Photobucket
http://airrakyat.epetitions.net/images/petitions/046bde8e644231f0515ba45e14f2e9df/topBanner.jpg

07 February 2009

Ingatan Kepada Pakatan Rakyat & UMNO/BN

Ingatan Kepada Pakatan Rakyat:

Di semua Negeri yang diperintah PR, perlu lebih berhati - hati dan memantau dengan teliti terutama nya Setiausaha Kerajaan Negeri masing-masing dan pegawai Tinggi Awam yang mempunyai akses kepada maklumat sulit kerajaan negeri. Mereka berpotensi untuk membocorkan rahsia kerajaan dan membuat onar dari dalam. Contoh paling jelas ialah sikap Setiausaha Kerajaan Negeri Perak dalam isu rampasan kuasa dimana dia telah menunjukan taring dan belang nya yang sebenar. Dengan sikap yang begitu, tidak mustahil kalau dia juga mungkin memainkan peranan dalam menjatuhkan Kerajaan PR di Perak. Mulai sekarang PR kena buang sikap bersangka baik dan tanam kan sikap berhati-hati dan sedikit curiga.

Kalau perlu di tukarkan ke jawatan lain, tukarkan mereka. Kalau tak boleh, beri mereka tekanan. Kita mesti buat apa yang perlu dengan berani dan bijak untuk mempertahankan pentadbiran yang sedia ada. Sudah pasti semua media yang dikongkong oleh UMNO/BN akan mengatakan Kerajaan PR zalim dan macam macam lagi. Apa nak di hairan kan dan di risau kan, memang begitu lah sikap musuh. Pernah kah media UMNO/BN ceritakan atau memberitahu perkara baik yang dibuat oleh Kerajaan Negeri PR ?. TIDAK SAMA SEKALI !!. Kalau pun diberitahu, ia nya akan dibuat daripada sudut yang NEGATIF.

Di harap PAS yang menjadi komponen PR dapat mengambil iktibar dari apa yang terjadi. PAS kini menjadi perhatian rakyat kerana PAS lah satu satu nya parti politik yang paling konsisten dan paling bersih dari parti politik yang lain. Aku tujukan khas untuk penyokong PAS di Perak tolong jangan terlalu emosi dan bertindak melulu. Pandangan rakyat Malaysia yang semakin baik kepada PAS, tolong jangan dikotorkan. 'Mereka' dan 'media mereka' akan terus membuat provokasi. Apa yang penyokong PAS buat dalam isu di Perak ini akan dimanipulasi pula pada PRU13 nanti. Akhir nya PAS yang rugi. Pengalaman PAS memerintah Terengganu dan Perak ini diharap memberi pengajaran yang amat jelas.


Penyokong baring dijalan raya. Pemimpin PAS arah para penunjuk perasaan bersurai.
Ada kah keadaan sebegini membantu PAS ?, rasa nya...tidak


Ingatan Kepada UMNO/BN:

Aku percaya ramai pemimpin pemimpin UMNO sendiri yang tidak boleh menerima strategi atau cara Datuk Seri Najib merampas Perak, diantara yang mengkritik secara terbuka ialah Tengku Razaleigh Hamzah, Tun Mahathir dan Datuk Seri Rais Yatim. Sudah tentu Datuk Seri Najib berbangga dapat menonjolkan kembali nama dan reputasi beliau setelah jatuh merundum kebelakangan ini. Apa tah lagi tidak lama lagi beliau akan menjadi Perdana Menteri.

Namun begitu jangan lupa bahawa 'trend graf saham UMNO/BN ada lah menurun dan bukan nya menaik. Tidak mustahil bahawa rampasan kuasa di Perak akan menyebabkan 'trend' itu terus menurun sehingga PRU13. InsyaAllah !!



Kesimpulan nya:

Prof. Dr Abdul Aziz Bari menjelaskan ada 2 cara Sultan boleh bertindak apabila berlaku krisis seperti ini:
1. Membubarkan Dewan Undangan Negeri walaupun tanpa nasihat seorang Menteri Besar.

2. Sultan membatalkan @ memecat pelantikan Mohammad Nizar sebagai Menteri Besar dan kemudian membubarkan Dewan Undangan Negeri.

Disini dapat dilihat bahawa walau apapun keputusan Sultan, pengakhiran keputusan nya adalah membubarkan DUN Perak. Namun perkara itu tidak terjadi. Yang terjadi ialah Sultan pecat Menteri Besar dan Penubuhan Kerajaan Negeri yang baru dari BN.

Aku pun tak paham macam mana BN dikatakan mempunyai majoriti sedang kan jumlah kerusi yang dimenangi ialah PR 28, BN 28 dan BEBAS 3. Mana majoriti nya??....kan seri @ draw. Sepatut nya isu ini telah selesai jika SPR mengumumkan 2 pilihanraya kecil DUN Behrang dan Changkat Jering tapi ia nya sengaja dikusutkan sehingga kepada campurtangan Sultan. Keadaan semakin bertambah kusut apabila sultan tidak berkenan membubarkan DUN. Maka sekarang di Perak ada 2 Menteri Besar dan krisis akan berterusan.....cuma mintak - mintak jangan lah tercetus rusuhan....

Sekian

Photobucket

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...