Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

26 October 2009

Cerita pasal lari budget : Bajet 2010



DATUK Seri Najib Razak ketika membentangkan Bajet 2010 di Dewan Rakyat. - Foto Effendy Rashid


"Adakah benar kerajaan berbelanja defisit kerana �kebajikan rakyat didahulukan� atau kelemahan dalam pengurusan ekonomi pimpinan kerajaan sekarang.
"13 tahun berturut-turut kerajaan membentang belanjawan defisit baik dalam keadaan harga petroleum dan komoditi melambung tinggi, ekonomi mengalami pertumbuhan pesat apatah lagi dalam keadaan kemelesetan ekonomi," katanya sewaktu perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2010 tengah hari tadi di Dewan Rakyat.
Akibatnya kata Anwar hutang negara meningkat 18.3 peratus daripada RM306.4 billion pada tahun 2008 kepada RM362.5 billion tahun 2009.- berita penuh sila klik harakahdaily.net


Bagi yang sudah lupa apa itu makna defisit, mengikut Kamus Dewan Edisi 1, defisit bermaksud kekurangan hasil pendapatan berbanding dengan perbelanjaan yang diperlukan (berkenaan dengan anggaran belanjawan dan sebagainya).


Kalau ikut bahasa orang muda, kira macam budget larilah.

Budget lari kalau tayar motor bocor sampai 5 kali sebulan. Nak makan, bayar sewa, beli minyak dan hiburan tak cukup sebab banyak belanja ke tayar motor. Pergi kerja pun lambat pasal penat sorong motor ke bengkel.

Budget lari kalau kena pedajal barang syarikat hilang. Nak makan, bayar sewa, beli tiket bas/LRT/tambang teksi dan hiburan tak cukup sebab bos tak mahu pekerja dia lari. Susah tidur malam mengenangkan bagaimana barang syarikat menghilang.

Apakah yang menyebabkan budget lari bagi negara Malaysia?

Kalau tadi Budget lari bagi individu, kali ini bagi satu negara. Apakah puncanya? Mangkuk hayun mana punya angkara?

Apabila negara mengalami defisit atau pun budget lari, pemimpin angkuh akan berlembut lidah. Pemimpin angkuh akan jadi lembut seperti suami baru yang mencari manis sang isteri. Pemimpin nak cari manis siapa? Rakyatlah! Siapa lagi? Sebab Altantuya dah tak ada.

Bayangkan perkara seperti 10 tahun sebelum merdeka berulang kembali. Ia diberi jolokan Hartal. Satu perkataan Tamil yang bererti mogok. Semua tidak bekerja, satu kereta pun tak ada di jalan dan kedai pun tutup di hari yang patutnya bekerja. Bolehkah pemimpin menangani masalah budget lari negara semasa Hartal? Sudah tentu tidak, bahkan kerajaan pimpinan pemimpin angkuh itu akan lekas runtuh bak bumbung Stadium Sultan Mizan yang tidak bertiang.

Jadinya untuk menangani masalah budget lari negara ini, 27 juta rakyat tak kira tua muda kena terus bekerja dan bekerja. Kemudian hasil kerja semuanya dicukai. Ada yang melalui cukai jalanlaraya laluan rakyat pergi ke tempat kerja, ada yang dicukai melalui LHDN khususnya syarikat besar yang untung berjuta-juta dan tidak terlepas juga syarikat kecil.

Individu yang makan gaji juga tidak terlepas, duit gaji mereka diKWSPkan. KWSP ialah satu badan yang dipertanggungjawabkan untuk mencukai wang rakyat bagi kegunaan hari tua mereka nanti. Ia tak boleh diambil sembarangan (begitu sahaja) oleh rakyat. Ada masa dan ketika yang telah ditetapkan pada rakyat untuk mengambil semula wang caruman mereka. Namun apa yang pasti, wang caruman KWSP boleh diambil oleh kerajaan bagi kegunaan mengatasi masalah budget lari.

Ada juga orang yang tidak mencarum KWSP. Siapa dia? Bukan Mat Bangladesh dan bukan Mat Indonesia. Orang tersebut ialah pekerja persendirian. Apakah tiada langsung kerajaan mencukai orang-orang ini? Sudah tentunya ada.

Lihat harga-harga barang yang melambung, harga-harga itu naik dengan alasan inflasi oleh kerajaan. Takkan tiada cukaian kerajaan pada barangan tersebut? Orang makan Kencingan Fried Chicken dan McDogal pun kena bayar cukai kerajaan.

Walaubagaimana pun tidak dinafikan orang yang paling sedikit dicukai kerajaan ialah orang yang menghasilkan makanan mereka sendiri. Iaitulah orang yang paling dekat dengan tanah yang boleh mendatangkan makanan. -http://hanief.blogspot.com

Aku cuma nak kata:
Sebab itu aku cukup menyampah dan meluat apabila Dr. Mahathir semasa beliau berkuasa sebagai Perdana Menteri dahulu suka sangat kata bahawa rakyat yang sokong pembangkang dan tak sokong kerajaan pimpinan nya adalah orang yang tidak berterima kasih. Aku selalu bertekak dengan rakan dan kawan untuk membetulkan fakta sebenar.

Sebenar nya Dr. Mahathir dan menteri menteri lah yang patut berterima kasih sebab dari berbagai cukai yang dikutip lah semua benda mereka dapat percuma. Untuk rakyat kalau bagi pun ciput saja, itu pun kerap kali diungkit

Sekian.


Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...