Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

24 October 2009

'Detektif Lim' dipulau ekoran kes curi buku


Mohd Farid ketika prosiding mahkamah selesai Jumaat lalu. -Foto MSTAR oleh AU YEONG HOW
SUDAH jatuh ditimpa tangga. Begitulah nasib pelakon yang popular menerusi drama bersiri 'Gerak Khas', Mohd Farid Amirul Wu Abdullah gara-gara didakwa dalam kes mencuri dua buah buku.

Mohd Farid yang terkenal sebagai 'Detektif Lim' dalam drama itu dituduh mencuri buku bertajuk 'The Sistine Secrets' berharga RM89.90 dan sebuah lagi buku bertajuk 'Decoding The Heavens' (RM105) di kedai buku MPH pada pukul 7.15 malam 27 Mac lalu.

Rentetan daripada kes tersebut, Farid berkata, ayahnya enggan bercakap dan menemuinya.

"Bila diberitahu kepada ayah yang saya ingin balik kampung tempoh hari, ayah berkata... tak apalah. Itu pun menerusi ibu saya sebagai orang perantara.

"Lebih menyedihkan, ayah saya diserang penyakit jantung ekoran kes saya," luah Farid dengan nada sedih dan kecewa kerana bapanya tidak ingin menemuinya sehingga kini.

Sejak memeluk agama Islam pada tanggal 21 Jun 1991, Farid julung kali tidak mampu berhari raya dengan gembira kerana bersedih atas apa yang terjadi.

Kebiasaannya, pelakon berusia 44 tahun ini akan mengambil kesempatan di hari raya untuk berkunjung ke kampung halaman orang tuanya untuk menuntut maaf.

Walaupun ibu bapanya berlainan agama, Farid tetap ingin menghulurkan tangan memohon keampunan di pagi Syawal. Namun, sekarang ia hanya tinggal kenangan indah.

Farid yang masih berstatus bujang kadang-kala terasa kehilangan tempat dahan bergantung. Sudahlah bapa memulaukannya, katanya, perhubungan nya dengan kekasih turut dilanda badai ekoran kes mahkamah itu.

Malah Farid mungkin "bersara" dari dunia hiburan ekoran tawaran berlakon yang semakin berkurangan buat masa ini.

Dia kini hanya berlakon dalam drama 'Gerak Khas' dan tiada lain-lain tawaran berlakon.

"Tawaran-tawaran berlakon semakin berkurangan. Sekarang saya hanya berlakon dalam 'Gerak Khas'.

"Saya tengah mencari pekerjaan lain kerana masa depan saya tidak terjamin," katanya ketika ditemui di Mahkamah Majistret Jalan Duta di sini semalam.

Kata Farid lagi, kes mahkamah tersebut telah meninggalkan impak besar kepada kerjaya seninya.

Katanya, bukan sahaja wataknya dikurangkan sedikit dalam 'Gerak Khas' bahkan ia telah menutup peluang-peluang berlakon yang lain.

"Dulu saya pernah menerima tawaran berlakon daripada Radio Televisyen Malaysia (RTM). Skrip pun telah saya dapat dan cuma sedang menunggu penggambarannya.

"Penggambaran sepatutnya bermula bulan September lalu tetapi sampai bulan ini, saya masih belum menerima apa-apa berita lagi. Bila saya menghubungi pihak produser, mereka kata ia ditangguhkan.

"Hakikatnya, sumber saya memberitahu, apabila nama saya diajukan, pihak produser berkata kemudianlah," katanya yang menyedari dirinya barangkali telah "disenaraihitamkan".

Itu hanya sedikit rentetan yang perlu dilalui Farid. Dia mungkin kehilangan segala-galanya dan hanya pasrah menghadapi hari-hari mendatang dengan penuh kesabaran dengan redha.

Qada' dan qadar telah semua ini. Namun, andai diputar kembali titik hitam ini, Farid tidak ingin semua ini berlaku. - www.mstar.com.my

Aku cuma nak kata:

Beliau mengatakan bahawa beliau dipaksa mengaku mencuri oleh staf MPH (baca disini). Aku bukan nya tak pernah masuk kekedai buku MPH. Kalau buku dipegang di tangan, orang tak kata cuba mencuri, tetapi kalau dah buku dimasukkan kedalam beg, memang boleh disyaki cuba mencuri.

Walau pun kes di mahkamah masih berlangsung dan beliau belum didapati bersalah atau tidak, nasi sudah pun menjadi bubur. Sepatut nya beliau memikirkan buruk baik nya sebelum beliau melakukan perbuatan tersebut. Kalau nak ikut kan, bukan nya beliau tidak mampu untuk membayar harga 2 buah buku tersebut, cuma mungkin beliau fikir oleh kerana beliau seorang selebriti, sudah tentu petugas kedai buku MPH tidak menaruh syak wasangka. "Tak kan lah pelakon popular nak mencuri".

Jangan salah kan Qada' dan Qadar. Sebagai manusia Allah beri kita akal supaya kita boleh berfikir. Sendiri yang cari pasal. Lagi pun tidak ada sesiapa yang memaksa beliau mencuri. Beliau melakukan dengan kehendak sendiri dan apabila tertangkap, harga yang perlu beliau bayar adalah terlalu mahal. Lebih mahal dari harga buku yang dicuri. Semoga cerita beliau ini dapat menjadi pengajaran kepada orang lain. Berfikir dulu sebelum berbuat sesuatu yang salah dan melanggar undang-undang......


..........atau Si Farid ini berada ditempat yang salah, pada waktu yang salah.

Sekian, Wallahualam.

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...