22 October 2009

Budak 11 tahun didera kerana curi wang bapa RM3

KUALA LUMPUR: Hanya kerana dituduh mencuri RM3 wang bapanya, seorang kanak-kanak lelaki berusia 11 tahun cedera hampir di seluruh badannya akibat dipukul dengan kayu penyapu oleh bapanya di Taman Muda, Ampang Jaya.

Dalam kejadian pada 12 Oktober lepas, kanak-kanak itu dituduh mencuri wang milik bapanya untuk membeli makanan kerana wang belanja yang diberi bapanya tidak mencukupi.

Kejadian itu, difahamkan bukanlah pertama kali menimpa kanak-kanak itu kerana sejak ibunya melarikan diri dan meninggalkannya ketika dia berusia dua tahun kerana tidak tahan dengan sikap suaminya, kanak-kanak itu sering dipukul oleh bapanya yang berusia 49 tahun itu hanya kerana kesilapan kecil.

Penderitaan kanak-kanak itu berakhir apabila dia diselamatkan selepas menceritakan kejadian dia sering dipukul kepada rakan sekolahnya yang kemudian mengadu kepada ibunya.

Ibu rakan kanak-kanak itu memberitahu pemberita di sini hari ini, apabila beliau mengajak budak lelaki itu ke rumahnya pada 14 Oktober lalu, beliau terkejut melihat hampir keseluruhan badannya dipenuhi calar dan bengkak akibat dipukul. Kanak-kanak itu kemudian dibawa ke Hospital Ampang untuk mendapatkan rawatan sebelum laporan polis dibuat.

Semalam, kanak-kanak itu dibenarkan keluar dari hospital itu dan kini ditempatkan di bawah penjagaan sebuah badan kebajikan.

Ketika ditanya oleh pemberita mengenai kesengsaraan yang terpaksa dilaluinya, kanak-kanak itu hanya berdiam diri.

Timbalan Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Supt Amiruddin Jamaluddin berkata, bapa kanak-kanak itu ditahan pada 16 Oktober baru-baru ini untuk siasatan lanjut. - BERNAMA

Aku cuma nak kata:
Kalau ye pun budak tu curi duit, tak kan lah bapak dia bedal begitu teruk sekali. Ada banyak faktor penderaan begini boleh berlaku. Mungkin kerana stress dan tekanan mental akibat dari persekitaran kehidupan yang tidak ceria dan tidak terurus. Masaalah ekonomi yang kian meruncing. Emak budak itu pun dah lari sejak dari umur budak itu 2 tahun. Silap-silap budak itu pun dah mula belajar jadi jahat seperti mencuri. Secara umum nya, pada pendapat aku keluarga tersebut sebenar nya bermasaalah. Sama ada bapak, anak atau pun emak budak itu.

Tidak mustahil suatu hari nanti, apabila budak ini membesar dan berkeluarga, dia juga akan mengulangi dan terbawa bawa sikap seperti bapak dia.


Tidak ada jalan penyelesaian kecuali keluarga tersebut kembali kepada Ugama. Ugama sahaja lah yang boleh menghuraikan benang yang kusut.

Sekian

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...