada orang mempertikai sesuatu projek yang dibuat, dituduh orang tersebut memfitnah. Bila diberi bukti, ditanya pulak macam mana boleh dapat bukti itu ?. Siapa yang bagi bukti itu, kita akan ambil tindakan. Bukti tidak disiasat, orang yang bagi bukti pulak dicari.

Bila terjadi nya tragedi atau bencana begini, menteri dan pihak terbabit akan keluar kan segala amaran keras itu dan ini. Lepas 1 tahun, orang pun dah lupa, kejadian yang sama akan terus berulang dan berulang. Bagi mangsa yang terlibat, jangan tunggu lama lama....failkan saman tuan tuan.

Sekian

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...